Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rördimension gammalt hus  (läst 4085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2019, 16:56:42 »
Daniel, tack då behöver jag inte ta strid om den saken med rörmokaren på måndag!

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2019, 17:05:14 »
Daniel, tack då behöver jag inte ta strid om detta med rörmokaren på måndag.
Tack alla och fortsatt trevlig helg!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2019, 21:29:43 »
Möjligen skulle man kunna tänka sig 18 mm till radiator nr 2. Har man ett flöde på 0,07 L/s i det gemensamma röret (avgiven effekt 1 kW/radiator vid deltaT = 7grader) blir det ett tryckfall på ca 50 Pa/meter. Vill man ha samma tryckfall per meter till radiator nr två, där flödet är 0,035 L/s, ska rörets innerdiameter vara lite över 15 mm vilket ger 18 mm rör som närmaste standarddimension.

Men 15 mm rör ska fungera. Sådana i stället för 22 mm rör till radiator nr 2 ökar tryckfallet med ca 900 Pa för 2x4 meter rör. Det ska man jämföra med att cirkulationspumpar klarar att ge några tiotusental Pa tryckuppsättning.

Med tanke på att radiatorerna troligtvis har mindre effekt än en kW kommer flödena att bli mindre och därmed tryckfallen. Förmodligen är 22 mm rör för den gemensamma sträckan överdimensionering.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #18 skrivet: 21 oktober 2019, 11:45:39 »
 Hej Roland o övriga engagerade.
Kommit överens med rörmokaren att montera in en KSB Calio S på framledning 22 mm och nu funkar bägge elementen.
Antar att den mÃ¥ste justeras in för att arbeta optimalt vilket jag tydligen förväntas göra  .,;-

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #19 skrivet: 22 oktober 2019, 10:44:32 »
Jag hade problem med kalla radiatorer när jag instalerat en till. Det berode på lin i ventilerna och inte på ledningarna. Har du smutsfilter i systemet kolla det efter varje installation.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #20 skrivet: 23 oktober 2019, 16:11:11 »
Hej.
Tack men det var inte problemet den här gången. Med den lilla extra pumpen får jag värme i de nyinstallerade radiatorerna, men pumpen är trots sin lilla storlek för effektiv och radiatorerna på samma rörstam blir svalare. Ska försöka läsa mig till hur jag får pumpen att arbeta på absolut lägsta nivå och hoppas sedan det räcker med justera på själva radiatorerna för optimalt flöde genom dessa utan övriga radiatorer berörs.

B

  • Gäst
B
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #21 skrivet: 23 oktober 2019, 18:03:29 »
Att sätta en pump till ute på ledningsnätet är
Helt fel väg att gå. Stället bars till otyg och är dyrt.

Har läst tråden . Din röris skulle ha gjort en inreglering
Av värmesystemet .  Det innebär att man flyttar överskotts tryck/ flöde mot den sämsta punkten som i ditt fall är radiatorn som stÃ¥r still.

RÃ¥det är att ta bort pumpen ( den borde du inte betala för)  och reglera in det .
Mvh
B

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #22 skrivet: 23 oktober 2019, 20:18:09 »
Hej B.
När du säger intrimning betyder det att alla övriga radiatorer stryps för att tvinga fram flöde i den stillastående radiatorn?

B

  • Gäst
B
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #23 skrivet: 23 oktober 2019, 21:06:12 »
Man kallar det för injustering som fackman .
Men det går med intrimning också .

Kompletterar man ett befintligt system med fler radiatorer är det utförarens ansvar att se till att det fungerar och är möjligt. 

SÃ¥ ja ingen radiator ska ha mer flöde en det den är beräknad efter . StÃ¥r allt FÖ ( fullt öppen) pÃ¥ radiator ventilerna blir det problem . Rörisen ska beräkna och justera  . Sen kommer det fungera
Mvh
B

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #24 skrivet: 23 oktober 2019, 21:33:14 »
Hej B
Det var som sagt så röris ville göra men jag sa nej. Det forsar rakt igenom vissa radiatorer och för andra kanske mer normalt men jag bryr mig inte då detta funkat klanderfritt i 15 år och vi gör av med 22000 kw på 355 kvm med radiatorer i alla rum.
Det är också jag som insisterade på extra cirkpump just för att jag inte vill härja med alla andra radiatorer med sina vidöppna gamla vred då jag anser problemet är isolerat till den nytillkomna slingan.
Inget fel pÃ¥ röris och ni bÃ¥da har helt rätt i sak, men jag är envis  >:(
När jag kört huvudet tillräckligt länge i väggen kommer jag nog inse att jag behöver ta bort cirkpumpen och istället trimma in systemet.

B

  • Gäst
B
SV: Rördimension gammalt hus
« Svar #25 skrivet: 23 oktober 2019, 21:48:56 »
Du skulle ha lyssnat på din röris om han sa så .
Det hade kostat dig mindre en den nya cirkulationspumpen .
Mvh
B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!