Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT C7 2002. När behöver man göra nÃ¥got Ã¥t köldmediet (nu med film)  (läst 19166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Hur vet man om och när man behöver göra något åt köldmediet! Tex "efterfylla" (byta köldmediet)!

Min VP fungerar bra och har till synes inte tappat mycket effekt sedan ny men jag tycker nog att det bubblar mer i "fönstret" nu jämfört med förr och jag vill förstås göra något innan effekten sjunker, köldmediet "tar slut" eller pumpen riskerar att ta skada av att köras med för litet köldmedia.

Kompressorns temperatur (eg. köldmediets temp efter kompressorn) ligger alltid under 80 grader vid värmeproduktion och under 85 grader vid varmvattenproduktion.

Vad jag kan se i "fönstret idag vid en kompressorstart är följande:
- i 5 sek ser man inget speciellt
- sedan kommer det skum/massor med bubblor i ca 30 sek
- varefter det kommer litet bubblor i ca 50 sek
- därefter kommer det inga bubblor (eller så få och/eller små att man har svårt att se dem)

Per L

130211: Här kan ni se en 1 min 40 sek lång film hur det ser ut i fönstret/siktglaset när min kompressor startar: https://www.dropbox.com/s/9a5ywdi2qe23w3u/130210em.mpg
« Senast ändrad: 11 februari 2013, 19:42:23 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Projekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter precis som det ska va i mina öron.
Kommer det inga bubblor när maskin gått ett tag så är det inte brist utan förmodligen ett helt tättsystem.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Jag undrar just om det finns några sådana här system som är helt täta!?
Det är nog mer en fråga om det läcker mycket, litet eller jättelitet! Det är ju att antal lödda skarvar i systemet och det är nog väl mycket begärt att alla lödarna på IVT:s fabrik skall vara supernoga med rengöring, lödning och läcksökning 100% av arbetstiden varje timme, hela dagarna och året runt ända till pensionsdagen!

En del läckage kan systemet säkert ta utan att funktionen försämras men när den bufferten är slut så måste det märkas på något sätt. Bäst vore om man kan märka det på olika temperaturer eftersom jag loggar olika temperaturer och kan gå tillbaks till historiken och jämföra om det blivit några förändringar.

Och om jag antar rätt så kvarstår frågan om hur man börjar märka att man behöver göra något åt köldmediet. Helst vill jag vidta åtgärder innan jag får (stora) problem för enligt "lagen om alltings djävlighet" så får jag säkert allvarliga problem den där kallaste februarinatten då jag verkligen behöver ha en VP i bra form!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Projekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om din pump frÃ¥n 2002 inte är helt tät skulle jag va mycket förvÃ¥nad  ;) den skulle nog ha brutit pÃ¥ lÃ¥gtryck,lÃ¥g temp för länge sen annars.
Klart att alla inte kan göra ett 100% alla gÃ¥nger, nÃ¥gon gÃ¥ng missar man men det visar sig oftast ganska snart dÃ¥ det inte är nÃ¥gon buffet att tala om i maskinen. I ditt fall skulle jag inte va orolig, rengör filter kolla sÃ¥ du inte fÃ¥r konstiga temperaturer och kolla även i glaset när du känner att du har tid  tummenupp

Mer kan jag nog inte bidra med, lycka till!

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
Inget att oroa sig för Per Lu.  Har samma tider pÃ¥ min IVT som är 3 Ã¥r gammal och det har varit samma sen första dagen. Lite variationer fÃ¥r man, . det ligger oftast mellan 40-80 sekunder innan det är fritt frÃ¥n bubblor i synglaset. Din hetgas temp ligger bra till, min gÃ¥r upp emot +96 °C vid vv produktion.  När växelvetil slÃ¥r tillbaka frÃ¥n vv till värme blir det ocksÃ¥ en hel del skum i synglaset en stund.

Skaffa Dropbox (dropbox punkt com) konto och ladda upp filmen till Public directory och kopiera sen public link som du lägger in här.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Tack HÃ¥kke!

Har nu i mitt första inlägg lagt in en kort film om hur det ser ut i siktglaset när min kompressor startar!
En tanke är också att filma tex varje år för att kunna se om något händer med tiden. Jag önskar bara att jag hade filmat några fler gånger sedan VPn var ny!

Per L
« Senast ändrad: 11 februari 2013, 21:46:36 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Tycker det ser väldigt bra ut, att du har en liten bubbla ganska länge i under vänstra kanten beror på att kondensatet inte fått tillräcklig underkylning ännu och då räcker tryckfallet i vätskevirveln på någon 1/100-dels Bar runt 'pinnen' för att det skall bli en blåsa där (se det som en kavitetsbubbla) och när det gått ytterligare en stund så börjar du få underkylning på kondensatet (för att den delen av slingan som det kondenserar i har blivit någon grad varmare och därmed lite högre tryck) och då försvinner bubblan.

Skulle säga att det där är ett skolexempel på en korrekt fungerande system - tiden mellan start och sista bubblan försvinner kan dock variera lite beroende på hur varm varmbrinen är etc. men det är att betrakta som normala variationer.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Tack xxargs!
Dock är jag rätt säker på att flödet går från vänster till höger i filmen. Till vänster sitter filtret och till höger sitter expansionsventilen. Och då borde det väl inte bli "kavitationsbubblor" till vänster om pinnen!?
Möjligen sjunker kanske trycket en aning för att flödesarean blir större när flödet går från röret in i siktglasdelen!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
Dropbox är smidigt tummenupp

Har försökt filma själv med mobilen, men svÃ¥rt att fÃ¥ bra ljus. Bra att ha som referens när vp börjar bli till Ã¥ren. 

Har ju min gamla vp i minnet, den läckte R22 och då bubblade det hela tiden i synglaset. Hetgasröret kunde man inte ta på och kompressorn morrade ilsket.

 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Det enda ljuset jag använde vid min filmning var en lysrörssladdlampa (12 W) som jag placerade 2-3 dm ovanför siktglaset. Sedan filmade jag med min SonyEricsson XPERIA Arc S mobiltelefon.

Jag satt stadigt på golvet och höll i telefonen med båda händerna som jag stödde på golvet och stativet. Det var ändå svårt att få det skakfritt.

Skall jag förstå dig som att man skall börja reagera om det börjar bubbla hela tiden och när hetgastemperaturen börjar stiga från sin normala temperatur?

Gav pumpen vid dessa driftsförhållanden fortfarande full eller åtminstone hyfsad effekt?
Hur länge körde du din pump med för litet köldmedia?
Gick den sönder eller bytte du VP innan den gick sönder?
Ökar kompressorns ljudnivÃ¥ alltid när det börjar bli för litet köldmedia? 

Per L

130212: Ställde in kameran på 320*240 bildpunkter och fick en MP4-fil på bara 5,8 MB (1 min o 40 sek) och rätt dålig bildkvalitet. Den filen omvandlade jag till en mpg-fil och den blev 11,5 MB. Det är den som ses här ovan. Provade också med 1280*720 bildpunkter (HD-kvalitet) och fick mycket bra bildkvalitet men också en MP4-fil på 100 MB.
« Senast ändrad: 12 februari 2013, 08:53:46 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
Hade lite tur i oturen att det började strula i maj 2009 och inte mitt i vintern. Märkte först att vp lät råare och att varmvatten produktion tog längre och längre tid ( normala 5 min blev 7 sen 8 min etc) . När jag sen såg att det aldrig slutade bubbla i synglaset samt att hetgasröret blev över 100grader förstod jag att det var köldmediebrist

Lyckades få tag i en kylsnubbe som just tömt en vp på R22, vilken kom och gjorde läcksökning. Misstänkte expansionsventilen och bytte en oring , fyllde på c 1 kg R22 och vp blev som ny. Det gick dock bara några dagar innan jag märkte att drifttiden för vv tyvärr ökade igen....

Det blev sen byte av vp hösten 2009, den gamla var då precis 15 år gammal. Hade säkert gått att fixa den gamla, men ville ha en säker lösning för familjen då man jobbar mycket utomlands, så det blev en ny.

Köldmediebrist är vad jag sett under åren här på forumet rätt så ovanligt, men det kanske är en hel del kompressorhaverier som sker pga medie brist ?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har samma förlopp i mitt synglas, dock så tar hela förloppet 6-7 min då kompressorn är helt kall(14 grader) och har stått stilla i kanske 20 timmar.
Vid "varmstart"  dÃ¥ kompressorn fortfarande är ljummen frÃ¥n föregÃ¥ende körning tar det betydligt kortare tid kanske 2 minuter.

Misstänker att en helt "utkyld" anläggning kanske beter sig pÃ¥ detta viset?  (returtemp vid start ca 20 grader, och brine in runt +2)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Tack xxargs!
Dock är jag rätt säker på att flödet går från vänster till höger i filmen. Till vänster sitter filtret och till höger sitter expansionsventilen. Och då borde det väl inte bli "kavitationsbubblor" till vänster om pinnen!?

Per L

Titta pÃ¥ bernoulli's lag som säger ungefär att totala trycket är konstant och är summan av statiska trycket och det dynamiska trycket, vilket innebär att ju fortare en vätska rör sig i tex. ett rör sÃ¥ minskas statiska trycket mot rörväggarna  dÃ¥ en del av trycket gÃ¥r Ã¥t till att föra fram vätskan

Med andra ord trycket är lägst i strÃ¥len precis vid kanterna pÃ¥ utloppet pÃ¥ vänster sida dÃ¥ strÃ¥len har som högst hastighet när det kommer ut i glasomrÃ¥det och drar med sig intilliggande kondensatet just där och statiska trycket höjs igen när strömmen möter pinnen i mitten (och ocksÃ¥ skapar en bakÃ¥tgÃ¥ende virvel tillsammans med suget vid inloppets utlopp i tittglaset ) och efter pinnen sÃ¥ är vätskan fördelat pÃ¥ större  ytan och rörelsehastigheten lägre och därmed högre statisk tryck, alltsÃ¥ inga bubblor där - i mina ögon sÃ¥ beter det sig precis som förväntat, att det bubblar bara pÃ¥ underkanten pÃ¥ vänster sida beror pÃ¥ asymmetri i strÃ¥len med olika hastigheter pÃ¥ vätskan tex. efter en tvär böj kort innan eller annan virvel som finns innan det gÃ¥r ut i tittglaset.

förövrigt - sÃ¥dana här saker är skitsvÃ¥ra att simulera och räkna pÃ¥ i datorer eftersom man inte kan bygga tillräckligt bra beskrivna modeller där varenda skrovlig del i rörytan mÃ¥ste beskrivas, nÃ¥gra 100-del mm asymmetri pÃ¥ minttpinnen gentemot inloppet  etc.. 


Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
".....alltså inga bubblor där - i mina ögon så beter det sig precis som förväntat..."
Jag tror på dina ögon!

Mina ögon har nog inte rätt känsla för Bernoulli's lag!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad 17sundberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser expantionsventilen ut under gång?
Är det som en isklump på den eller känns den bara
våt?Hade en service på min maskin för lite sedan
och påtalade för servicekillen att expantionsventilen
bara var våt utanpå,ingen frost som det brukar vara.
Och det bubblade länge i synglaset.Även under gång
då den kopplat över från vv till radiator.Han kopplade
en mätare sedan justerade han exp.ventilen.Blev en
annan gång på pumpen med en gång.Och frost på som
det ska vara.Sitter en fjäder innuti som tappar "spänsten"
med åren.Så det var dags för en justering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!