Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller i norr  (läst 18620 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller i norr
« Svar #15 skrivet: 04 september 2017, 13:14:05 »
Eftersom det är sällsynt att företag eller staten vill bjuda på något i längden tror jag vi snart kommer se ett slut på detta. Det kommer att innebära att solceller blir mer eller mindre värdelöst på normala hus, speciellt längre norrut.

Men vi får se vem som får rätt om tio år.

// Magnus
Oavsett vad elbolagen har för uppfattning så har regeringen uttryckt en stark vilja att vi ska gå mot ett fossilfritt samhälle och där ingår bl.a. att småskalig, miljövänlig elproduktion är ett av medlen för att nå dit. För att den omställningen ska fortsätta så kommer olika former av stimulans krävas för att så ska ske. Ska dessutom bilparken ställa om till att om 30-40 år i stort sett drivas med el så kommer inte kraven på miljövänlig el att minska. Ytterligare ett argument som talar för att satsa på egen produktion av el är att dagens låga elpriser knappast kommer att vara i all evighet. Att investeringen skulle vara sämre bara för att den geografiskt ligger långt norrut stämmer inte. Det är marginell skillnad mellan norra och södra Sverige. Antalet soltimmar väger tyngre utslaget på årsproduktion och om vi glömmer sommaren 2017 så brukar norrbottenskusten hävda sig bra jämfört med övriga delar av landet.
Jag glömde att nämna att kostnaden jag skrev inledningsvis var exkl. bidrag på 20%. Slutpriset landar på ca 170 000:- och då är arbetskostnaden inräknad.
Ps. Rickard, jag tittar in någon av de närmaste dagarna.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Solceller i norr
« Svar #16 skrivet: 04 september 2017, 15:30:33 »
Man producerar på sommaren då det redan är kraftigt överskott och förbrukar på vintern. Förr kunde man exportera till Finland, men de har nu byggt nån gigawatt kärnkraft och till sist blivit självförsörjande på el.
Så nån gång kanske marknadens fundamenta slår till?
Kontrakten skrivs på ett år, längre vill elbolagen inte skriva.
När man läser propagandan inser man att något är fel. Som påståendet att Piteå har lika många soltimmar som södra Tyskland - jovisst, men de infaller till 80% under sommarens tre månader. Och då står solen i norr en stor del av dygnet. Så är det inte i Deutschland. Bayrarna har också behov av air condition mer än värme.
En mindre anläggning på tex 2 kw vilket bör i stort sett gå att till hushåls el framförallt om man styr tvätt och vp efter tiden då panelerna ger effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solceller i norr
« Svar #17 skrivet: 04 september 2017, 19:12:18 »
Att investeringen skulle vara sämre bara för att den geografiskt ligger långt norrut stämmer inte. Det är marginell skillnad mellan norra och södra Sverige.
Om man bortser från överföringskostnader och det faktum att det redan råder ett stort elöverskott i norr.
Ekonomiska realiteter brukar i längden alltid ta över. Se på vindbranschen.
Subventioner skapar olönsamma installationer, och i slutändan måste nån betala och vindbolagen går i konkurs.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i norr
« Svar #18 skrivet: 04 september 2017, 19:49:52 »
Skall bli intressant att se, jag tror att folk i söder kommer att ha svÃ¥rt att enas om ny kraftproduktion utan att det hamnar i juridisk lÃ¥ngbänk tills ni betalar vad det kostar att transportera kraften frÃ¥n norr, även om det blir dyrt.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller i norr
« Svar #19 skrivet: 04 september 2017, 21:47:41 »
Intressant att följa med produktionen mot vinterhalvåret. Är själv lite sugen på att skaffa paneler, men då enbart för produktion för eget bruk. Gissar att jag behöver max 5Kwp så får jag all el jag behöver under sommar månaderna (juni-augusti åtminstone). Det som produceras varje månad skall användas den månaden så behöver man ej köpa/sälja.

Behöver använda minst 55MWh för att börja "tjäna" nåt på det.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solceller i norr
« Svar #20 skrivet: 04 september 2017, 22:01:16 »
Skall bli intressant att se, jag tror att folk i söder kommer att ha svÃ¥rt att enas om ny kraftproduktion utan att det hamnar i juridisk lÃ¥ngbänk tills ni betalar vad det kostar att transportera kraften frÃ¥n norr, även om det blir dyrt.  ::)
Jodu finns ju redan en hel del kraftöverföring från er till oss
men tanken att man skulle behöva bygga ytterligare dyr transmission  pga solceller uppe vid polcirkeln, det är sÃ¥ feltänkt att det är rätt häpndsväckande
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i norr
« Svar #21 skrivet: 05 september 2017, 07:50:38 »
Solceller här uppe är nog på samma sätt som solceller i södra Sverige mer ett uttryck för att man vill bidra till en större mängd förnyelsebar energiproduktion.
Oavsett var det sker kan det inte vara fel.
Om ni i södra Sverige och i sydligare länder, trots samma bidrag - inte bygger själva, sÃ¥ ser jag ingen anledning att peka finger Ã¥t de som faktiskt gör en insats med egna pengar.  nono

I sak är det naturligtvis rätt att man inte bör bygga t.ex. vindkraft i norra Sverige, men samtidigt så är effektiviteten större när det är kallt ute, så frågan är hur mycket sämre utbytet blir i realiteten, trots överföringsförluster.
Sen finns det ju fördelar med att kunna spara mer i vattenmagasinen, allt vatten behövs ju när energibehoven är som störst och vindkraften inte räcker till.
Svårare att lagra energin söderut där det inte finns mycket till lagringskapacitet.

Nu är jag ingen stor fantast av resor, men några resor med bil har det blivit söderut, och så vitt jag kan se så finns det enorma ytor som är glesbefolkade även i södra Sverige, varför byggs det inte mer vindkraft där?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Solceller i norr
« Svar #22 skrivet: 05 september 2017, 10:24:35 »
Nu är jag ingen stor fantast av resor, men några resor med bil har det blivit söderut, och så vitt jag kan se så finns det enorma ytor som är glesbefolkade även i södra Sverige, varför byggs det inte mer vindkraft där?

Det måste blåsa också. Effekten från ett vindkraftverk är i stort sett proportionell mot vindhastigheten^3. Ska det bli någon lönsamhet på kraftverket ska det placeras där det blåser bra vilket betyder kustnära områden där det bor en massa människor som inte vill ha vindkraftverk i närheten. I Smålands inland finns det plats för en massa vindkraftverk i skogarna men bra vind saknas.

Ökningen i effektivitet i ett kallare klimat är inte så stor. 15 grader kallare och samma vind ger 5 % mer uttagbar effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i norr
« Svar #23 skrivet: 05 september 2017, 10:40:16 »
5% kanske motsvara de ungefärliga överföringsförlusterna. (Svårt hitta fakta om detta)
Lägg till detta att det blåser mer på hög höjd, då blir det kanske inte så tokigt att bygga högt över havet, och med höga snurror.
HallandsÃ¥sen kanske vore bra.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solceller i norr
« Svar #24 skrivet: 05 september 2017, 12:49:14 »
Sydsverige är färdigbyggt när det gäller vindkraft, pga folkligt motstånd, militära invändningar och allmän olönsamhet. De sämsta snurrorna plockas nu ner i Skåne och Östergötland, men verkar svåra att sälja på andrahandsmarknaden.
https://www.blocket.se/varmland/Tva_vindkraftverk_Enercon_E70_68734499.htm
Återstår att bygga offshore, tlll högre kostnad och dyrare överföring, men bättre effekt. Där kanske det kommer några parker.
Givetvis är det bra att det byggs solel, men det kan då kanske ske utan statliga bidrag?
Subventioner gör alltid att man fattar fel beslut då man tror sig kunna bortse från realiteter.
Det kommer också att komma mer effektiva och snyggare solellösningar i en snar framtid.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i norr
« Svar #25 skrivet: 05 september 2017, 17:25:25 »
Inom ett årtionde eller så kommer nog de flesta hushållen att ha batterikapacitet för minst 1 dygns lagring/förbrukning - kompletterat med den energi som kan lagras in i elbilar och laddhybrider, vi kommer att ha ett elnät med stor lagringskapcitet som möjliggör mer intermittent energiproduktion utan att det stör möjligheterna att lagra den producerade energin.
Solkraft, vägkraft, vindkraft och andra helt förnyelsebara enerislag blir då mer användbara och logiska.
Visst, att bygga upp en infrastruktur och ett tankesätt med hjälp av bidrag är säkert dyrt, men samtidigt, hade alla tänkt så alltid så hade vi nog suttit och slaktat vårt villebråd med knivar av flinta och tillagat maten i vår grotta över öppen eld.

Kärnkraft är den enkla vägen framåt, nu när alla insett att fossilt inte är bra.
Den dagen kärnkraften ersatt all fossil energi har vi ett oöverstigligt problem med avfallet på vår hals.
Jag är rädd att det kan vara slutet för världen som vi känner den, och för livet på jorden.

Citera
Förnybar energi och kärnkraft är de energikällor som växer snabbast i världen, båda med en ökningstakt på 2,5 procent om året. Men EIA räknar med att fossila energikällor ändå kommer att täcka så mycket som 80 procent av världens energianvändning fram till 2040


Idag står kärnkraften alltså för en liten andel av den totala energiproduktionen, men redan nu har vi haft flera fall av allvarliga olyckor, och fortfarande finns ingen lösning på lagring eller upparbetning framtagen.
Snacka om strutsmentalitet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Solceller i norr
« Svar #26 skrivet: 05 september 2017, 20:04:36 »
Återigen är kärnkraftens avfallsfrågor lösta för decennier sedan.
Om man är en struts och inte kan ta till sig information kan man tro annorledes.
Du har väl inte uppdaterat dig sen cirka 1980. Det är dags. Unga miljöpartister klarar det, då borde du också göra det. Istället för att fortsätta svamla om jordens undergång.
http://pratakarnkraft.nu/karnkraftskoll/avfall/
http://pratakarnkraft.nu/karnkraftskoll/
Miljoner dör av kolkraft varje år, i gruvor och pga dålig luft. Ingen dör av kärnkraft, men du kan inte ta in det riktigt, fast statistiken är officiell. Så vem är en struts??
Läs sidan ovan och återkom sen.

Idag slog verkligheten till när det gäller elproduktion med vind/sol.
Kanske början på en omsvängning i riktning mot realism och ansvar?

http://www.helagotland.se/naringsliv/extra-totalstopp-for-ny-elproduktion-14724834.aspx
« Senast ändrad: 05 september 2017, 20:14:43 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller i norr
« Svar #27 skrivet: 06 september 2017, 08:54:16 »
Man kan alltid resonera som om alla i hela världen hade samma etik och moral som två unga studenter som tidigare varit miljöpartister men nu hoppat av p.g.a. sina analyser rörande forskning på detta område.
För egen del ser jag betydligt dystrare på världsläget och hur makten i de stora nationerna kommer att sköta både uranbrytning, säkerheten i kraftverken, och lagringen av avfallet.
Att TRO att det skulle göras på samma sätt i Kina, Nordkorea, Uganda eller Afghanistan som i Sverige och Tyskland är rent ut sagt infantilt.

Kärnkraften kommer att behöva byggas ut på vissa platser, det förstår även jag, men att bara satsa på det när det står klart att de helt förnyelsebara alternativen inte är dyrare tycker i vart fall jag är ett feltänk.

Att de inte lägger en ny kabel till Gotland beror nog till 99% på att turismen är och kommer att vara en viktigare intäktskälla än energin från vindkraftverk och solcellsparker.
Troligen ett vettigt beslut sett till den förväntade samhällsutvecklingen:

Svårare att kunna bygga vindkraft och solcellparker utan att det överklagas och stoppas.
Allt fler vill ha ett ställe på Gotland, nybyggnationer försvåras av vindkraft och solcellsparker.
Turism är och kommer att vara en viktig industri i Sverige rent allmänt och Öland/Gotland i synnerhet, det vore idiotiskt att exploatera dessa två öar för energiproduktion.

Vindarna vänder, men just nu har så många så mycket pengar att Gotland och Öland troligen har en positiv utveckling tack vare turismen.
Skulle vi drabbas av en tuff och lång ekonomisk kris så kan nog planerna på energiproduktion på dessa turistorter aktualiseras igen.
Allt som en aktivitet för att säkra jobb, ekonomi och möjligheterna att bo och verka på dessa platser.
Detta på samma sätt som att skälen för utbyggnaderna i norr i mångt och mycket hänger ihop med att dessa satsningar skapar jobb, och sätter pengar i rullning i samhället.
Detta även om det försvinner några procent av energin i överföringsförluster.

Så, under en övergångsperiod behövs det mer kärnkraft, men långsiktigt är det annat som gäller:
Vattenkraft där så är lämpligt.
Solkraft
Vindkraft
VÃ¥gkraft
Tidvattenkraft
Batterier för lagring av energi, både i hushåll och industri, dels för att klara effekttoppar på enstaka timmar men även för att kunna lagra energi för kanske 1 dygn eller mer - för det egna behovet.
Batteriproduktion, kapacitet och pris har en väldigt positiv utveckling nu, och jag tror att både bilindustrin, batteriindustrin, solceller, vindkraft och annan förnyelsebar kraft är framtiden.
I stora delar av världen, där det verkligen bor folk så skiner ju dessutom solen mer eller mindre alltid.
Visst är det märkligt att t.ex. Gran Canaria där det alltid blåser, och solen alltid skiner skall behövas så pass mycket fossil kraft ändå.
De har ju knappt ens sol-VVB på taken där trots att payofftiden borde vara på mindre än 1 år...
« Senast ändrad: 06 september 2017, 10:38:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Solceller i norr
« Svar #28 skrivet: 09 september 2017, 11:26:12 »
Eftersom det är sällsynt att företag eller staten vill bjuda på något i längden tror jag vi snart kommer se ett slut på detta. Det kommer att innebära att solceller blir mer eller mindre värdelöst på normala hus, speciellt längre norrut.

Men vi får se vem som får rätt om tio år.

// Magnus

Om tio år kommer du att undra varför i he..e du inte köpte solceller 2017. :)
Skämt åsido.
Lägre priser på utrustning, kärnkraftens avveckling, höjda energiskatter och elnätsbolagen girighet kommer sannolikt att göra solceller lönsamt även om alla subventioner försvinner.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller i norr
« Svar #29 skrivet: 09 september 2017, 20:54:51 »
Med ett ökande överskott på el när solen skiner kom el vara mer eller mindre gratis då. Vi utan solceller kommer kunna köpa den för bara kostnaden det giriga nätbolaget tar. När solen inte skiner får alla betala både till giriga nätbolaget och kraftverket.

Jag är tämligen bekväm med att avvakta hur det utvecklar sig. Kommer solceller blir en succé i Sverige kan jag m.fl. köp till ett lägre pris om några år.

Egoistiskt? Det tycker jag inte, mycket bättre att försöka spara energi än att producera mer på ett för Sverige ogenomtänkt sätt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!