Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(  (läst 1934 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Segerborg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(
« skrivet: 25 januari 2019, 17:00:24 »
Hej alla.

Detta är mitt första inlägg på forumet efter att ha under några år läst mig fram till nyttig information som jag är mycket tacksam för  :)

Men nu har jag stött på ett problem som jag inte riktigt lyckats lösa. Vi har svinkallt i huset, 17 grader närmare bestämt. Elementen är luftade och jämnljumna, inte varma. Pannan har jag luftat. Cirkulationspumpen verkar snurra. Jag misstänker att någonting är fel med värmepumpens inställningar, eventuellt att elpatronen inte värmer som den skall.

 Jag bifogar bilder på ”aktuell driftinfo”. Vad är fel?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2019, 17:28:58 »
Är inte expert på CTC men tycker också det verkar vara något fel med el-patronen. Är alla säkringarna hela till pannan dels i gruppcentralen men även huvudsäkringarna? Kan det var överhettningsskyddet som löst ut? Brukar vara en liten hård knapp på el-panelen att trycka in i så fall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2019, 18:06:34 »
Utedelen matas från innedelen och den kör så de 3 säkringar som behövs är hela. Den vill koppla på 9 kW elpatron men strömuttaget är lågt. Elpatronerna går helt enkelt inte igång.
Om man har mätinstrument och känner sig bekväm med att undersöka det elektriska under huven på innedelen så är det vad som behövs. I annat fall ta hjälp av en elektriker eller någon som vet hur elektriska komponenter fungerar.

Sista bilden med driftinfo är skum. Kan vara läger att starta om innedelen som en första åtgärd?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Segerborg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2019, 18:34:49 »
Tack för svaren!

Jag har varken mätinstrument eller är bekväm med att fixa med elanslutningarna. Har dock taget av plastpanelen för att kika bakom, se bilden. Ser det ut att vara rätt inställt. För mig som inget kan om detta ser det ut att vara el-någonting som kanske är på ”Off”  Sc:,h

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2019, 18:43:14 »
Normsäkringarna nederst är alla påslagna så det är ju bra. Den röda knappen bör vara överhettningsskyddet. Man kan kontrollera om den går att trycka in om den händelsevis skulle ha löst ut. Till vänster om den sitter något som ser ut som en vrid-potentiometer(?) men jag har ingen aning om vad det styr. Man ska inte skruva bort luckor och  ge sig på att börja mäta inne i en el-panna med strömmen på om man inte är utbildad för det.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Segerborg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2019, 18:55:22 »
Nu har jag testat att trycka på den lilla röda knappen, den sa klick...

Strömuttaget på ”aktuell driftinfo” verkar hå gått från 0 till 14, så nu väntar vi en stund och ser vad som händer. Återkommer med facit :-)

Utloggad Segerborg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2019, 11:32:56 »
Det funkade!

Nu har vi varmt och skönt.

Tack för hjälpen. Denna lilla insats har hjälpt mig att återställa inte bara elpatronen utan även både fysiskt och psykiskt välbefinnande "love"

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Eco air/el, vi har kallt i huset :-(
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2019, 11:50:53 »
Tack vad roligt att det löste sig tummenupp Funderade på om överhettningsskyddet skulle lösa ut igen efter en kort tid. Då hade det kunnat bero någon kontaktor som klibbat ihop och skulle behöva bytas, men nu verkar ju allt fungera normalt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!