Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: byta uppvärmningssystem till vedeldning?  (läst 2541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cadillac50

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
byta uppvärmningssystem till vedeldning?
« skrivet: 18 december 2009, 01:41:38 »
Är det någon som gör det idag?
skämt åsido..
jag har lekt lite med tanken dÃ¥ jag nu har direktverkande el/oljeradiatorer och en liten billig L/L värmepump, öppenspis med kassett,  men elen blir ju inte billigare. Visst köpa en eller tvÃ¥ bättre luftvärmepumpar....nÃ¥n prata om att borra bergvärme...men är lite insnöad pÃ¥ ved varianten...
huset (ligger på landet) ett 30-tals trähus med timmerstomme, tilläggsisolerat ca 10 cm i vägg och 30-40 cm på vinden. golven vet jag inte.
jag är medveten om att det är mycket jobb och inte en helt billig investering men då jag köpte huset billigt och har förhållandevis lite lån på det skulle jag nog vilja påstå att man kan kosta på en del utan att slänga pengarna i sjön.

tänkte isf ha ett separat pannrum en liten bit från huset, tänkte även ha kvar elvattenberedaren så man slipper elda för varmvatten
är det  nÃ¥gon som har nÃ¥n vild uppskattning/uppfattning vad ett sÃ¥nt projekt kan kosta?
panna, radiator, rördragning etc.? 50000? 100000? 200000?
har väl inte tummen mitt i handen så lite klarar man väl att göra själv också...

eller är det jag som är dum i huvudet som ens funderar på att börja med ved?

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: byta uppvärmningssystem till vedeldning?
« Svar #1 skrivet: 18 december 2009, 15:05:03 »
Min tankegång är att du möjligen har mest nytta av att ha ett hybridsystem i tankarna då när planerna görs upp för du måste oberoende göra det med en VVS-planerare.
Du är idag ganska "pigger o vigulanter" som de heter på bäter språk
Men vad händer senare i livet?
Ja till vattenbaserad värme, den går att ändra till/ kombinera med: LuftVatten-pump/ Sol/ Pellet/ Ved/ Olja/ El om man tänker efter före man gör slutliga beslut
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: byta uppvärmningssystem till vedeldning?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2009, 15:33:38 »
Beroende på husets storlek tror jag kostnaden för vedpanna+acktank+konvertering hamnar kring 120-150 kkr. Men sen blir det väl diverse avdrag & så.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: byta uppvärmningssystem till vedeldning?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2009, 17:25:10 »
Du är idag ganska "pigger o vigulanter" som de heter på bäter språk
Men vad händer senare i livet?

Jag hade också tänkt lite framåt i tiden. Förr eller senare blir det svårare att ta sig till skogen och hantera veden och då tvingas man köpa eller slå på elpatronen. Att köpa ved kostar ungefär lika mycket som att köpa ström till en värmepump, kan faktist vara dyrare.

Vi eldade med ved förut och det är något jag aldrig vill göra igen, inte ens med fin panna och stora tankar. Jag kan däremot tänka mig en automatiserad flisanläggning. Man flisar upp ett förråd en gång per år och sedan sköter det sig mer eller mindre självt.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 636
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: byta uppvärmningssystem till vedeldning?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2009, 22:36:36 »
man mÃ¥ste vara genuint intresserad av eld om man ska ha vedpanna. Och det är jag.  :D  Har 23,2 grader  inne nu, ute är minus 12. Och har 270 kvadrat att värma. GÃ¥r mer än en kubik i veckan nu.
« Senast ändrad: 20 december 2009, 22:38:35 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!