Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var fÃ¥r man tag i en billig generator?????  (läst 19090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad computercowboy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã¥seda
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Var får man tag i en billig generator?????
« skrivet: 08 september 2012, 17:18:54 »
Jag undra var man får tag i en billig generator om man vill bygga ett eget litet vindkraftverk, runt 1 kw ska den vara på....nån som vet ???? finns ju DC generatorer på ebay, men känns lite "risky" tänkte om det fanns nån här i landet....
Vvs o energimontör med 2500 värmpumps installationer på samvetet.....Thermia what else??? Hus 170kvm, Thermia Diplomat Duo 8, Thermia Mbh 300 vvb, borrhål 145m, total års förbrukning 12000kwh. Leksaken.... Bmw E21 323i baur : )

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #1 skrivet: 10 september 2012, 11:49:04 »
Det finns gott om elmaskiner som kan gå att använda i sådana sammanhang. T ex gamla bilgeneratorer eller större, välgjorda likströmsmotorer med permanentmagneter (exempelvis från Philips/Whirlpool tvättmaskiner av 80/90-talstyp eller från bandstationer som fanns i datorhallar på 70-talet). Motorer för elkylfläktar på tunga lastbilar eller bussar kan också vara användbara.

Ett gott råd är att du läser på en del om grundläggande elmaskinlära (t ex band 2 av Elkraftteknisk handbok) innan du sätter igång på allvar med bygget.

Ta också en funderare på vad du ska ha vindkraftverket till, hur driftförhållandena ser ut, vilken livslängd och underhållsbehov du kan acceptera osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #2 skrivet: 10 september 2012, 12:15:26 »
Kolla att du har någon vettig vind på tänkta platsen till och börja med - 1 kW kräver en ganska stor turbin och det finns regler på hur stora dessa får vara innan krav på byggnadslov etc. och till detta en massa säkerhetstänk och funktioner som måste fungera vid tex. orkanoväder mm. så att anläggningen inte blir farlig eller starta brand i dessa situationer.



 

Utloggad computercowboy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã¥seda
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #3 skrivet: 15 september 2012, 08:20:52 »
Tack för svar grabbar :) jag har tänkt o köra vind generator´n mot en el-patron i en ack. tank.
Nu har jag i dagsläget hittat en gammal tvättmaskinsmotor som gav 6 volt när jag satte skruvdrageren på den.... ska lägga upp en bild på typskylten senare... den dyraste utgiften man har är ju uppvarmning av huset, så skulle man kunna spara lite och samtidigt ha kul, så vill man ju bygga en liten billig vind snurra :)
Vilka av er här på forummet har egna små vindsnurror??????????
Vvs o energimontör med 2500 värmpumps installationer på samvetet.....Thermia what else??? Hus 170kvm, Thermia Diplomat Duo 8, Thermia Mbh 300 vvb, borrhål 145m, total års förbrukning 12000kwh. Leksaken.... Bmw E21 323i baur : )

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #4 skrivet: 15 september 2012, 08:31:11 »
Inte jag :(

Men det vore väldigt roligt att få följa ditt bygge, i text och bilder. Dessutom så skulle du säkert få värdefull feedback från några väldigt kompetenta forummedlemmar (Inte jag igen).

 tummenupp

Utloggad computercowboy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã¥seda
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #5 skrivet: 15 september 2012, 11:33:13 »
Jag hittade denna sidan :) http://orebroelektronik.se/pmg.html
Det var ju inte så farligt...drygt 4000.- för en 1kw 3 fas pmg generator....
Har skickat en förfrÃ¥gan till ett kinesisk företag  som tillverkar exakt den pmg generatorn.
Tänkte om det gick o importera dom o sälja dom billigare....fick mail att dom skulle höra av sig :)
Vvs o energimontör med 2500 värmpumps installationer på samvetet.....Thermia what else??? Hus 170kvm, Thermia Diplomat Duo 8, Thermia Mbh 300 vvb, borrhål 145m, total års förbrukning 12000kwh. Leksaken.... Bmw E21 323i baur : )

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #6 skrivet: 15 september 2012, 21:30:54 »
Inte jag heller, men skulle gärna vilja. Men jag har ett tips, undvik bilgeneratorer för de har bara cirka 50% verkningsgrad. Bättre att skaffa en BLDC eller motsvarande, du hittar rätt med lite googlande. Finns massor av sidor om detta - och vi vill ju såklart höra hur det går.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #7 skrivet: 15 september 2012, 21:55:49 »
Har inte grabbarna på http://24volt.eu/index.php något tips på generator?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad computercowboy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã¥seda
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #8 skrivet: 16 september 2012, 09:55:43 »
24volt verkar inte ha sÃ¥ "stora" generatorer sÃ¥ Jag har skickat mail till *Trasig länk*  med en prisförfrÃ¥gan.
Så jag får se vad det hamnar på, vill ju bygga själv :)
Sen blir det ack. tank med elpatron i.
Sen en 3-shunt på returen från varmesystemet :)
Är det fortfarande ingen som har byggt nått likande själv???????????
« Senast ändrad: 24 november 2020, 07:29:37 av Rickard »
Vvs o energimontör med 2500 värmpumps installationer på samvetet.....Thermia what else??? Hus 170kvm, Thermia Diplomat Duo 8, Thermia Mbh 300 vvb, borrhål 145m, total års förbrukning 12000kwh. Leksaken.... Bmw E21 323i baur : )

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #9 skrivet: 16 september 2012, 10:30:00 »
Mina erfarenhetar av vindkraftverk säger mig att jag inte vill ha det i närheten av mitt hus vintertid.
Är det inte vingar som kommer flygande så är det isblock, trots avisningsanordningar.
Men det är en smart idé att värma vatten.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Antan 67

  • Gäst
Antan 67
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2013, 02:07:24 »
Fast Göran på 24volt.eu bygger efter beställning vad du vill ha. Han har byggt till fler företag i Sverige och anses vara en av dom absolut bästa och har en gedigen kunskap i ämnet. Min granne byggde själv och fick massor av hjälp av honom.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #11 skrivet: 01 april 2013, 16:05:52 »
Det finns gott om elmaskiner som kan gå att använda i sådana sammanhang. T ex gamla bilgeneratorer eller större, välgjorda likströmsmotorer med permanentmagneter (exempelvis från Philips/Whirlpool tvättmaskiner av 80/90-talstyp eller från bandstationer som fanns i datorhallar på 70-talet). Motorer för elkylfläktar på tunga lastbilar eller bussar kan också vara användbara.

Hur kan man se (på utsidan) att en motor är av typen permanentmagnetsmotor? Jag har gluttat i diverse skrotlådor och i ett antal gamla tvättmaskiner det sista och läst på typskyltar, men ingenstans har jag kunna läsa mig till detta. Jag har även "känt" på utsidan med metall för att kunna detektera ett magnetfällt.

Vad jag förstått så är det i regel väldigt kraftiga magneter i dessa, kan man känna magnetfältet på utsidan med exempelvis en skruvmejsel, eller kan jag ha hittat en permanentmagnetmotor men ändå helt missat att det var en sådan?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #12 skrivet: 01 april 2013, 19:07:14 »
Hur kan man se (på utsidan) att en motor är av typen permanentmagnetsmotor? Jag har gluttat i diverse skrotlådor och i ett antal gamla tvättmaskiner det sista och läst på typskyltar, men ingenstans har jag kunna läsa mig till detta. Jag har även "känt" på utsidan med metall för att kunna detektera ett magnetfällt.

Vad jag förstått så är det i regel väldigt kraftiga magneter i dessa, kan man känna magnetfältet på utsidan med exempelvis en skruvmejsel, eller kan jag ha hittat en permanentmagnetmotor men ändå helt missat att det var en sådan?
Har du en vanlig kompass och håller den ovanför motorn, rulla hela motorn, är det magneter i den så bör kompassnålen vända sig efter magnetpolerna.
Jag hade fel på laddningsregulatorn i min bil, den gav 17-18 volt ut, möjligen kan man ändra nåt i den om man vill ha högre spänning. Dessvärre ville inte verkstaden ge mig den gamla så jag kan inte kolla vad felet var eller om man kunde modifiera något i laddregulatorn.
Det finns instruktioner om hur man bygger om en bilgenerator till permanentmagneter på yuotube.
« Senast ändrad: 01 april 2013, 19:11:33 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #13 skrivet: 01 april 2013, 19:49:14 »
Jag ha sett dessa ombyggnationer på Youtube också, men jag har en kompis som ibland kör bort utbytta tvättmaskiner från ett bostadsföretag. Det vore enklast att få en "Färdig" Magnetmotor av honom.

Är du säker på att detta med kompassnålen inte ger utslag på en vanlig kolmotor? När jag lekt lite har jag kunnat uppmäta spänning från även icke strömsatta kolmotorer.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #14 skrivet: 01 april 2013, 20:21:18 »
Jag ha sett dessa ombyggnationer på Youtube också, men jag har en kompis som ibland kör bort utbytta tvättmaskiner från ett bostadsföretag. Det vore enklast att få en "Färdig" Magnetmotor av honom.

Är du säker på att detta med kompassnålen inte ger utslag på en vanlig kolmotor? När jag lekt lite har jag kunnat uppmäta spänning från även icke strömsatta kolmotorer.
Menar att man snurrar hela motorn , inte snurra axeln enbart, då ska det fungera.
Klart att får man tag i en färdig så är det bättre.

Nej säker är jag inte, magneterna kan ligga så tätt att kompassen inte vet vilken pol den ska reagera på.
Om den sen har bostar/kol eller är borstlös ska inte spela roll, det är endast magneterna som påverkar kompassnålen.
Filmade ett exempel men 3Mb är ju för stort om man inte går via yuotube.
« Senast ändrad: 01 april 2013, 21:09:54 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!