Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥g diff in/ut  (läst 1338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LÃ¥g diff in/ut
« skrivet: 17 december 2023, 13:04:01 »
Hej!

Jag tycks inte få upp diffen på in/ut vad jag än gör.

Jag har en ny laddpump sen typ ett år tillbaka.

Det är en wilo yonos pico 1-6, detta var utbytes från en gammal grundfos som hade 3 lägen.

Wilopumpen är inställd på konstantryck enligt anvisningarna. Den är på lägsta inställningen men jag har aldrig mer än 3 grader in/ut.

Trodde det var först med utetemp då diffen kan vara lägre.

Men just nu är det 7 grader ute och fortfarande diff på 3.

Ja smutsfiltret är rengjort och huset har inget värmebehov just nu då jag har eldat i kaminen.

Är det något mer jag kan göra? Är det värt att ta ut en Kyltekniker för att kolla om det är gasbrist eller liknande??

Kanske värt att nämna också att vpn värmer dåligt vid 0grader och neråt, det är i princip elpatronen som gör allt.

Det är en ctc ecoair 107 & ecoel 1550 från 2007.



Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #1 skrivet: 17 december 2023, 13:06:34 »
Bifogar 2 bilder

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #2 skrivet: 17 december 2023, 14:02:26 »
En ECO 107 stannar vid ca -5 - 7 ute en del kan gå till - 10 C och den kan bara ge + 45 C på returen. Har du slangar mellan inne och ute eller anorstädes så är det en klassiker. Det brukar då bli ett för högt delta- NU är det för lite. prova först med att ställa ner farten på laddpumpen, går den för fort så hinner inte VP med att lyfta tempen. Ingen massa is på VP ute då, inte avfrostar som den ska. Nästa steg blir en kyl nisse som kollar upp värdena på kompressordelen. Behöver inte vara en CTC -kylnisse , vem so hlest som jobbar med kyla/värme kan göra det.

Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #3 skrivet: 17 december 2023, 14:41:57 »
En ECO 107 stannar vid ca -5 - 7 ute en del kan gå till - 10 C och den kan bara ge + 45 C på returen. Har du slangar mellan inne och ute eller anorstädes så är det en klassiker. Det brukar då bli ett för högt delta- NU är det för lite. prova först med att ställa ner farten på laddpumpen, går den för fort så hinner inte VP med att lyfta tempen. Ingen massa is på VP ute då, inte avfrostar som den ska. Nästa steg blir en kyl nisse som kollar upp värdena på kompressordelen. Behöver inte vara en CTC -kylnisse , vem so hlest som jobbar med kyla/värme kan göra det.

Laddpumpen är på lägsta inställningen, den verket avfrosta som den ska.

Det du nämner om kompressor är då att den börjar bli sliten eller? Tycks inte höra missljud från den.

La märke till en del frostbildning på expansionsventilen när det var kallt ute men kanske är normalt?

Nu vid 7 plusgrader funkar den ändå ok men det blir mer eller mindre en elpanna vid 0 gradigt och neråt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #4 skrivet: 18 december 2023, 09:05:52 »
Hej!
Vilken instruktion säger att laddpumpen ska köras med konstant tryck?
Jag skulle valt fast varvtal och ställa in så att tempdiffen blir nånstans runt 5 C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #5 skrivet: 18 december 2023, 09:20:15 »
Hej!
Vilken instruktion säger att laddpumpen ska köras med konstant tryck?
Jag skulle valt fast varvtal och ställa in så att tempdiffen blir nånstans runt 5 C.

Enligt wilos manual så står det att konstanttryck bör väljas vid vid golvvärme eller om den används som laddpump där det behövs konstanttryck.

Jag hade faktiskt den på fast varvtal innan men upplevde att det tog lång tid för vp är få upp värmen i undretank och hög förbrukning som följd.

Det jag har gjort nu är att jag har strypt ventilen där smutsfiltret sitter vilket är på returen in mot utedelen.

Nu har jag 5grader diff iallafall. Är pumpen för kraftig?


Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #6 skrivet: 18 december 2023, 13:15:16 »
Hetgasen ligger på 110 grader nu med diff på 4grader vp in/ut.

Alla möjliga trådar jag har läst så får jag det till att det är egentligen för hög hetgastemp.

Antingen gasbrist eller sliten kompressor?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #7 skrivet: 18 december 2023, 14:56:46 »
Skulle säga att manualen inte har riktigt koll.
Golvvärme OK, där har man on/off ventiler som öppnar och stänger så konstanttryck gör att den anpassar sig efter hur många slingor som är öppna.
På en laddslinga är flödesmotståndet konstant, så där skulle jag valt fast varvtal som sagt.

Vet att CTC gärna ställer in sina grejer med lite hög hetgastemp, vet inte varför egentligen?
Men 110 C är kanske väl högt även med en CTC?
Gasbrist eller fel på expansionsventil är väl de vanligaste orsakerna?
Jag är osäker pÃ¥ om en otät kompressor ger hög hetgastemp, men det är kanske möjligt?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #8 skrivet: 18 december 2023, 15:05:01 »
Jag reagerade också på hög hetgastemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 3eee3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #9 skrivet: 19 december 2023, 00:23:16 »
Skulle säga att manualen inte har riktigt koll.
Golvvärme OK, där har man on/off ventiler som öppnar och stänger så konstanttryck gör att den anpassar sig efter hur många slingor som är öppna.
På en laddslinga är flödesmotståndet konstant, så där skulle jag valt fast varvtal som sagt.

Vet att CTC gärna ställer in sina grejer med lite hög hetgastemp, vet inte varför egentligen?
Men 110 C är kanske väl högt även med en CTC?
Gasbrist eller fel på expansionsventil är väl de vanligaste orsakerna?
Jag är osäker pÃ¥ om en otät kompressor ger hög hetgastemp, men det är kanske möjligt?  :-\

Hmm okej, ska prova ställa den på fast varvtal igen då.

Det gör säkert lite skillnad men inte för att jag vet men det känns mer som felet ligger i utedelen?

Som du säger expansionventil, backventil, kompressor osv.

Låter dyrt då jag vet vad bara ett hög/låg pressostat kostar att byta.

Är det värt det eller ska jag lägga kraft på nya anläggning?

Har börjat be om offerter och antingen välja en ctc igen eller nibe lutar det åt.

VP fungerar ok i varmare grader men under 2-3 grader orkar den bara jobba upp till 29-30 grader framledning. Detta är mot golvvärme med 18.5 grader inne där jag eldar i kamin vid behov.

Om jag höjer så snittar kWh/dygn 75-88kwh, mycket i mina ögon för 1 planvilla 118m2 med 2 vuxna i hushållet
« Senast ändrad: 19 december 2023, 00:24:51 av 3eee3 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #10 skrivet: 19 december 2023, 10:48:40 »
Hmmm...
En luft/vatten från 2007 kanske har gjort sitt?
Kan vara idé att titta på nått nytt som du är inne på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonte B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #11 skrivet: 25 december 2023, 21:46:29 »
Hallåj!

Har vi någon uppdatering på denna tråd, hur gick det?
Har sedan julafton, 24 december (igår) ett snarlikt om inte identiskt problem.. systemet ger inga felkoder, men in/ut värdena är helt omkullkastade.
Ibland är det högre in värde än ut, tex 35/26 som senast.. kompressor & fläkt går igång men ger ingen effekt öht..
Hetgasen sticker iväg upp mot 120...... :-\


Väl Mött.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #12 skrivet: 25 december 2023, 22:09:52 »
Hallåj!

Har vi någon uppdatering på denna tråd, hur gick det?
Har sedan julafton, 24 december (igår) ett snarlikt om inte identiskt problem.. systemet ger inga felkoder, men in/ut värdena är helt omkullkastade.
Ibland är det högre in värde än ut, tex 35/26 som senast.. kompressor & fläkt går igång men ger ingen effekt öht..
Hetgasen sticker iväg upp mot 120...... :-\


Väl Mött.
Givarfel kan vara bra att kolla på in och ut. Är hela baksidan igenisad? Skitig? Avfrostningsuret kan ha lagt ner, då blir hetgasen hög.

Vid avfrostning kastas givarvärdena om för in och ut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jonte B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #13 skrivet: 27 december 2023, 16:17:11 »
Baksidan på utedelen är hel, ren och fin.

Precis nyss så började systemet göra knas igen, Komp & fläkt var igång och hade 35/38 i VP In/Ut med ~ 85 i hetgas.
Sen är det något gas-liknande-ljud som görs från utedelen och rören ut börjar "spola" låter det som, nästan direkt blir In/Ut 35/34.

Och nu står den så, värdet ändras inte, hetgasen spring upp mot 120 innan systemet slår ifrån, sen börjar den om samma procedur.
Ibland hoppar det igång och In/Ut värderna blir "normala" och nedre panna värms, men jag vet inte vad som triggar det...

Imorse vaknade man till att det var 0 tryck i systemet
Panna 19(54)
Framledn 18 (47)
Panna Nedre 15 (52)

VVS'arn har varit här och tömt expansionskärlet och fyllt de igen och kollat över men kan inte se att det är något som läcker eller några uppenbara fel..
« Senast ändrad: 27 december 2023, 16:19:24 av Jonte B »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #14 skrivet: 28 december 2023, 09:08:29 »
Du beskriver avfrostning, den ska göra det, men inte ägna mer tid än några minuter åt det. Går kompressorn med stillastående fläkt så är det avfrostning. Varje timme, några minuter avfrostningstid. Gäller bara när det är kallt ute, när systemet själv kör på högsta fläkthastigheten så räknas det som kallt. Då räknar avfrostningsuret. Det kan paja och den gör inte vad den ska.

Det med vattentrycket var ett separat problem.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #15 skrivet: 28 december 2023, 09:28:21 »
Mmm, han beskriver en avfrostning, men då ska ju fläkten stå still...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jonte B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #16 skrivet: 30 december 2023, 01:05:38 »
Kommer att återkomma efter att kyl-tekniker har varit här!

Just nu är kompressorn avstängd/spärrad i Inne-delen på begäran av teknikern.
Han trodde det kunde ha något att göra med fyrvägsventilen.

Men, kommer att återkomma med mer info sen i hopp om att nån annan kan ta del av denna information :)

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #17 skrivet: 30 december 2023, 13:42:34 »
Kosta inte på några stora kostnader. Köp en ny då i stället.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Jonte B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2024, 12:44:11 »
Nu har tekniker varit här.
Skulle mäta mellan "bryggorna" på utedelen och märker då att så fort han rör vid sakerna så dör fläkten.

Det var någon "plint" som kopplade ihop "bryggorna" på utedelen som glappade.
Efter detta så verkar allt, peppar peppar, lira på som det ska..

Utloggad Jonte B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g diff in/ut
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2024, 15:38:23 »
Magkänslan verkar ha rätt : )
Pumpen beter sig skit igen, det är som att det är var 5é körning eller avfrostning som gör att den låser sig i något läget...

Ã¥terkommer :)


Uppdaterar denna.
4-Vägsventilen är "låst" och fastnar i läge avfrostning.

Så han dömer ut hela inne delen och rekommenderar att byta in & ute-del.
« Senast ändrad: 09 januari 2024, 16:19:37 av Jonte B »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!