Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller  (läst 1420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mmmaknan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en Nibe F370 där jag precis monterat strömkännarna. Dom funkar fint och har detekterats av pannan. Jag har också solceller på huset. Blev lite fundersam på hur det faktiskt kommer funka när jag producerar för fullt och maxar försäljningen av el. Kommer detta kanske ställa till det för mig?

Strömkännarna kommer mäta en hög ström (eftersom dom inte vet åt vilket håll strömmen går) som matas ut på elnätet från mina solceller. Kommer pannan då att stänga av sin förbrukning för hindra överbelastning som den tror är på gång? I själva verkat hade en hög effektförbrukning i värmepannan, samtidigt som en hög produktion från solcellerna, sänkt strömmen ut från min fastighet då effekten tagits från solcellerna istället för att exporterats.

Tänker jag fel?

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller
« Svar #1 skrivet: 27 april 2023, 07:45:19 »
Du tänker förmodligen rätt. Det beror lite på i vilken ordning de olika delarna i elsystemet är ihopkopplade rent topologiskt, och var i systemet strömkännarna sitter. Ofta går det att hitta en placering som undviker problemet; om både solcellerna och "förbrukningscentralen" är kopplade parallellt till elmätaren/inkommande (vilket känns vanligt?) så kan man sätta dem på sladdarna till centralen i stället för direkt på inkommande.

Rita upp en schemaskiss så kanske det klarnar.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad mmmaknan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller
« Svar #2 skrivet: 27 april 2023, 10:53:20 »
Jag har idag strömkännarna placerade på position A i min lilla bifogade ritning. Du tänkte att man sätter dom på B istället?

Ser ev ett problem med det också. Säg att huset drar 15A på L1 vid matlagning + pannan kör. Garage drar 15A på L1 för bilen laddas. Dvs 30 tot på L1. I detta läget skulle pannan stänga av L1. Men om jag samtidigt får 10A från solcellerna på L1 så är det inte ett problem eftersom jag då inte kommer dra mer än 20 från EON.

Detta blir kanske lite teoretiskt om inte så troligt att det inträffar men en intressant diskussion ändå tycker jag :)

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller
« Svar #3 skrivet: 27 april 2023, 11:47:46 »
Teoretiskt kan vara väl så intressant.

Om du lägger strömkännaren över alla tre ledningarna vid B, får du det resultat du eftersträvar då? Rent fysikaliskt summerar den strömmen med tecken/riktning trots att den inte avslöjar någon riktning utåt. Så den borde räkna av egenproducerad ström från total förbrukning på det sätt jag tror du önskar.

Nackdelen är att om du producerar ett överskott kommer pannan se det som en förbrukning. Då skulle du (ännu mer teoretiskt) kunna hamna i ett läge att pannan inte drar igång från stillastående för att du producerar max men inte har någon egen förbrukning alls. (Men det beror också på hur pannan hanterar den situationen. Och det problemet är än större i position A.)
« Senast ändrad: 27 april 2023, 12:30:26 av Capt.M »
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad mmmaknan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller
« Svar #4 skrivet: 27 april 2023, 14:36:49 »
Ja det är verkligen inte uppenbart hur det ska kopplas.

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att det är ett icke-problem i situationen där jag vid produktion maxar ström ut till omvärlden. Om pannan funkar så att den först drar igång och efter det mäter om det finns någon överbelastning så kommer det visa sig att det inte finns.. eftersom då har min totala ström ut till EON minskat. Men om pannan mäter först kommer den att anse att det redan går så mycket så det inte finns plats för mer...

FÃ¥r nog helt enkelt testa en solig dag!

Utloggad sveros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2023, 10:22:21 »
Hur har det gått med detta ? Har insett att jag har samma problem. Ska finnas möjlighet till integrering från NIBE men har inte kollat upp detta än.

Utloggad mmmaknan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2023, 08:47:23 »
Jag har inte gjort något åt detta eftersom jag inte märkt något problem med att pannan stänger av sig. För min del är det inte ett jättestort problem när jag funderat på det. Gångerna det skulle kunna inträffa är inte så många.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2023, 12:07:25 »
Solpanelerna ger nog mest el....när flvp inte vill använda elpatronern.....så det blir nog sällan problem
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sveros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 + effektvakt med strömkännare + solceller
« Svar #8 skrivet: 14 september 2023, 06:35:11 »
Min tanke är att utnyttja elpatronen men eftersom den oftast är blockerad pga högre utomhustemp så är det säkert inte nått problem. MEN det vore fint att kunna nyttja sin egna produktion ändå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!