Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med offerter  (läst 4889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med offerter
« Svar #15 skrivet: 07 april 2010, 09:46:41 »
Alternativet är att sätta elektriska ventiler på alla element med separat termostat i varje rum, något som naturligtvis är det bästa, men som lätt kostar 15-30 tusen för ett hus, beroende på hur många element man har och hur mycket av installationen som man gör själv.

Det där är säkert jättebra om man har en el, ved, pellets, eller oljepanna, men till en VP som jobbar med flytande kondensering är det pengar i sjön. En sån VP ska ha jämnt flöde och inte radiatortermostater som stryper eller stoppar flödet. En innegivare till VP:n är däremot en god idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med offerter
« Svar #16 skrivet: 07 april 2010, 12:32:56 »
Mitt förslag var som sagt en innegivare.

Bara om man absolut vill kunna ha  individuell och kontrollerad temperatur i nÃ¥gra speciella rum, tex sovrummen, sÃ¥ är individuella termostatstyrda ventiler en nödvändighet och har man det inte överallt sÃ¥ fungerar det helt OK. Jag  hÃ¥ller med om att de som föresprÃ¥kar att sätta dit termostatventiler pÃ¥ alla element är ute och cyklar. En central innetermostat fungerar alldeles utmärkt hemma hos mig.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med offerter
« Svar #17 skrivet: 07 april 2010, 13:23:27 »
Hos mig fungerar inte innegivare bra då det blir kallt i källaren men det är på vintern när jag eldar i kaminen. Innergivaren fungerar bättre på icke eldningssäsong då den tar hand om solinstrålning hyfsat bra.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!