Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch Compress 7000i AWE 13kW - Lite varmvattenfrÃ¥gor  (läst 508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad McPearson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Vi har en luft/vatten värmepump som är en Bosch Compress 7000i med inomhusenhet AWE 13kW som kör mot konvektorfläktar.

Gällande varmvattnet så är det tre lägen att välja på Eco+, Normal och Komfort. Man kan på alla tre lägena sätta en starttemperatur (Min) på 15°C - 65°C, samt en stopptemperatur (Max) på 15°C - 65°C. Är det någon som vet vad defaultinställningen är på de tre lägena? Jag hittar ingen info om detta i manualerna.

En liten fråga ang dessa tre lägena. Eftersom man kan ha samma start- och stopptemperatur på alla tre lägena vad är det då som kommer att skilja lägena åt vad gäller energisparning osv? Är det kortare/längre gångtider det handlar om tror ni?

Nu kommer det roliga i kråksången, det finns en Hysteres på 12°C som spelar stor roll i inställningen av de tre lägena ovan. Det MÅSTE skilja minst 12°C mellan inställd start- och stopptemperatur på alla tre lägena. T.ex om jag vill ha en stopptemperatur på 59°C så kan man bara ställa starttemperaturen på max 47°C (59-12=47). Vet någon om man kan ändra denna hysteresen till ett lite tajtare värde, eller är det jag som tänker fel här och det kanske rent tekniskt måste vara en hysteres på 12°C?

Det är så att jag kör pumpens egna tidstyrning nattetid mellan 23:00 - 04:00 på varmvattnet för att försöka pricka de billigare timmarna så gott det går. Men det är då det dumma kan inträffa att när pumpen egentligen vill starta varmvattentillverkningen via starttemperaturinställningen (47°C) så kanske den inte får starta pga att tidstyrningen inte tillåter det. Det kan då bli så dumt att varmvattnet hinner kallna mycket under 47°C innan värmning kan ske igen nästa gång tidstyrning och starttemperatur tillåter det.

Är det någon som har en smart lösning på ovan problem?

Tack på förhand för din hjälp!

//McPearson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!