Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 frÃ¥n -98 (Grafer)  (läst 6962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #15 skrivet: 29 november 2018, 07:02:19 »
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/ograsbekampning/trycksprutor/tryckspruta-704032/

Du lager til en overgang, slik du får tilkoblet på framledningen. Så drenerer du ut på retur.
Du stopper cirk.pump mens du pumper inn rengjøringsmiddelet.

Det som er problemet med varmevekslerne er at det er mange kjøleplater som ikke fÃ¥r vanngjennomstrømning fordi det samler seg opp rostpartikler.  Jeg veiledet en kompis som hadde samme problemet som deg, og han holdt pÃ¥ med rengjøring i ca 30 dager før det stoppet Ã¥ komme partikler fra varmeveksleren.

Den absolutt beste metoden for å rengjøre varmevekseler er å koble av vannrørene og anvende en sirkulasjonspumpe som du kobler rett inn på varmeveksleren. Da kan du også flushe motsatt retning (motstrøm), men da bler det el.drift for å holde varme i din bolig.
« Senast ändrad: 29 november 2018, 07:22:19 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #16 skrivet: 29 november 2018, 08:02:40 »
Med 6 kW tillskott:
6 kW / (37,0°-31,4°) = 1,07 kW/°

Kompressordrift:
1,07 kW x 6,57° = 7,03 kW

Din värmepump ger 7 kW med kompressor.

Med tanke på att den förbrukar 1,9 kW så är det en bra värmepump d.v.s. den har COP 3,7.


Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #17 skrivet: 29 november 2018, 08:57:11 »
Med 6 kW tillskott:
6 kW / (37,0°-31,4°) = 1,07 kW/°

Kompressordrift:
1,07 kW x 6,57° = 7,03 kW

Din värmepump ger 7 kW med kompressor.

Med tanke på att den förbrukar 1,9 kW så är det en bra värmepump d.v.s. den har COP 3,7.

Såg att jag var trött när jag räknade igår men det upptäckte du. Har ändrat deltat nu. Kan ha varit fel mätvärden också så jag tog ut nya.
Det ger att kompressorn ger 5,2kW med ett cop pÃ¥ 2,76. Om jag räknar rätt. Inte katastrof i alla fall. Ã…terstÃ¥r att fÃ¥ ner hetgastempen och upp KB delta t. Dags att skaffa manometerställ kanske?  :) Räcker det med ett dubbelställ? SÃ¥g att det gick att köpa för 500:-
« Senast ändrad: 29 november 2018, 09:10:30 av Klejb »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #18 skrivet: 29 november 2018, 09:39:04 »
Lägg pengarna på en ny värmepump istället.

Jag tror Roland har rätt i den teori han presenterat. Din värmepump har gjort sitt och bör pensioneras.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #19 skrivet: 29 november 2018, 09:58:07 »
Man ser också på lutningen på temperaturkurvan för varmvattnet att pumpen ger mindre än 6 kW. Det brantare lutning på kurvan när elpatronen är inkopplad än när pumpen går. Fick pumpens effekt till under 4 kW men det är ett osäkert värde. Är det inre läckage ska det öka när kondensortrycket ökar så det är rimligt att effekten minskar när pumpen gör varmvatten.

Med tanke på att pumpen drog 2,3 kW en gång i tiden bör det vara en pump på 7-8 kW som nu ger 5,2 kW. Tycker det inte är meningsfullt att försöka göra något. Är kompressorn sliten kan inga åtgärder göra den bättre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #20 skrivet: 29 november 2018, 10:49:34 »
Den ursprungliga effekten skall ha varit 7,5kW. Bra uppskattat.

Har noterat att pumpen förbrukar 2,4 kW vid uppstart men det sjunker fort i takt med att hetgas temp stiger. Verkar ju stämma med Rolands teori.

Ja alternativet ny pump finns så klart med på listan över lösningar. Fått offert på 160k för ny pump och borrning av extra hål. Har 110 meter idag. En summa man inte vill lägga ut i onödan för ett enkelt fel men måste man så måste man. Verkar ju inte vara ett enkelt fel i det här fallet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #21 skrivet: 29 november 2018, 14:53:21 »
110 meter är för lite till en pump på 7,5 kW med dagens priser på el och borrning. För 20 år sedan var elen billigare i förhållande till värmepump och borrhål. Därför snålade man lite på hårdvaran och accepterade en högre elförbrukning än vad man gör idag. Det var optimalt då.

Det därför vara värt att fundera pÃ¥ om inte pumpen ska vara nÃ¥got nummer större. Det var förr vanligt att dimensionera för 50% av husets maximala effektbehov. Det är för lÃ¥gt idag. Nu är finns det de som siktar pÃ¥ 100%. Ska fossil- och kärnkraften avvecklas kan det bli mycket dyr el kalla dagar i januari och februari. Att behöva elpatron dÃ¥ är inte sÃ¥ roligt. Man bör tänka ett antal Ã¥r framÃ¥t när man ska köpa ny värmepump. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #22 skrivet: 29 november 2018, 15:09:28 »
110 meter är för lite till en pump på 7,5 kW med dagens priser på el och borrning. För 20 år sedan var elen billigare i förhållande till värmepump och borrhål. Därför snålade man lite på hårdvaran och accepterade en högre elförbrukning än vad man gör idag. Det var optimalt då.

Det därför vara värt att fundera på om inte pumpen ska vara något nummer större. Det var förr vanligt att dimensionera för 50% av husets maximala effektbehov. Det är för lågt idag. Nu är finns det de som siktar på 100%. Ska fossil- och kärnkraften avvecklas kan det bli mycket dyr el kalla dagar i januari och februari. Att behöva elpatron då är inte så roligt. Man bör tänka ett antal år framåt när man ska köpa ny värmepump.

Håller helt med dig. Önskar att de hade tänkt lite mer långsiktigt när det begav sig. När det blir ny pump så kommer det göras ordentligt.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #23 skrivet: 05 december 2018, 22:40:33 »
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/ograsbekampning/trycksprutor/tryckspruta-704032/

Du lager til en overgang, slik du får tilkoblet på framledningen. Så drenerer du ut på retur.
Du stopper cirk.pump mens du pumper inn rengjøringsmiddelet.

Det som er problemet med varmevekslerne er at det er mange kjøleplater som ikke fÃ¥r vanngjennomstrømning fordi det samler seg opp rostpartikler.  Jeg veiledet en kompis som hadde samme problemet som deg, og han holdt pÃ¥ med rengjøring i ca 30 dager før det stoppet Ã¥ komme partikler fra varmeveksleren.

Den absolutt beste metoden for å rengjøre varmevekseler er å koble av vannrørene og anvende en sirkulasjonspumpe som du kobler rett inn på varmeveksleren. Da kan du også flushe motsatt retning (motstrøm), men da bler det el.drift for å holde varme i din bolig.

Har funderat lite. Min första tanke var att jag inte hade tid att genomföra Per O:s förslag pga. annan renovering hemma. Att lägga den tiden på något som bara kanske fungerar kändes inte motiverat om pumpen ändå kanske är sönder. Men sen tänkte jag vidare och nu funderar jag ändå på en spolning av systemet. Dels för att det faktiskt KAN lösa mina problem men framför allt för att det skulle kännas skönt att spola ur systemet INNAN en ny pump installeras. Om det inte visar sig att spolningen löser mitt nuvarande problem vill säga. Tycker ni att jag tänker rätt? Är det motiverat?

Några frågor till Per O (Eller någon annan som har bra svar)


Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #24 skrivet: 06 december 2018, 20:22:11 »
Hei,

Det anvendes tilsvarende rensemiddel på båtmotorer (kjølesystem -rens). Du har rensemiddelet på i ett par uker. Når det ikke er mer partikler i ditt varmesystem må du flushe ut med vann.
Jeg har 3 stk Jula filter, som har vært i drift på mitt varmeanlegg i 6 år. Filterhuset skal ha max. 40 celcius. Filteret må derfor monteres på retur linjen.

Jula filteret slipper ingen partikler igjennom filteret.

Magnetitt filteret ditt har ingen "mekanisk filter, men en magnet som holder partiklene. Det er ingen filter element. Mine varmevekslere var fulle i store rustpartikler og det tar tid før de løsner.
« Senast ändrad: 06 december 2018, 20:30:21 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #25 skrivet: 06 december 2018, 20:30:36 »
Hei,

Det anvendes tilsvarende rensemiddel på båtmotorer (kjølesystem -rens). Du har rensemiddelet på i ett par uker. Når det ikke er mer partikler i ditt varmesystem må du flushe ut med vann.
Jeg har 3 stk Jula filter, som har vært i drift på mitt varmeanlegg i 6 år.

Jula filteret slipper ingen partikler igjennom filteret.

Magnetitt filteret ditt har ingen "mekanisk filter, men en magnet som holder partiklene.

Tack för svar!
DÃ¥ vet jag vad jag nog vad jag ska leta efter.
Ja filter är kanske inte rätt ord för min Flamcovent men jag vet hur den fungerar och att den absolut inte tar bort alla partiklar.
Men det känns ju tryggt att dina filter suttit i 6 år! Såg lite plastigt ut men det är ju å andra sidan inga större tryck det handlar om. Bara att hoppas att plasten inte åldras allt för snabbt bara.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #26 skrivet: 06 december 2018, 20:57:12 »
Om det är sÃ¥ mycket magnetit i systemet att det pÃ¥verkar värmeöverföringen i kondensorn (vilket jag inte tror) finns det ett annat problem ocksÃ¥. Det kommer in syre i systemet. Magnetit bildas när järnet reagerar med syre. Man bör dÃ¥ ocksÃ¥ kontrollera att det inte finns ej diffusionstäta plastslangar i systemet. Man bör ocksÃ¥ frÃ¥ga sig om det har varit frekventa pÃ¥fyllningar av radiatorvatten. Magnetitbildning betyder att järn korroderar nÃ¥gonstans sÃ¥ det är inget man vill ha även om man kan slippa de omedelbara effekterna av det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #27 skrivet: 06 december 2018, 21:16:25 »
Om det är så mycket magnetit i systemet att det påverkar värmeöverföringen i kondensorn (vilket jag inte tror) finns det ett annat problem också. Det kommer in syre i systemet. Magnetit bildas när järnet reagerar med syre. Man bör då också kontrollera att det inte finns ej diffusionstäta plastslangar i systemet. Man bör också fråga sig om det har varit frekventa påfyllningar av radiatorvatten. Magnetitbildning betyder att järn korroderar någonstans så det är inget man vill ha även om man kan slippa de omedelbara effekterna av det.

Har under de senaste två åren bytt en del radiatorer mot golvvärme. Det rör sig om ca 100m2 av husets totala 260m2. Har även tillfälligt haft bort någon radiatorer och återmonterat denna igen. Så en hel del vatten har tömts och fyllts sista tiden. Kan det bero på detta i så fall? Golvvärmeslangen skall dock vara diffusionstät.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #28 skrivet: 07 december 2018, 01:32:59 »
Hei,

Her står det en del nyttig informasjon. Jeg har også en slik Trio 10 for å ha kontroll på "syre i systemet".
http://www.rorprodukter.se/pdf/Elysator_trio.pdf
http://www.rorprodukter.se/varme/elysator/korrosionsskydd_elysator_trio_10--5641451

« Senast ändrad: 07 december 2018, 01:36:00 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Klejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hetgas HÖG IVT Greenline 8 från -98 (Grafer)
« Svar #29 skrivet: 23 januari 2019, 23:19:07 »
Hej igen!

Har inte gjort så mycket åt Värmepumpen förutom att ta in några offerter på byte och borrning. Den tuffar på hyfsat men man får vara beredd på att den löser ut när man duschar. Dock så har jag noterat att problemet med för varm hetgas byggs upp under en längre tid. När värmepumpen har löst ut och man inte upptäcker det förrän efter något dygn så går den initialt (några dagar) rätt bra vid återstart. Den verkar må bra av att få vila nått dygn medan elpatronen löst uppvärmningen under tiden. Första dygnet så är det hetgastemperaturer på runt 80 grader vid radiatorvärmning och 90 grader vid varmvattenvärmning. Dygn två så börjar hetgastemperaturen stiga för att efter någon vecka ligga runt 100 grader och löser ut vid dusch vid 113 grader.

Grafen nedan visar tiden 21-30 dec. Alltså nästan 10 dagar. Under större delen av den här perioden var vi inte hemma och förbrukade såldes inget varmvatten. Inomhustemperaturen var sänkt till 17 grader. Utomhustemperaturen (grön) var lägre i början av perioden är i slutet.

Grafen visar att när hetgastemperaturen (gul) kryper uppåt så sjunker elförbrukningen (grå) nedåt, från 2,3kW till 1,9kW. Man ser också att :dt: på Köldbäraren sjunker också ner till drygt en grad.

Bekräftar detta beteende era teorier ovan eller dyker det upp andra tankar? Kan det vara så att expansionsventilen kärvar men på något sätt lossnar när pumpen får vila en längre tid? Vild gissning. ???


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!