Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappar snabbt temperaturen i varmvattenberedaren CE 50.  (läst 1773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brattis123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, jag undrar ifall någon annan har en snabbt sjunkande varmvatten temp. efter att pumpen arbetat upp till sitt värde tex 60grader. Min ce 50 värmer vattnet ca. 1 ggr i timmen utan att någon använder den. Jag har märkt vid displayen att när vattnet har uppnått sin inställda temp, så börjar den efter någon minut vandra nedåt. Kan det vara så att efter uppvärmningen så läcker det in kallvatten i beredaren, jag har satt dit en ny givare för att utesluta fel på den, men ingen skillnad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tappar snabbt temperaturen i varmvattenberedaren CE 50.
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2016, 08:58:54 »
Detta beror väl lite på hur stor diff du har mellan start/stopp?
Direkt efter en VV-laddning så skiktar sig vattnet och om VV-givaren inte sitter i toppen så ser det ut som att varmvattentemp sjunker, med egentligen är det en omfördelning av vatten, det varmaste vattnet stiger och det lite kallare sjunker.
Efter en 10 minuter/kvart så ska temperaturen stabilisera sig om ingen VV-tappning sker.
Man behöver en templogg för att kunna se hur det egentligen bär sig åt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!