Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkel poolstyrning  (läst 10031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Enkel poolstyrning
« skrivet: 16 juni 2011, 07:32:07 »
Hej. TokJan och andra gör-det-självare. Jag tänkte utnyttja all den tid som VP'n står still under sommaren till att värma barnens plaskdamm, men i stället för att köpa poolstyrningstillbehörssatsen så tänkte jag snickra ihop den själv.

Så här har jag tänkt mig:
- En växelventil (ESBE VZA tror jag den heter) strax innan elpannan som styr om värmebäraren så att den går genom en värmeväxlare (Alfa Lavall, rostfri, ca 20kW).
- Ett växlande relä som kopplar om tempgivaren i varmvattenberedaren till en likadan givare på returen från poolen så att VP'n tror att den måste värma varmvatten.
- På poolsidan tänkte jag dra 1" PEM till pannrummet och värmeväxlaren. Cirkulationen blir med en Wilo RS 25/60.
- Styrning av växelventil, tempgivare och cirkpump gör jag med min befintliga loggdator (som redan har koll på alla temperaturer och vad VP'n pysslar med).

Om allt funkar som det skall så är den enda förändringen jag behöver göra i ordinarie styrsystem att slå av elpatronen. Annars kommer ju den att gå in efter nån timme när den tycker att VP'n inte klarar av att värma varmvattnet.
Tyvärr finns det inga lediga reläutgångar på elpannans IO-kort, annars hade det varit smidigt att koppla in växelventilen och cirkpumpen där och styra via CanBus'en...

Nån som har några synpunkter? Det jag oroar mig mest för är om Wilo-pumpen kommer att klara av tillsatserna i poolvattnet.
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2011, 08:08:04 »
Strunta i att sätta in en extra tempgivare, det räcker att sätta ett fast motstånd som indikerar att VVB-tempen är så låg att värmepumpen måste starta.
I en vanlig bergvärmepump är det dock smidigare att simulera värmebehov, då man inte har någon bra tillgång till cirkulationsledningarna som används vid värmning av tappvarmvatten.

En 20 kW plattvärmeväxlare? är nog i minsta laget, betänk att du skall försöka överföra mer än 10 kW värme vid låga framledningstemperaturer och höga vb-temperaturer, typ 45/30, och effektmärkningen på värmeväxlare brukar gälla vid 80/20.
Det kan fungera, men det kan också innebära en rätt ogynnsam drift för värmepumpen, kontinuerlig drift med höga tryck är inte någon hälsosam drift för en värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2011, 08:24:39 »
Ja, jag har ju bra tillgång till värmebäraren så det spelar egentligen ingen roll vilket värmebehov jag simulerar. Men om jag skall simulera husvärmebehov så måste jag koppla förbi utegivaren och då blir min loggning/statistik lidande.

Anledningen till att jag tänkte växla till en annan tempgivare är hel enkelt för att kunna mäta pooltempen. Å andra sidan så kan jag ju ha en permanent inkopplad givare för det så att jag kan läsa av tempen när som helst, men den kommer ju ändå bara att visa rätt när cirkpumpen går...

Värmeväxlarens kapacitet har jag också funderat över. Poolvattnet är ju dock så kallt så jag tror inte VP'n kommer att behöva jobba vid alltför hög temp. Men, det lär man ju märka ganska snabbt...
Jag mätte lite och jämförde med produktbladen. Jag är ganska säker på att det är en CB27-24 eller motsvarande, dvs 24kW märkeffekt..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2011, 08:27:02 »
OK, det är väl bara att testa, att köpa en större plattis är ju ingen större investering, självklart skall ungarna bada i varmt vatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2011, 08:31:09 »
Ungarna badar oavsett, men i Ã¥r kanske jag ocksÃ¥ kan bada  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2011, 14:55:17 »
Ja, jag har ju bra tillgång till värmebäraren så det spelar egentligen ingen roll vilket värmebehov jag simulerar.

Men om växlaren sitter på värmebäraren och du indikerar ett VV-behov så kommer växelventilen att slå om och du värmer VV ändå?

Enklast är nog som Rickard säger, indikera en låg utetemp med ett fast motstånd, och pumpen kommer fortfarande att växla till VV vid behov.
« Senast ändrad: 16 juni 2011, 14:57:08 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2011, 15:25:12 »
Hmm... Jag kom på nu att VB-cirkpumpen sitter ju i elpannan, så jag måste koppla in mig där i det trånga utrymmet iallafall på nåt sätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2011, 15:32:48 »
Nu har jag ritat en snygg och pedagogisk bild... Det i den röda rutan är mina nya prylar.

Vid poolvärmning växlar växelventilen, cirkpumpen startar och T3 växlar över till givaren på returen från poolen.
Då kommer Regon tro att varmvattnet är kallt, VP'n och VB-cirkpupmen startar och cirkulerar varmvatten genom värmeväxlaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2011, 15:46:54 »
Ja, jag har ju bra tillgång till värmebäraren så det spelar egentligen ingen roll vilket värmebehov jag simulerar.

Men om växlaren sitter på värmebäraren och du indikerar ett VV-behov så kommer växelventilen att slå om och du värmer VV ändå?

Enklast är nog som Rickard säger, indikera en låg utetemp med ett fast motstånd, och pumpen kommer fortfarande att växla till VV vid behov.

Som du ser så 'stjäl' jag värmebäraren innan den kommer fram till elpannan, så den kommer inte värma nåt annat än värmeväxlaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2011, 15:55:57 »
Skall väl fungerar tycker jag, bara du kan trigga igång pumpen på något sätt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2011, 16:10:17 »
Värmepumpen kommer ju att triggas igång iom att T3 kopplas om. Då tror den att varmvattnet är ca 20 grader...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2011, 16:12:34 »
Ser bra ut.

Se bara till att det finns cirkulation på andra sidan växlaren annars blir det HP-larm.

Har varit med om att ungarna lyckats med att döda min poolpump med för livligt bad och den sugit luft.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #12 skrivet: 16 juni 2011, 16:15:12 »
Jo, jag tänkte bygga in lite felhantering i styrprogrammet. T ex kan man ju växla tillbaks till elpannan om T9 (VB-returen) blir för varm innan den bryter för HP.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #13 skrivet: 16 juni 2011, 17:14:43 »
Växlingen tillbaka till elpannan borde väl ske när/om elpatronen startar?
Annars kanske du får kok i varmvattenberedaren med utlöst temperaturbegränsare eller övertrycksventil.
Eller har du deaktiverat patronen helt?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enkel poolstyrning
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2011, 17:23:17 »
Tanken var att avaktivera elpatronen. Annars går den igång efter en timmes poolvärmning eftersom Regon uppfattar det som att VP'n inte orkar värma vattnet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!