Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det nÃ¥got enkelt sätt att radera alla sina trÃ¥dar pÃ¥ forumet?  (läst 8494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Om man skulle vilja det.

Finns det?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Men det är väl inte bara trådskaparen som "äger" trådarna utan alla som deltagit och haft synpunkter eller ??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Nej, om man inte kan förmå forumets administratör att göra det.
En sådan åtgärd skulle dock som sagt även drabba alla andra som svarat eller kommenterat i "ditt" ämne.

Det man kan göra annars är att manuellt editera sina inlägg och ta bort all text. Det är dock i princip samma sak, då svaren på en text som inte finns kvar tenderar att bli ganska obegripliga.
Dessutom så kommer ev. citeringar ändå att förbli oförändrade.

Man får helt enkelt tänka till lite extra innan man greppar tangentbordet, det man publicerar finns teoretiskt sett kvar för evigt. :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag radera absolut sånt som kan vara av en mer personlig art, som gör att man kan bli identifierad, eller om man på något sätt publicerat text eller bilder som pekar ut andra på något sätt, eller gör det möjligt att identifiera andra.
Mer allmänna diskussioner anser jag inte att någon skall kunna förstöra genom att radera sina inlägg, det är respektlöst mot andra som deltagit i diskussionen.

Man kan väl helt enkelt säga att jag gärna raderar inlägg som olika personer skrivit om det finns särskilda skäl och inte förstör för andra som lagt ned stort engagemang på att delta i diskussionen, finns det inte särskilda skäl så ser jag helst att alla inlägg finns kvar, så länge de inte bryter mot regelverket eller Svensk lag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Jag radera absolut sånt som kan vara av en mer personlig art, som gör att man kan bli identifierad, eller om man på något sätt publicerat text eller bilder

Kan ej ændra mina inlægg frÃ¥n 2010 eller 2011...  har inte blæddrat vidare... men varfør...?
Loggade ut och loggade in...och no can do...
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har tvingats lägga in en spärr för det, då vissa medlemmar i affekt brukar radera eller redigera sina gamla inlägg, vilket i sin tur kan förstöra trådar med hundratals inlägg.
Vill man ha något ändrat i ett gammalt inlägg är det bara kontakta mig så fixar jag det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Jag har tvingats lägga in en spärr för det, då vissa medlemmar i affekt brukar radera eller redigera sina gamla inlägg, vilket i sin tur kan förstöra trådar med hundratals inlägg.
Vill man ha något ändrat i ett gammalt inlägg är det bara kontakta mig så fixar jag det.

Men du skrev
"Jag radera absolut sånt som kan vara av en mer personlig art, som gör att man kan bli identifierad, eller om man på något sätt publicerat text eller bilder som pekar ut andra på något sätt, eller gör det möjligt att identifiera andra." Sc:,h

så... det låter sig gøras enbart genom dig?
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, om du av någon anledning vill ha något raderat så kan jag göra det, om det finns skäl, t.ex. att du nämnt namn, adress e-post eller annat som tillhör dig eller annan.
Jag raderar normalt inte vanliga inlägg i trådar där de finns i ett sammanhang.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Är det verkligen lagligt att behålla material som någon sagt ifrån inte får finnas kvar,
Stod det inte i tidningarna att ett lagförslag skulle innebära högre krav emot forumdrivare att ta användarnas vädjan om radering på allvar?

På vissa forum så kan man redigera gamla inlägg och då radera allt man skrivit manuellt, det har jag gjort när forumägare inte vill samarbeta.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Men vad sjuka trådar det kan bli, nästan helt meningslöst att läsa gamla trådar då..
Om jag ex, kopierar någons text kan personen i alla fall inte radera/ändra sina inlägg.. Sc:,h

Är det verkligen lagligt att behålla material som någon sagt ifrån inte får finnas kvar,
Stod det inte i tidningarna att ett lagförslag skulle innebära högre krav emot forumdrivare att ta användarnas vädjan om radering på allvar?

På vissa forum så kan man redigera gamla inlägg och då radera allt man skrivit manuellt, det har jag gjort när forumägare inte vill samarbeta.

Försök ändra det där ;)
Nä, jag tycker nog Rikard gör rätt av respekt av dom som bemödat sig att ge ett svar, dom skulle annars framstå som korkskallar som svarar på vadå dontknow..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Livet går inte i repris och går inte att ändra i efterhand. Jag kan förstå om någon sagt något riktigt dumt att dom vill ha det ogjort, men då är det bättre att be om ursäkt och inte göra om det. Oavsett om det sker muntligt ute bland folk eller skriftligt här på forumet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
 tummenupp

Precis, det finns en tråd jag inte ska vara inne på för jag kokar bara och skriver dumheter, man får helt enkelt försöka tänka efter lite före..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Eller får man helt enkelt krypa till korset och be om ursäkt och rätta till fadäserna. Alla kan ha fel och det är inte förbjudet att ändra sig.
Till hjälp finns ju  "Sorry" om man har svÃ¥rt finna de rätta orden.
Anar att det man skriver på internet kommer att bli mer hållbart än runan på gravstenen. :(
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är det verkligen lagligt att behålla material som någon sagt ifrån inte får finnas kvar,
Stod det inte i tidningarna att ett lagförslag skulle innebära högre krav emot forumdrivare att ta användarnas vädjan om radering på allvar?

På vissa forum så kan man redigera gamla inlägg och då radera allt man skrivit manuellt, det har jag gjort när forumägare inte vill samarbeta.

Som sagt, jag är självklart villig att radera/ändra allt som på något sätt kan göra det möjligt att identifiera någon.
Men att man som anonym medlem i ett forum skall kunna kräva att få allt man skrivit raderat verkar inte vara en bra utveckling.
Det är naturligvis annorlunda om man har en ett facebook-konto där man med namn och allt visar upp sitt liv för alla som vill se, den typen av konton bör gå radera, eller i vart fall borde det gå stänga ned dem så att ingen kan se informationen.

För övrigt tror jag det blir svårt att skapa en lag som står över det kontrakt man som användare av detta forum "skriver på" innan man blir medlem.
Från regelverket:
7.11 Konton och inlägg
Kom ihåg att inlägg som införs i forumet bara kan redigeras av dig själv i 10 dagar, därefter finns det ingen möjlighet för dig som skriver att på egen hand radera eller redigera ditt inlägg, inlägg och ämnen som du skapat plockas inte bort om du av någon anledning vill radera ditt konto eller blir bannlyst p.g.a. regelbrott. Om du vill att ditt konto raderas så gör vi kontot oanvändbart för dig och andra, men alla inlägg finns kvar. Om du vill kan vi anonymisera ditt användarnamn. Finns det särskilda skäl till att du vill radera specifika inlägg eller uppgifter i ett specifikt inlägg, ta kontakt med en moderator och framför dina önskemål, om redigeringen/raderingen inte påverkar innehållet i forumet negativt så ställer vi som regel upp på önskemål där det finns särskilda skäl till en redigering eller radering, särskilda skäl kan vara nämnande av namn, telefonnummer eller adresser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Skulle ju kunna vara så att man för en längre tid sedan berättat om idéer som nu skulle kunna vara kommersiellt gångbara och som man därför vill ha för sig själv nu. Det skulle ju kunna vara ett problem. Samtidigt vet man inte hur många man redan tipsat, kan vara kört ändå.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!