Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solcellsanläggning pÃ¥ ö utan el till att "driva" luft-luftvärmepump?  (läst 3709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Har införskaffat solcellsanläggning till sommarstuga på en ö.På ön finns ingen el..... Ön ligger strax söder om Sundsvall,ett antal månader/år går det inte att komma dit om man inte har en hydrokopter ::) o det har jag inte o tänker inte skaffa.... Solcellsanläggningen kommer att leverera 220-230.... Kan jag driva en luft-luftvärmepump med den el som solcellerna levererar? Jag har 6 Solcellsmoduler Perlight 310 W Think Top,Easy Solar 48/5000/70-100 MPPT 150/100 Color Control och 4 st 12V/220Ah gel Deep Cyckle Batterier....

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Grattis! Utan att ha granskat din anläggning gentemot ditt effekt och energibehov, så ger jag dig rådet att sätta panelerna vertikalt på väggar som vätter mot solen. För att få mest nytta av elenergin så ska du väl driva någon form av värmepump med solcellerna eller via ett batterilager för nattbehovet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Troligen är det för klent med kapacitet för att hålla värmen i en normal stuga. Varje batteri kan laddas ur med typ en kWh om man vill ha en lång livslängd. Fyra batterier är då 4kWh och ska det då driva llvp i kanske 18 timmar vintertid får den bara dra 220W vilket är rätt lite.. Då har jag förutsatt idealiskt väder och att solpanelerna orkar ladda batterierna fullt sedan under 6 soliga timmar. I verkligheten lyser ju inte solen varje dag.

// Magnus

Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Har införskaffat solcellsanläggning till sommarstuga på en ö.På ön finns ingen el..... Ön ligger strax söder om Sundsvall,ett antal månader/år går det inte att komma dit om man inte har en hydrokopter ::) o det har jag inte o tänker inte skaffa.... Solcellsanläggningen kommer att leverera 220-230.... Kan jag driva en luft-luftvärmepump med den el som solcellerna levererar? Jag har 6 Solcellsmoduler Perlight 310 W Think Top,Easy Solar 48/5000/70-100 MPPT 150/100 Color Control och 4 st 12V/220Ah gel Deep Cyckle Batterier....

Bra med solceller för belysning, laddning och TV i avlägsen stuga! :) Grattis!

1. Om du har en bra sinus-omformare eller rentav en riktig växelriktare så kommer du en normalt solig sommardag kunna driva en mindre luftluftvärmepump för kylningsändamål, så även på natten tack vare batterierna.

2. Om du har en bra sinus-omformare eller rentav en riktig växelriktare så kommer du en normalt solig höst-/vårdag kunna driva en mindre luftluftvärmepump för värmeändamål, så även en stund på natten tack vare batterierna.

3. Om du har en bra sinus-omformare eller rentav en riktig växelriktare så kommer du en normalt solig vinterdag att frysa arslet av dig, dag efter dag...tyvärr!
Finns liten energi att plocka hem med din anläggning och de geografiska förutsättningarna.



Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Jag antar att målet är att hålla stugan frostfritt (ca. + 5 grader) så att inte vattnet kan frysa vilket kan leda till stora skador i installationen.




Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Jag antar att målet är att hålla stugan frostfritt (ca. + 5 grader) så att inte vattnet kan frysa vilket kan leda till stora skador i installationen.

Om han/hon inte haft el tidigare så har han/hon troligen ej heller rinnande vatten :)
Men om han/hon drar in vatten m.h.a manuell pump är det nog lättast att tömma systemet inför varje vinter.

Tyvärr bor vi på fel ställe för att klara november-februari ur solsyncellssynpunkt, hur stort man än dimensionerar anläggningen/anläggningarna på sitt/sina tak.
(Frånsett att man har tillgång till åkerareal och miljoner på banken, för då kan man lösa det mesta).

I länken kan du se vilka effekter du kan plocka ut under året för en ungefär lika stor anläggning som din (1.92 kWp).


https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=957c7322-936a-4e68-81e1-b7a1cba904f7&plant=cedbdba0-ed91-47e1-a0a2-ba8dc0bb80bb&splang=en-US
« Senast ändrad: 05 november 2018, 07:42:12 av kWhalp »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Komplettera med vindkraft?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad carra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Tack alla för era svar!

Ledsen att jag inte tackat er,eller ens läst era svar...Skammen rodnar finns på mina kinder just nu.....

Elen används idag till kylskåp,belysning,tv,dator,telefoner o lite annat smått o gott....

Jag tror att jag törs försöka mig på luftvärmepump,nu när stugan är lite bättre isolerad i tak o golv....Tyvärr finns det bara fusktimmer i väggarna 38 eller 45 mm tjockt....Kanske jag borde skaffa lite fler batterier också....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!