Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?  (läst 21227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« skrivet: 10 maj 2015, 22:37:23 »
En allmän fundering...

En viktig skillnad mellan on/off-pumpar och inverter är, om jag förstått det rätt, att on/off-pumpar (som namnet säger) omväxlande går (on) och står still (off), medan inverterpumpar går hela tiden.

Om det stämmer, hur mycket sliter start/stopp på en kompressor jämfört med att den går året runt? För en inverter går väl året om, eller fungerar den som en on/off sommartid?

Min on/off går dygnet runt vintertid när det är riktigt kallt (kallare än -5) men går å andra sidan bara en timme om dagen under sommarmånaderna.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2015, 07:30:57 »
Är väl mycket från fall till fall det där, hur invertrarna beter sig. I grunden beror det väl på husets värmebehov kontra inverterns verksamhetsområde, dvs hur låg frekvens den kan jobba på. Tror det är stor skillnad på olika pumpar här också, hur programvaran är utformad osv. Den ES jag har går ungefär 50% av tiden med varierande effekt såväl in som ut då utetempen ligger omkring -10C. Sommartid går den på samma sätt som din, ca 1 gång per dygn och då en dryg timme. Hade ca 1300 driftstimmar på pumpen den här hösten/vintern/våren. När man tittar på driftscyklerna från loggningen ser det tydligt ut som programmet är utformat så att pumpen gärna går i viloläge tex efter avfrostning, åtminstone en stund.

Kan hända det blir lite mer än sagda 1h/dygn i kommande sommar då jag nuförtiden tar ut förvärmt (ca 32-33C) vatten till disk- och tvättmaskin som LVVP står för.

Har diskuterats mycket i forumen både i Sverige och Finland det här med hållbarhet för en on/off vs inverters, finns väl ingen absolut sanning men tror själv mycket på teorin som nån lanserade där man ansåg att viktigare än starternas antal/dygn var det hur kall kompressorn hann bli innan nästa start, man tänker sig då att start av en kall kompressor sliter och belastar mer än då den startar som fortfarande varm.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2015, 07:32:13 »
Min går mest start/stopp vid denna årstid. Det behövs inte mycket värme så minfart på kompressorn och tillsist stannar den och inväntar att tempen i huset sjunker något så den startar igen
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2015, 11:13:57 »
SÃ¥ era inverterVP fungerar i praktiken som on/off en stor del av tiden?  tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2015, 11:27:13 »
I en bekants nybygge gjorde 1255 över 300 starter i februari. Jag hade kanske 400 med onoff.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2015, 11:53:47 »
En villa med 10 kW effektbehov vid DUT -26° Sundsvall, har ett effektbehov högre än 4 kW vid kallare utetemperatur än +4°.

Det betyder att en frekvensstyrd värmepump med min-effekt på 4 kW, fungerar som on/off vid varmare utetemperatur än +4°.
« Senast ändrad: 11 maj 2015, 11:56:03 av Lexus »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2015, 13:41:39 »
På luft/vatten-värmepumpar så går det ju inte att undvika start och stopp helt och hållet, även om den kan reglera ner kompressorvarvtalet när värmebehovet inte är så stort så kommer den ju ändå att stoppa före och efter varje avfrostning. Så under de väderförhållanden då avfrostning krävs, får man räkna med minst två starter per timme ändå.

Jag tror för min del att en "varmstart" av en kompressor som nyss har varit igång, där oljefilm fortfarande finns kvar på alla friktionsytor osv, inte påverkar livslängden alls. Det är värre om den har stått stilla flera timmar så att den har kallnat och oljefilmen är borta från kritiska ställen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2015, 13:46:36 »
SÃ¥ era inverterVP fungerar i praktiken som on/off en stor del av tiden?  tOOmten
Jo, så är det väl lite karrikerat. Dock med den skillnaden att invertern brakar ju inte på med 100% alla gånger, blir väl nån form av dellast som åtminstone är tystare än när den går för fullt, om sedan verkningsgraden skiljer sig åt nämvärt lämnar jag osagt. Bifogar en print från söndagens logg, har varit fler starter än vanligt pga många tvätt- och diskmaskiner som snurrat under dagen, i övrigt ser man ju dock tydligt hur maskinen startar på nånting omkring 50% av nominell effekt varefter den sedan drar ner när börvärdet börjar närma sig.

Edit: Bytt typ på loggbilden pga problem med png
« Senast ändrad: 11 maj 2015, 13:55:18 av Krtek »
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2015, 20:28:07 »
Är väl mycket från fall till fall det där, hur invertrarna beter sig. I grunden beror det väl på husets värmebehov kontra inverterns verksamhetsområde, dvs hur låg frekvens den kan jobba på. Tror det är stor skillnad på olika pumpar här också, hur programvaran är utformad osv. Den ES jag har går ungefär 50% av tiden med varierande effekt såväl in som ut då utetempen ligger omkring -10C. Sommartid går den på samma sätt som din, ca 1 gång per dygn och då en dryg timme. Hade ca 1300 driftstimmar på pumpen den här hösten/vintern/våren. När man tittar på driftscyklerna från loggningen ser det tydligt ut som programmet är utformat så att pumpen gärna går i viloläge tex efter avfrostning, åtminstone en stund.

Kan hända det blir lite mer än sagda 1h/dygn i kommande sommar då jag nuförtiden tar ut förvärmt (ca 32-33C) vatten till disk- och tvättmaskin som LVVP står för.

Har diskuterats mycket i forumen både i Sverige och Finland det här med hållbarhet för en on/off vs inverters, finns väl ingen absolut sanning men tror själv mycket på teorin som nån lanserade där man ansåg att viktigare än starternas antal/dygn var det hur kall kompressorn hann bli innan nästa start, man tänker sig då att start av en kall kompressor sliter och belastar mer än då den startar som fortfarande varm.
I sa fall bör min kompressor slitas mycket antar jag för den har fÃ¥ starter och hinner antagligen kallna mellan körningarna den har mellan 170 till 250 startar per mÃ¥nad. Nu stÃ¥r den ju inomhus sÃ¥ den blir ju inte minusgrader men den som lever fÃ¥r se hur länge den hÃ¥ller och om den nu skulle hÃ¥lla länge kanske den skulle hÃ¥llit ännu bättre med fler starter  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2015, 21:12:18 »
I sa fall bör min kompressor slitas mycket antar jag för den har fÃ¥ starter och hinner antagligen kallna mellan körningarna den har mellan 170 till 250 startar per mÃ¥nad. Nu stÃ¥r den ju inomhus sÃ¥ den blir ju inte minusgrader men den som lever fÃ¥r se hur länge den hÃ¥ller och om den nu skulle hÃ¥lla länge kanske den skulle hÃ¥llit ännu bättre med fler starter  Sc:,h.
Får erkänna att jag själv stundvis funderat i samma banor (dvs välja mellan pest eller kolera) och min kompressor står ju då som bekannt ute. Har snittat ca 6 starter per dygn under vintermånaderna.

I praktiken tror jag dock inte livslängden lider nämvärt av detta med för få starter heller. Tror det skulle kännas mer betänkligt om kompressorn startade tex 3ggr/h, å andra sidan gör väl vissa kylskåp/frysar detta och fungerar i allmänhet ändå tills de slängs av andra orsaker. Detta är dock som sagt bara en känsla och grundar sig inte på nån direkt fakta.

Går ju förstås även att manipulera intervallen mellan start och stopp något genom att "lura" givaren på lämpligt vis. Känns dock inte som nåt man nödvändigt behöver göra åtminstone i mitt fall. Har en hysteres på ca 2 grader vilket som jag tidigare sa betyder ca en start/dygn sommartid när energiåtgången är liten. Sommartid är det ju dessutom ofta varmt ute så kompressorn blir nog inte så kall mellan gångperioderna trots allt. Hur det går med oljefilmen vågar jag inte uttala mig om.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2015, 08:09:25 »
SÃ¥ era inverterVP fungerar i praktiken som on/off en stor del av tiden?  tOOmten

Ja men med skillnaden att den kan dra på vid kyla.
När vi hade olika firmor här så ville Nibefirman att jag skulle ha en 8 kw maskin och då få elpatron från -5.
Med min 4kw-14kw maskin så klarar jag mig till -15 innan elpatronen får hjälpa till.
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2015, 12:58:24 »
Och då menar du att om du hade haft en 14 kW on/off så hade den dragit märkbart mer el sett över hela året?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2015, 18:07:33 »
Kanske lite tveksamt om man ska säga "fungerar som en on-off", om en inverter ger 4 kw som lägst så blir gångtiderna mycket längre jämfört med t ex 12 kW on/off. Men jag tror att många kommer välja för stor inverter, man stirrar sig blind på maxeffektbehovet och så lägger man dessutom på ett par kW "för säkerhets skull" och så missar man att då dimensionerar man för att undvika 100:- eltillskott ett par dagar om året

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #13 skrivet: 12 maj 2015, 20:36:02 »
Men en inverter med lÃ¥g max effekt har ofta lÃ¥g min effekt vilket ger lÃ¥nga gÃ¥ngtider och mÃ¥nga timmar pÃ¥ kompressorn per Ã¥r är det önskvärt med sÃ¥ mÃ¥nga drift timmar som möjligt pÃ¥ kompressorn  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

LarsLars

  • Gäst
LarsLars
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2015, 21:18:06 »
Min luft/vatten inverter  gÃ¥r nu (5-12 °C över dygnet) pÃ¥ lägsta hastighet pÃ¥ natten, 18-22% brukar det stÃ¥ i displayen, dÃ¥ drar den 350-500w. Efter dusch pÃ¥ morgon hoppar den upp pÃ¥ 30-35% för att sedan helt fimpa när solen lyser in genom fönstrena. Startar alltsÃ¥ 1 gÃ¥ng/dygn.

Maxeffekt 8,5 kw vilket räcker för att den ska köra utan elpatron till -9 °C. Vintertid går den hela tiden på olika varvtal, förutom när man bakar=) Jag har gjort ett bra val, även om jag inte visste det när jag valde hehe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 376
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!