Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstant hög framledning Nibe vvm 300 och F2026  (läst 1317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dank

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstant hög framledning Nibe vvm 300 och F2026
« skrivet: 17 november 2022, 22:39:49 »
Hej,

Jag har problem med att min Nibe vvm 300 med tillhörande f2026 vid drift ligger på framledning runt 48-50 grader. Vi har haft en tekniker här som bytat ut cirkpumpen och hjälpt till att få rätt inställningar.

 I somras bytade vi ut samtliga radiatorer till purmo v4 och ökade upp mängden vatten i systemet avsevärt. Alla ventiler pÃ¥ elementen är fullt öppna.

Idag är det ca 4 c ute och framledningen är pÃ¥ 48-50 grader och pumpen gÃ¥r konstant. Framledningen ska enligt kurvan vara ca 26-28 grader 

Oberoende hur jag väljer att föskjuta kurva som är inställd på 9 ( bor dock i malmö-trakten) så går systemet upp i samma höga temperatur.

Är det något enkelt jag missar? Eller är det någon mekanik som fastnat?

/Dan

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3630
  • Karma +3/-0
SV: Konstant hög framledning Nibe vvm 300 och F2026
« Svar #1 skrivet: 17 november 2022, 23:51:52 »
Undersök shunten, den ska stå på 0 av sig själv. Se så den är fast och inte skruvat isär sig själv. Motionera den i manuellt läge. Förmodligen har du den där det är en liten knapp du trycker in med skruvmejsel samtidigt som du vrider. Se om det känns bra.

Växelventilen på dem brukar kärva, insatsen är utbytbar. Tryck på fyrkantig knapp på växelventilens ställdons undersida/långsida (Under spaken på sidan) så kan du vrida av ställdonet och trycka ner ventilaxeln och se om den går upp av sig själv. Bekräfta med att dra upp den det sista med tång. Kärvar det så byt insats.

Har du luftat alla radiatorer?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstant hög framledning Nibe vvm 300 och F2026
« Svar #2 skrivet: 18 november 2022, 08:18:51 »
Låter väldigt mycket som ett växelventilsproblem, den brukar kunna krångla.
Men som sagt kan shunten också jäklas, jag skulle börja med att kolla om den är stängd, och att ställskruven (ändras med mejsel) pekar på A.
Om shunten är OK så kan du prova med att demontera motordelen på växelventilen, den sitter bakom laddpumpen och har bajonettfattning med en liten spärr som måste tryckas in för att kunna vridas.
Metallpiggen ska kunna tryckas ner med ett verktyg och sen ska den fjädra tillbaka.
Om den kärvar brukar man behöva byta ut insatsen, finns att köpa på nätet, modell Honeywell.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dank

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstant hög framledning Nibe vvm 300 och F2026
« Svar #3 skrivet: 19 november 2022, 00:16:30 »
Hej,

tack för utförliga svar från båda två. jag kommer under morgondagen göra lite kontroller.

Alla element är luftade innan jag skrev första meddelandet i denna tråd.

Jag börjar kolla shunten, är den likt växelventilen bestående av en digital del som trycker in ett mekanisk del, typ stift eller dylikt?

 Själva motordelen till växelventilen är utbytt i vÃ¥ras dÃ¥ den hade lagt av sÃ¥ den fick teknikern jag anlitade byta till en ny honeywell. Men om jag tolkar det rätt sÃ¥ finns det en mekanisk del här ocksÃ¥ som kan spöka och behöva bytas ut?

Mvh Dan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9718
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstant hög framledning Nibe vvm 300 och F2026
« Svar #4 skrivet: 19 november 2022, 08:35:40 »
Insatsen i växelventilen kan bytas ut. Här finns satsen med specialverktyget från NIBE: https://jsenergi.com/vaxelventilsats-nibe-624888-honeywell-med-verktyg.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3630
  • Karma +3/-0
SV: Konstant hög framledning Nibe vvm 300 och F2026
« Svar #5 skrivet: 19 november 2022, 10:34:09 »
Jag börjar kolla shunten, är den likt växelventilen bestående av en digital del som trycker in ett mekanisk del, typ stift eller dylikt?

Själva motordelen till växelventilen är utbytt i våras då den hade lagt av så den fick teknikern jag anlitade byta till en ny honeywell. Men om jag tolkar det rätt så finns det en mekanisk del här också som kan spöka och behöva bytas ut?

Shunten är en vridande blandningsventil, inga fjädrar inblandade tack och lov. Mindre vanligt med shuntkrångel, även om det händer.

Mekaniska delen i växelventilen är annat. Det är så vanligt att den krånglar att man kan i princip byta den när systemet passerar 10 år så man slipper uppleva problemen, behöva göra felsökning m.m.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstant hög framledning Nibe vvm 300 och F2026
« Svar #6 skrivet: 19 november 2022, 13:09:17 »
Själva motordelen till växelventilen är utbytt i våras då den hade lagt av så den fick teknikern jag anlitade byta till en ny honeywell. Men om jag tolkar det rätt så finns det en mekanisk del här också som kan spöka och behöva bytas ut?

Vågar nog påstå att byter man motorn så ska insatsen bytas också, troligen gick motorn sönder på grund av att ventilen gick trögt.
Så byttes inte insatsen så är det nog denna som är problemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!