Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förfyllt.  (läst 4725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Förfyllt.
« skrivet: 28 januari 2019, 17:33:08 »
Hej
Skall byta ut min kinesiska luftvärmepump vid min sommarstuga i Frankrike i sommar
Funderar kring vilket märke jag skall köpa så jag har några frågor. Måste göra installation själv.
- Har alla kvalitetsmärken förfylld utedel så det är "bara" att dra rör, koppla ihop, vaccum pumpa och släppa på gasen på ventilen i utedelen. Någon som är enklare än andra?
- Gör helst ingen ful rörslinga. Något märke som inte klarar 1.5 meter rör?
- Något tips om bra vaccum pump med manometerställ?
- Finns det någon som säljer Daikin utan installation då jag skall ta den ut ur Sverige. Obs inte säkert att jag köper Daikin.
Vad rekommenderar ni?

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2019, 17:56:41 »
Skall tillägga att värmepumpen kommer att gå på både värme och kyla. Mest kyla.
Jag installerade kinespumpen själv för ett antal år sedan. Vid ett annat tillfälle gick vaccum pumpen torr och skar så jag har ingen nu.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förfyllt.
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2019, 22:00:48 »
Största nackdelen om du ska köpa och installera själv är att du förmodligen är rätt garantilös och det kan om du har lite otur bli en dyr affär i längden.
Är det så mycket dyrare att köpa i Frankrike inkl installation då du ändå verkar behöva köpa en del verktyg?
Alla större kända märken har mig veterligen förfyllda utedelar , skiljer lite hur många meter dom är förfyllda för samt hur korta rörlängder dom ”godkänner”.
Många har 3m som lägsta rekommenderade rörlängd.
Mitsubishi Electric har inte satt någon lägsta gräns officiellt men kortare än 1m rekommenderar inte dom jag frågat om detta.
Finns säkert fler som ”klarar” korta rör men beroende på förutsättningarna.

Du får nog ge lite mer förutsättningar om fastigheten och vilka temperaturer det är där, skriv även vad du hade innan och om den klarade uppgiften så får du säkert förslag och postorderfirmorna är nog ditt du sen får vända dig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2019, 23:35:36 »
Tack för svar!
Huset ligger i Bretagne och här är normalt 5 - 10+ under Jan. Som kallast kan det bli någon minusgrad men blir varmt när solen går upp. Värmepumpar är ovanliga här och vill man köpa en så kommer det hem folk och räknar på ens besparing. Sedan vill dom ha de första 5 årens besparing så en Panasonic för 100 kvm kostar 38 700:- inklusive garanti och installation. Det är inte att tänka på. Klimatet är perfekt för en värmepump med milda vintrar och långa heta somrar.
Planerar att köpa en bra, lättinstallerad värmepump i Sverige i sommar. Har grejor att kapa och kona rör ( Biltema ) och hade en kinesisk 2stegs vaccum som jag lånade ut. Den fick slut på olja. Har kastats bort. Jag vet inte märke, typ eller annan info
Den värmepump jag har igång nu är på 3,5 kw värme effekt och jag anser den vara tillräcklig och bra dimensionerad.
Jag bryr mig inte om krav på auktorisation. Ingen bryr sig.
En rekommendation om bra värmepump och tillräcklig vaccum pump med manometerställ så man kan se vad man gör mottages med stor tacksamhet såväl som andra tips som gör allt lättare.
Bra om värmepumpen kostar under 15 000 och vaccum pumpen ca 2000.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förfyllt.
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2019, 23:50:43 »
Wow, det är där man ska sälja och montera  tummenupp
Du verkar inte behöva så kraftig så ett förslag på en som du förmodligen kan hitta ”billigt” är mitsubishi SF35VEH , den har vi installerat många av under årens lopp och det är extremt sällsynt med problem och då du inte har garantier är det någon väl beprövad modell du ska söka.
Manometerställ har jag dålig koll på vad som är prisvärt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förfyllt.
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2019, 23:59:19 »
1,5 meter rör?? Sc:,h Så korta anslutningsrör ska man aldrig ge sig på och installera, minst 3-4 meters längd ska du ha om du ska kunna få en bra funktion på pumpen. Gör de enkelt för dej och köp t.ex en Qlima-pump på Jula och ta med dej ned och skruva upp vet ja, de har t.om lite extrapris på den just nu. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-005353/

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förfyllt.
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2019, 09:35:45 »
Byggvaruhuset Leroy Merlin säljer mängder av luftvärmepumpar.
Det är ju Frankrikes största byggvaruhuskedja.......men jag vet ej hur långt ifrån dig den finns.

här har du en vp

https://www.leroymerlin.fr/v3/p/produits/pompe-a-chaleur-air-air-unite-exterieure-monosplit-muzhj50va-mitsubishi-5000w-e184264?queryredirect=a_fp_pompe_a_chaleur_air_air_unite_exterieure_monosplit_muzhj50va_mitsubishi__5000w&numpage=1
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2019, 14:18:00 »
Perfekt länk. Jag skall kolla om det går att köpa om man inte är auktoriserad. Har 15 mil till närmaste varuhus men det gör inget.
Tipset om Mitsubishi är bra. Förmodligen är dom tillförlitliga.
Återkommer senare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förfyllt.
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2019, 14:20:46 »
Antingen förstod jag länken fel eller så är effektiviteten i kyldrift ganska dålig ( SEER 2,4 )
Antar att du kan språket så kika på det
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förfyllt.
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2019, 15:36:08 »
Här har du massor av maskiner att välja på.

Jag handlar ofta på Leroy i Spanien och det går fint att köpa vp utan installation, även om std installation ofta kostar 200 E. Den kan köpas i varuhuset.

https://www.leroymerlin.fr/v3/p/produits/chauffage-plomberie/radiateur-seche-serviettes-chaudiere-regulation-et-climatiseur/climatiseur-et-pompe-a-chaleur-air-air-l1308217091#result-wrapper
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2019, 20:03:53 »
Haft kontakt med byggvaruhuset och man kan inte köpa en värmepump om man inte har en registrerad firma i branschen eller har ett påskrivet kontrakt med en auktoriserad installatörer med sig vid köpet.
För långt och osäkert att åka till Spanien.
Handlar i Sverige i sommar istället. Synd att inte detta fungerade.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förfyllt.
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2019, 22:44:25 »
Det är väl samma regler i Sverige?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förfyllt.
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2019, 22:58:51 »
Ja det stämmer att man ska ha klart med certifierad montör även här, verkar dock inte så svårt att handla utan detta då det ringer folk och vill ha sin inköpta pump från någon postorderfirma eller varuhus  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2019, 12:55:26 »
Hej och tack för goda råd.

Det bästa för mig ser ut att vara att köpa en Mitsubishi enligt rekommendation i Sverige i sommar. Vi kör bil hit så det är inga problem.
Gör det något att luftvärmepumpen är på mer effekt än den jag har nu. Jag har en kinespump, Airton på 3,5 kw?

Kinespumpen går bra  någon vecka, sedan är det omöjligt att få varken värme eller kyla några dagar trots att fläkt och lampor är som vanligt. Så plötsligt går den igång och allt fungerar som det skall någon vecka igen. Detta upprepas hela tiden.
När kinespumpen inte fungerar värmer jag hela huset på 95 kvm med 2 direktverkande element på 750w styck.

Huvudorsaken att ha luftvärmepump är inte besparingar på värmen utan att ha svalt i huset under de varma somrarna

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förfyllt.
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2019, 13:25:59 »
Ja mitt råd kvarstår att du ska köpa Qlimapumpen på Jula, den pumpen har QC-koppling där du bara koppar ihop och öppnar för gasen. Du slipper att investera i en vaccumpump och du riskerar heller inte att de blir fel vid installationen av en vanlig pump vilket kan kosta mer än de smakar. Qlimapumparna är dessutom byggda för i huvudsak AC-drift men fungerar också bra till att värma med och spec med tanke på dina breddgrader där nere i Frankrike så är de inga större påfrestningar på en sådan pump utan den kommer att hålla under många år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!