Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir 109 startar 60-70 ggr/dygn  (läst 3000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoAir 109 startar 60-70 ggr/dygn
« Svar #15 skrivet: 06 november 2018, 14:32:56 »
Tempgivaren sitter ju i övre delen av nedre tanken. Hur menar du att den snabbare skulle kunna nå börvärdet om det varma vattnet kommer in i botten av tanken? Radiatorreturen kommer ju samtidigt in där nere och kyler där nere samtidigt som vattnet ut till VPn då skulle tas ovanför tempgivaren, så det borde väl bli tvärtom? Systemet skulle ta lång tid på sig att gå ner i temp så att VPn startar och sen måste nästan hela tanken värmas innan det blir varmt även uppe i toppen av tanken vid tempgivaren?

Om vi pratar om temperaturer ute där VPn kan gå utan problem så kan många korta körningar bara orsakas av att toppen i tanken snabbt värms upp när VPn går och snabbt kyls ner när VPn står still.

Däremot kan du få samma fenomen om rören ut till VPn kastas om så att vattnet går baklänges genom EcoAir. Då kommer ju VPn stanna så fort utgående vatten (som i det läget passerar VPin på vägen ut) är 48 grader, men då ser man på displayen att VPin/ut är typ 46/40, dvs lägre in än ut.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EcoAir 109 startar 60-70 ggr/dygn
« Svar #16 skrivet: 06 november 2018, 15:12:23 »
Det där kan du säkert bättre än mig, var tempgivarna sitter och så vidare, jag skulle trots allt titta på fysiska orsaker om temperaturerna ökar fortare än det är teoretiskt möjligt.
Kanske är både flöde och tempgivare omkastade?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoAir 109 startar 60-70 ggr/dygn
« Svar #17 skrivet: 06 november 2018, 18:24:12 »
Jag kollade min egen anläggning nu. Vi har haft 2-3 plus nattetid och 7-8 dagtid, och senaste dygnet har det varit 12 tim 17 min gångtid och 29 starter. Alltså i princip 42 min arbete för VPn och 18 min paus innan VPn startade igen. Sommartid behöver den 10 min för att höja tempen i tanken, när radiatorpumpen är avstängd, så just nu måste den jobba 32 min extra för att kompensera för den värme som huset förbrukar medan VPn försöker värma tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Nyrostad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir 109 startar 60-70 ggr/dygn
« Svar #18 skrivet: 06 november 2018, 22:22:59 »
Att bara slå på VV-höjning igen verkar ha gjort stor skillnad - nu nere i 34 starter sista dygnet med total gångtid om 5 h 50 min! Med andra ord känner jag mig nästan "hemma" på acceptabla nivåer redan nu, men lite frågetecken kvarstår ändå.

Mycket talar ju för att jag vid rådande förutsättningar har ett energibehov som relativt snabbt kyler ned tanken fem grader, men där det fortfarande är så varmt att pumpen är så pass effektiv/väl tilltagen att återvärmningen sker betydligt snabbare än avkylningen, varvid en oscillation i reglersystemet uppstår. Eftersom framledningstemperaturerna än så länge är så pass låga att pumpen arbetar kring VPmin så ger ju VV-höjningens 55-graderskörningar ett ganska stort energitillskott till den nedre pannan, som ju sannolikt förklarar den halvering av antalet starter jag sett det senaste dygnet.

So far so good, men frågan kvarstår: hur fanken kunde en körning från 35 till 40 grader gå på 7 minuter när vattnet samtidigt cirkulerar runt 240 tveksamt isolerade kvadratmeter när man jämför med dina värden, Lunk? Jag får poppa en skål popcorn och sätta mig framför pumpen någon kväll här igen - solinstrålning skulle ju kunna ha strypt framledningen via rumssensorn (den är åter i drift sedan ett par dagar pga soliga dagar) vid just den körningen, eller något liknande.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoAir 109 startar 60-70 ggr/dygn
« Svar #19 skrivet: 07 november 2018, 10:47:15 »
Jag har radiatorpumpen på läge I vilket gör att temperaturen faller någorlunda snabbt i radiatorkretsen. Om jag höjer farten så blir det omrörning i tanken samtidigt som radiatorreturen är varmare och då går det fortare för VPn att höjatempen i tanken (kortare körningar). Det funkar när det är hyfsat varmt ute men när det går ner mot noll och kallare ute så funkar det inte alls.

Jag har rumsgivaren sittande i ett rum som inte störs av direkt solljus för jag vill inte att värmen i hela huset ska påverkas av om solen lyser in i just det rum där givaren sitter.

Sen är det skillnad på temperaturavgivning från ett enplanshus på 120 m2 med källare (ditt hus) och ett tvåplanshus med bottenyta ca 110 m2. Jag har väldigt mycket mer vägg i det fria i och med att du har en våning isolerad mot marken. Dessutom har huset mekanisk frånluftsventilation, rakt ut i det fria. Den kyler huset men ventilation är å andra sidan bra för huset.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoAir 109 startar 60-70 ggr/dygn
« Svar #20 skrivet: 04 december 2018, 18:45:52 »
Har du termostater på elementen som kanske är stängda? Så den effektiva vatten volymen blir väldigt liten? Då kan ju returtempen gå upp väldigt fort efter vp start
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!