Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Electric Luft-vatten  (läst 17463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #15 skrivet: 13 april 2008, 01:27:43 »
Nu var du lite för ekonomisk kjelle  ;)
Man får nog räkna med att ge åtmindstånde ca 73000:- för den inkl beredaren på 180 liter och då är den inte ens monterad.
Den kanske kryper ner i pris efter ett tag då allt som är nytt är lite dyrare i början.
Är det någon som har sett några priser på den inkl montering ?
Har inte hunnit snoka så mycket.


 Jag har redan en beredare pÃ¥ 500 liter + pannanan 180 liter
 det är utedelen som jag gillar 3-fas inverter
 min dröm pump
 jag har nu en mitsubischi golf 2 som är ca 10-15 Ã¥r
 som fixar varm-vattnet & poolvärmen + lite solvärme
 men den är nog inte sÃ¥ ekonomisk ? nu i dagens läge
resten av kåken värmer jag med LL pumpar
 mvh kjell
 
 
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #16 skrivet: 13 april 2008, 02:19:59 »
Såg den på milano mässan och var inte imponerad. Ser ut som alla de andra typ Altherman. Vägghängd precis som deras gas pannor som säljs i sydeuropa idag.

Lyfte på plast skalet (kasskvalitets känsla, fick nästan inte dit den igen) och den var tom inuti.
Ser man sedan på utedelen så har den 4,5kW som lägsta avgiven värmeeffekt vilket är på tok för högt. Precis som M-E kompressorn som sitter i IVT bergvärme inverter. Om man betalar för att få en inverter och funktionen blir on/off så är det inte mycket att komma med.

//Rickard

Vad är fördelen med att köra en inverter under 28% av max-effekt?

En av sakerna man vill vinna med en Inverter är lågeffekts reglering. Alla Inverter styrningar går för eller senare on/off. MEN man vill inte ha on/off drift redan vid +5 ºC ute.
Sätter man en VP på ett stort hus som har behov av 4,5kW som ett minimum större delen av året så är det kanon, men sätt den inte på en svensson vila.

Finns fina VP som kan styra ner till 10% av maxeffekten

//Rickard

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #17 skrivet: 13 april 2008, 10:29:39 »

Finns fina VP som kan styra ner till 10% av maxeffekten

//Rickard

Ja....att det är Acquan du avser, förstår jag. Men vad jag inte förstår, är vitsen med att köra en pump på så låg frekvens. Är det inte bättre att låta pumpen stanna vid 30%-40%, då verkningsgraden minskar?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #18 skrivet: 13 april 2008, 12:58:07 »

Finns fina VP som kan styra ner till 10% av maxeffekten

//Rickard

Ja....att det är Acquan du avser, förstår jag. Men vad jag inte förstår, är vitsen med att köra en pump på så låg frekvens. Är det inte bättre att låta pumpen stanna vid 30%-40%, då verkningsgraden minskar?
tror inte Rickard menar Acquan  ::)
en elmotors verkningsgrad sjunker med frekvensen, men kylkretsens verkningsgrad ökarvid korrekt konstruktion av denna.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #19 skrivet: 13 april 2008, 13:47:14 »
tror inte Rickard menar Acquan  ::)

Rickard har på sin hemsida två olika inverter luft/vatten d.v.s. Acquan min-effekt 10%, och Daikin min-effekt 30%.

Citera
en elmotors verkningsgrad sjunker med frekvensen, men kylkretsens verkningsgrad ökarvid korrekt konstruktion av denna.

Om det hade varit lönsamt att köra en värmepump under 30%, borde IVT, Nibe, Daikin, ComfortZone m.fl. tillåta att deras maskiner också går ner lägre i min-effekt.

Menar du att det för dom inte är tekniskt möjligt, eller har de ansett att verkningsgraden inte är tillräckligt bra under resp. min-effekt?

Om någon säger att bilen drar mindre bränsle om man växlar upp tidigare, så att motorn går med lägre varv.....så är det sant....så länge man inte kör genom Sverige i 30 km/h på femmans växel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #20 skrivet: 13 april 2008, 16:58:37 »
tror ändÃ¥ inte Rickard menar Acquan eller Daikin  :D  ..   ::)     
tror han har en helt annan pump i Ã¥tanke    :-X       ::)

hm..inverterstyrda kompressorer går mer och mer åt mindre och mycket högvarvigare kompressorkonstruktioner.
för ett par Ã¥r sedan hade de flesta ett maxvarv runt 50-60hz,  och idag ligger maxet ofta runt 90-100 hz
15 hz på en 50hz-kompressor=30%
15 hz på en 90hz-kompressor=16%
man kan alltså inte generalisera en viss procentsats som minimum, eftersom inverter-teknologin utvecklas rasande fort just nu.
bla danfoss  har utvecklat en kompressor för inverterstyrning med intern oljeÃ¥terföring för att kunna komma extremt lÃ¥gt ner i varv/flöde.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #21 skrivet: 14 april 2008, 00:24:32 »
Betvivlar inte alls att det går att köra pumparna med låg frekvens, men min fråga till Rickard VP-Center är:

"Vad är fördelen med att köra en inverter under 28% av max-effekt?"



Gissar att det inte är så speciellt bra COP mellan 10%-30% av maxeffekt.


Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #22 skrivet: 14 april 2008, 23:25:06 »
Betvivlar inte alls att det går att köra pumparna med låg frekvens, men min fråga till Rickard VP-Center är:

"Vad är fördelen med att köra en inverter under 28% av max-effekt?"



Gissar att det inte är så speciellt bra COP mellan 10%-30% av maxeffekt.



En inverter kör man direkt mot systemet allt annat är att hoppa tillbaka i stenåldern.
Om man kan styra en inverter riktigt lågt ner i varv så får man ett högt cop och minimerar on/off driften.
Men självklart så måste man ha bra prylar att jobba med.

//Rickard

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #23 skrivet: 15 april 2008, 11:10:56 »

En inverter kör man direkt mot systemet allt annat är att hoppa tillbaka i stenåldern.
Om man kan styra en inverter riktigt lågt ner i varv så får man ett högt cop och minimerar on/off driften.
Men självklart så måste man ha bra prylar att jobba med.

//Rickard

Har du några siffror att redovisa, typ COP vid 20%, 50% och 100%?

Eftersom fläkt och cirkulationspump skall ingå i COP, så blir deras andel ganska stor vid låg kompressorfrekvens. COP påverkas negativt.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #24 skrivet: 15 april 2008, 12:30:16 »
COP påverkas mindre negativt av pump och fläkt än den görs positivt av hög underkylning och överhettning.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Mitsubishi Electric Luft-vatten
« Svar #25 skrivet: 15 april 2008, 15:11:10 »
COP påverkas mindre negativt av pump och fläkt än den görs positivt av hög underkylning och överhettning.

mvh. ACE

Vi pratar väl om ett och samma system d.v.s. värmevattensystem i villa där energi hämtas från hetgas, kondensering och ev. underkylning?

Är inte cirkulationspumpen varvtalsstyrd, lär du inte ha så mycket underkylning vid 10%.
En hög underkylning kräver ett högre kondenseringstryck, så någon stor vinst oavsett cirkpump kan man inte räkna med.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!