Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljeradiators driftkostnad i standby ?  (läst 4842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« skrivet: 19 juli 2009, 19:32:33 »
Har nu i vÃ¥ras slagit av alla elementen i huset men kanske ska slÃ¥ pÃ¥ och ha dem inställda pÃ¥ lÃ¥g temp sÃ¥ de gÃ¥r in om det skulle bli rejält kallt eller än värre pumpen gÃ¥r sönder (men Panasonic är ju en evighetsmaskin det ;) eller hur Raffen  :D )

Hur mycket kan en oljeradiator dra som bara står på i typ standby med termostaten igång ? måste vara en liten kostnad att ha så över vintern på några radiatorer dvs oljefyllda element
Har 4 stora uppe och 3 stora + 2 små nere
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2009, 19:58:11 »
Elelement ( oavsett typ) som står på "standbye" drar i princip inget, det är försumbart och det lilla dom drar kommer huset tillgodo i form av värme. På grund av den relativt stora massa som måste värmas är oljefyllda element lite "dyrare" i drift men även det är i sammanhanget försummbart
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2009, 20:11:59 »
Hej Ravenlord!  Ja jag kan väl bara instämma med Svenske kocken om att elelement som bara stÃ¥r i stand by drar egentligen ingenting förrän termostaten slÃ¥r till
(med undantag för en ev kontrollampa då isf ;))
Men ställ isf ned termostaterna ordentligt (ca +12-14 ºC) så att elelementen inte tickar igång i onödan utan bara finns till som en nödfallsreserv om något skulle hända med pumpen. Detta eftersom du tjänar allra mest på att i huvudsak bara använda pumpen vid uppvärmningen av huset, sen om det skulle bli så pass kallt att pumpen inte orkar med att värma alla utrymmen alt att det finns utrymmen i huset som pumpen då inte klarar av riktigt så får du givetvis justera upp tempinställningen på de elementtermostater som är aktuella isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2009, 22:25:53 »
Citera
På grund av den relativt stora massa som måste värmas är oljefyllda element lite "dyrare" i drift men även det är i sammanhanget försummbart

I förhållande tilll vad för sorts element `? ett el element slukar väl bra mycket mer ström som uppvärmning
eller mena du just att värma upp oljan innan radiatorn ger ifrån sig värme som är något ?
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2009, 22:45:28 »
Ju mera "massa" som ska värmas upp dess svårare får termostaten att styra energitillskottet till exakt rätt värde. Det som händer är att temperaturen kommer att pendla för elementet avger sin energi efter det att termostaten tycker att det är bra samt att när mer värme behövs och termostaten slår till kommer temperaturen att sjunka innan elementet hinner bli så varmt att det avger värme.
Där är dom moderna genomströmningselementen helt överlägsna dom har mycket liten"massa" att värma och regerar därför mycket snabbare med mindre svängningar som följd.
Och förstÃ¥r jag inte riktigt oljefyllda element är väl inget annat än elelement fyllda med olja 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2009, 07:24:03 »
Blir jämnare värme med oljefyllda radiatorer, och inte lika mycket på och av, och nej de drar ej mer ström! När termostaten stängt av så håller de värmen mycket längre, men tar längre tid att värma upp.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2009, 08:27:44 »
Se där har du fel, men du kanske jämför moderna oljefyllda element med gamla slutna? Det som fungerar bäst och ger den jämnaste värmen är moderna "genomstömmare" som är dimensionerade till ca 80 Watt/m2 i ett relativt välisolerat hus. Det blir en typ av lågtemperatursystem där radiatorn ALDRIG blir mer än "varm". Värmeavgivningen är betydligt effektivare och eftersom termostaten pulsar ut värmen kommer den att omedelbart känna om temperaturen är den rätta och sluta producera värme, ett oljefylt kommer att fortsätta sin värmeavgivning även sedan rummet har nått inställd temperatur. För att det ska fungera gäller naturligtvis att man använder moderna element med moderna termostater. Den fördel som ett oljefyllt element kan ha är om det används i starkt dammiga lokaler dåvärmespiralen är väl inkappslad och ej kan täckas med damm. Några nackdelar med oljefyllda element är, dubbelt så dyra, tunga, ojämnare temperatur i rummet (pga den större hysteris som kommer av den större massan som måste värmas), det händer (inte ofta men i bland) att dom läcker olja vilket utan tvekan förstör golvet mm.
Mest effektivt ur uppvärmningsynpunkt är om man kan producera exakt den värmeenergi i det ögonblick man behöver, varken mer eller mindre.
Tyvärr är det många som har gått på den braskande reklam som har förekommit genom åren angående oljefylda elements förträfflighet där dom nya oljeelementen har jämförts med gamla slutna elelement.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2009, 08:36:17 »
Har då aldrig hört att de läker olja men, vi har nya oljefyllda element i hela huset, som satt när vi köpte huset, vi har aldrig använt dem, och tror ej att de drar mer ström! Längre tid att värma dem, men den värmen får man igen med längre eftervärme, och sitter externa elektroniska termostater som styr alla element i samma rum, även med nattsänkning mm.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #8 skrivet: 20 juli 2009, 08:56:22 »
"Problemet" är att sedan termostaten sagt att nu är det nog, kommer elementen att avge mer energi och det kan termostaten inte i förväg räkna ut och det blir ett visst värmeöverskott". Och sedan när termostaten slår till tar det en stund innan dom avger nån värme och temperaturen sjunker under det inställda värdet. Och man får en lite "svajigare" inomhustemperatur än om man har konvektorelement (moderna genomströmmare, som har mycket lite massa att värma och därmed reagerar mycket snabbt). För att kunna jämföra måste man naturligtvis styra elementen med samma typ av styrning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #9 skrivet: 20 juli 2009, 12:26:53 »
Jag vet inte vad mina kallsa men inte kan de vara mycket till olja att värma upp i dessa mycket platta radiatorer
iofs använder jag dom inte sedan LL monterades men den korta tid direkt vid inflytt då dom kördes så kan jag inte påstå att det var svajig temp någonstans i huset.
Klart att det helatiden kommer nya snålare bättre saker som de där tocken genomströmningsmakapärena du återkommer till,men det kunde vara värre med rena elslinge element,där kan man snacka av och på och svajig värme + torr otäck värme

Men har iaf fått svar på frågan att det var som jag trodde en extremt liten förbrukning att ha dem på i standby så de går in och värmer om något skulle hända :)
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Oljeradiators driftkostnad i standby ?
« Svar #10 skrivet: 20 juli 2009, 12:30:15 »
Jag vill bara att andra som tänker köpa elradiatorer tänker tvÃ¥ gÃ¥nger innan dom köper oljefylda. Och för ditt ändamÃ¥l fungerar dom utmärkt  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!