Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥l för slang och kabel för innedelarna.  (läst 6715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Sa

  • Gäst
Mattias Sa
Hål för slang och kabel för innedelarna.
« skrivet: 30 juni 2016, 07:56:12 »
Hej. Håller på att ska koppla in luftvärmepumpen nu då.

Jag fick den av min pappa då han sålde huset så han monterade ner och gav den till mig, då for jag till huset där pumpen satt igår och tittade lite på hålen, ena hålet var borrat snett ner inifrån huset sett. Är detta ett måste, eller är det för att slangen ska ligga bättre?

Hur gör jag hålet lättast, bör vara 30cm vägg ungefär. Tänkte köpa lite dyrare hållare och hålborr för att kunna borra igenom på en gång.

Eller så köper jag bara en billigare hålborr, gör ett hål rätt igenom väggen med vanlig borr sen ta hålborr från varje sida?

Tack på förhand!

Mattias Sa

  • Gäst
Mattias Sa
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2016, 08:00:37 »
Hej. Håller på att ska koppla in luftvärmepumpen nu då.

Jag fick den av min pappa då han sålde huset så han monterade ner och gav den till mig, då for jag till huset där pumpen satt igår och tittade lite på hålen, ena hålet var borrat snett ner inifrån huset sett. Är detta ett måste, eller är det för att slangen ska ligga bättre?

Hur gör jag hålet lättast, bör vara 30cm vägg ungefär. Tänkte köpa lite dyrare hållare och hålborr för att kunna borra igenom på en gång.

Eller så köper jag bara en billigare hålborr, gör ett hål rätt igenom väggen med vanlig borr sen ta hålborr från varje sida?

Tack på förhand!


Tillägger att andra hålet, hålet åt innedelen som satt på ovanvåningen var rakare hålsågat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2016, 08:02:57 »
Den här typen av hålsåg fungerar bäst: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsag-2000016902/

Du behöver även en hållare för själva hålsågen, om man svetsar på en förlängare på den kan man såga även genom timmerväggar, men annars räcker det med att såga först ett genomgående hål med en "långborr" som går genom hela väggen, och som har samma eller mindre diameter än borren på hålsågen.
Snett nedåt är bra, det ger lite lutning på slangen så att vattnet lättare rinner ut.
Det gör även så att du inte behöver göra riktigt lika tvär böj på kopparrören för att få dem mot väggen i kanalen.
Lutningen behöver inte vara stor, men 1-2 cm mellan innervägg och yttervägg kan vara lämpligt.
Huruvida du sågar rakt eller snett just genom inner och ytterväggen spelar mindre roll, bara du har lite fall nedåt inifrån och ut.
« Senast ändrad: 30 juni 2016, 08:04:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2016, 08:05:25 »
Långborr gör det enkelt att borra snett genom väggen...
Om du är ny husägare så är det en bra ide att köpa 6-8-10-16 mm borrar och få någon att svetsa på 50 cm rundjärn i ändan på dem så du får en uppsättning rejält långa borrar, de behövs då och då om man tänkt göra lite själv på huset.
« Senast ändrad: 30 juni 2016, 08:08:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mattias Sa

  • Gäst
Mattias Sa
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2016, 08:10:26 »
Den här typen av hålsåg fungerar bäst: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsag-2000016902/

Du behöver även en hållare för själva hålsågen, om man svetsar på en förlängare på den kan man såga även genom timmerväggar, men annars räcker det med att såga först ett genomgående hål med en "långborr" som går genom hela väggen, och som har samma eller mindre diameter än borren på hålsågen.
Snett nedåt är bra, det ger lite lutning på slangen så att vattnet lättare rinner ut.
Det gör även så att du inte behöver göra riktigt lika tvär böj på kopparrören för att få dem mot väggen i kanalen.
Lutningen behöver inte vara stor, men 1-2 cm mellan innervägg och yttervägg kan vara lämpligt.
Huruvida du sågar rakt eller snett just genom inner och ytterväggen spelar mindre roll, bara du har lite fall nedåt inifrån och ut.

Ja precis så lite snett blir det då, då kör man på alltså ett ungefär! Nu är det så att jag har en timmes körning till närmsta biltema så jag gör helst en beställning, men det är ju inga problem heller. Tack så mycket!

Långborr gör det enkelt att borra snett genom väggen...

Ja å fort går det med så lika bra att göra ett hål först!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2016, 08:17:53 »
När du borrar genom en vägg, kom ihåg en sak!!!
Borra bara genom innerväggen, stoppa sedan borren, tryck den genom isolering, plast och vindpapp, och borra sedan igen genom ytterväggen.
LÃ¥ter du borren snurra hela tiden kan du vara säker pÃ¥ att du har en elledning, teleleding, dataledning eller ett vattenrör i väggen som du borrar hÃ¥l i.  help

Tror inte man kan beställa från biltema länge.
Men det finns väl andra som har liknande prylar.
Brukar bli lika billigt att köra en timme till biltema dock.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mattias Sa

  • Gäst
Mattias Sa
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2016, 08:25:10 »
När du borrar genom en vägg, kom ihåg en sak!!!
Borra bara genom innerväggen, stoppa sedan borren, tryck den genom isolering, plast och vindpapp, och borra sedan igen genom ytterväggen.
LÃ¥ter du borren snurra hela tiden kan du vara säker pÃ¥ att du har en elledning, teleleding, dataledning eller ett vattenrör i väggen som du borrar hÃ¥l i.  help

Tror inte man kan beställa från biltema länge.
Men det finns väl andra som har liknande prylar.
Brukar bli lika billigt att köra en timme till biltema dock.

Absolut ska göra så! Det känns som den väggen är rätt befriad från el och allt. Har ett gammhus där elkablarna går efter tapeten på nedervåningen. :) Vattnet går från hälften av huset så att säga bort från den väggen jag ska borra i!

Så just för detta jobbet tror jag den väggen är väldigt tacksam för min del. Men ska självklart vara väldigt försiktig!

Mattias Sa

  • Gäst
Mattias Sa
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2016, 08:26:26 »
Absolut ska göra så! Det känns som den väggen är rätt befriad från el och allt. Har ett gammhus där elkablarna går efter tapeten på nedervåningen. :) Vattnet går från hälften av huset så att säga bort från den väggen jag ska borra i!

Så just för detta jobbet tror jag den väggen är väldigt tacksam för min del. Men ska självklart vara väldigt försiktig!

Glömde även säga att där jag kommer borra nu, har det suttit en dörr där förra ägaren byggde igen!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2016, 08:28:06 »
Glömmer aldrig när jag skulle konvertera från direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.
FÖRSTA HÃ…LET jag borrade genom trossbotten ned i krypgrunden sÃ¥ prickade jag inkommande kopparrör för tappvattnet...  tummenupp
Hos Svärfar träffade jag en elkabel när jag skulle in med en friskluftsventil i väggen.
Efter dessa två missöden roterar aldrig en borr när jag skall genom en vägg, golv eller ett tak....
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mattias Sa

  • Gäst
Mattias Sa
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2016, 08:32:05 »
Glömmer aldrig när jag skulle konvertera från direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.
FÖRSTA HÃ…LET jag borrade genom trossbotten ned i krypgrunden sÃ¥ prickade jag inkommande kopparrör för tappvattnet...  tummenupp
Hos Svärfar träffade jag en elkabel när jag skulle in med en friskluftsventil i väggen.
Efter dessa två missöden roterar aldrig en borr när jag skall genom en vägg, golv eller ett tak....


HAha aj aj, har väl inte riktigt byggt så mycket så har inte hunnit med några missöden ÄN! Men skrev fel med att det satt en dörr där jag ska borra, menade ju ett fönster! Men jag tänker ringa förra ägarn å se om han dragit någon el där. Det känns säkrast! :)

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #10 skrivet: 19 juli 2016, 22:00:35 »
Vilken dimension är vanligast på hålsågen för luft/luft VP?

Trolleflex väggenomföringar var ju poppis för ett antal år sedan. Men det har väl kommit andra motsvarigheter numera.
http://www.trolleflex.se/index.php/roersystem/vaermepump
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #11 skrivet: 26 juli 2016, 15:39:04 »
Vanligaste dimension på hålsågen är ca 65 mm diameter. LLVP med snabbkoppling kan kräva större hål.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hål för slang och kabel för innedelarna.
« Svar #12 skrivet: 13 augusti 2016, 09:59:39 »
Trolleflex är bra
Men om man monterar som översta bilden med flänsen inåt krävs 76mm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!