Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värme inne!  (läst 1799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
värme inne!
« skrivet: 19 december 2007, 23:18:39 »
Har ingen innomhus mätare. När det är kallt ute ligger jag på en sådär 21,5 grader, men då det blirvarmt ute så blir det lite kallare inne.
Vill ju inte gärna ändra då allt funkar bra, skruvar jag på ratten nu så blir det för vatm då det blir lite kallare. kan sänka kurvan hjälpa?
Har nu 7, tänkte på 6?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: värme inne!
« Svar #1 skrivet: 19 december 2007, 23:26:00 »
Sänk kurvan och öka på ratten.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: värme inne!
« Svar #2 skrivet: 25 december 2007, 12:09:33 »
Sänk kurvan och öka på ratten.


Har nu haft kurva 6 och ratten +-0. Jag ligger på va 22 grader inne när det är lite varmare ute, typ 2 grader. Var -11 grader ute här om dagen och då hade jag även varmt inne. Känns som att det funkar mycket bättre med kurva 6. Har 2 grader varmt i hålet. Blir det mindre påfrestningar på hålet med kurva 6? behöver man justera framledning temp + framlednings temp max då man ändra kurva?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värme inne!
« Svar #3 skrivet: 25 december 2007, 15:37:35 »
Menar du meny 5b så behöver de normalt inte ändras, maxvärdet används för att skydda golven vid golvvärme och minvärdet ställer man upp om man alltid vill ha lite värme på golven på sommaren.

En lägre kurva ger bättre COP, högre uteffekt på din VP samt sliter mindre på den. Det belastar dock borran hårdare men det är enbart positivt ur energisynpunkt då det är i borran som gratisenergin finns.
« Senast ändrad: 25 december 2007, 15:39:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värme inne!
« Svar #4 skrivet: 25 december 2007, 19:51:04 »
Har du fortfarande lite för varmt inne när det blir kallt ute, sänk kurvan ett snäpp till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!