Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLVP kontra luftvatten VP och ventilations aggregat (CTC ecovent)  (läst 1995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Jag blev erbjuden CTC Ecovent i350F innedel (med varmvatten bredare och enkel ventilationsaggregat ovan på) plus utedel Eco Air 600M för cirka 120000SEK som ersättare till min Autoterm 190F FLVP. CTC lanserar detta kombination som ersättare till FLVP. Jag har vissa funderingar. Gärna kommentera och ge me råd.
(1) Kostnad för CTC , verkar vara en dyrt lösning som kommer nära bergvärme i kostnaden. Men NIBE F370 med installation var inte mkt billigare heller, cirka 75000SEK. Alla med ROT avdrag.
(2) kommer jag att kunna återhämta skillnad i priset när jag har ganska låg elkonsumption (11000-12000KWH/år med befintlig FLVP och luft-luft VP kombination)?
(2) CTC har en påklistrad ventilations aggregat utan återvinning av värme från husets varm frånluft. Den bara kastar ut luften i atmosfären.
(3) Det är vatten som cirkulerar i rör mellan ute och innedel, med risk för frysskada vid elavbröt i CTC Ecovent. Mindre risk i Blekinge kanske!
(4) Blir det mindre ljudproblem inomhus med CTC lösning än FLVP, för att kompressor sitter ute? Vi är känsliga för kompressor ljud (tidigare comfort zone experience)
(5) Hur pålitlig är CTC luft-vatten som VP?
Tacksam för alla åsikter.
« Senast ändrad: 01 september 2019, 07:56:05 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FLVP kontra luftvatten VP och ventilations aggregat (CTC ecovent)
« Svar #1 skrivet: 01 september 2019, 14:05:02 »
Hej!
Jag skulle nog titta på bergvärme istället för denna CTC Ecovent + Eco Air 600 m.
Själva ventilationen är inte så dyr att fixa om du slänger ut en FLVP, du kan ersätta den med en kanalfläkt + några rör för drygt 1000 kr.

Har du kollat upp typ IVT 302 Vent och Bosch Compress 3000 EW?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!