Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #165 skrivet: 14 april 2013, 23:00:05 »
Ah, konverterat till trycksatt system i samband med värmepumpen installerades.
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #166 skrivet: 14 april 2013, 23:02:34 »
Ah, konverterat till trycksatt system i samband med värmepumpen installerades.

OK, det var ju ingen höjdare. Hur ser vattnet i systemet ut i övrigt nu? Är det hyfsat klart, eller ljusbrunt, grumligt?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #167 skrivet: 15 april 2013, 06:31:16 »
I övrigt är det klart, förutom botten i akcumulator-tanken, som jag sköljt ut.
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #168 skrivet: 15 april 2013, 22:22:18 »
OK, då kan det kanske fungera nu när du kopplar in vp igen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #169 skrivet: 15 april 2013, 22:42:16 »
Nja, har ju fortf problem med hög hetgas och dålig COP... Kört fast nu känns det som, spolat rent växlaren på KB-sidan. Väntar på lite rördelar för att täta en läcka. Sen tänkte jag köra ett COP-test igen, Men tveksam till att det blir högre.
Alternativen jag har är:

1 gasbrist
2 trasig växlare KB (Sprängd pga fylld med rent vatten under körning)
3 igensatt växlare VB

Eller kombination av ovanstående. Nu har jag nästan 0 delta mellan kondensat och inlopp på VB så den växlaren verkar ju ok. Jag har -5c på kallgas men +2c på KB in. Här har vi något lurt men får se efter jag satt ihop allt igen.
Hetgasen kan ju bero på gasbrist, men jag har inga bubblor under drift. Annars någon annan strypning i systemet.

Vad jag vet om pumpen är att man bytte kompressor för 3 år sedan, av okänd anledning.
Pumpen gick även ett tag med trasig cirkulationspump på VB-sidan, den lär ha blivit sjukt varm innan den stängde av. Armaflexisoleringen på växlaren och anliggande rördelar är frasig pga värmen.

FÃ¥r bannemig hoppas problemet är väck efter jag rengjort kb-växlaren. Annars vet jag inte vad som är fel  dontknow
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Gasbrist?
« Svar #170 skrivet: 17 april 2013, 21:14:42 »
Jag provade även att strypa pÃ¥ kalla sidan men det gav bara kallare kb-ut, varför blir det pÃ¥ det viset egentligen, borde inte det ocksÃ¥ vara positivt dÃ¥, att öka  :dt: frÃ¥n mina 1,5 gr som bäst till 2-3 grader som jag fick upp  :dt: till?
Ett lågt delta på kalla sidan ger väl helt enkelt en högre snittemperatur i förångaren och därmed blir VP effektivare?

Intressant att det är sÃ¥ stor skillnad pÃ¥ COP vid olika delta pÃ¥ varma sidan. Undrar hur stor skillnad det är pÃ¥ värmepumpar i topptrim? (inget ont sagt om din förstÃ¥s!  ::) ). Hade varit kul att se liknande diagram pÃ¥ fler pumpar!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #171 skrivet: 17 april 2013, 21:24:37 »
Ett lågt delta på kalla sidan ger väl helt enkelt en högre snittemperatur i förångaren och därmed blir VP effektivare?

Intressant att det är sÃ¥ stor skillnad pÃ¥ COP vid olika delta pÃ¥ varma sidan. Undrar hur stor skillnad det är pÃ¥ värmepumpar i topptrim? (inget ont sagt om din förstÃ¥s!  ::) ). Hade varit kul att se liknande diagram pÃ¥ fler pumpar!

Sorry, jag hade klantat till COP.beräkning genom att jag hade fel ber på vb-flödeseffekten... :::_)
SÃ¥ mina "intressanta" diagram var fel... :'(
Har tagit bort dessa irr-bilder nu...
Men nu är det iaf lätt att se var jag är, detta ska vara rätt, och det stämmer bättre med vad jag räknat manuellt i lödläckans kalkylblad också, då kom jag fram till att vb-flödet skulle vara så högt som möjligt.
Detta är en korrekt COP, ligger på lite över 2 på högsta farten på VB
Det Erik hann svara på var alltså ett exalterat inläggg där jag hade testat att minska vb-flödet genom att ställa ner vbcp från 3:an till 2:an o slutligen 1:an, och då såg ÖKAT COP.
Detta är förstås fel, bäst COP ger som vanligt högst flöde
Sedan provade jag även kl 20:05 att strypa kb med en av kulventilerna, men det ledde bara till kallare kb-ut, inget annat verkar det:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=5
« Senast ändrad: 17 april 2013, 21:37:44 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Gasbrist?
« Svar #172 skrivet: 18 april 2013, 17:28:13 »
>..bäst COP ger som vanligt högst flöde..
Sålänge man inte räknar in driveffekten på pumparna. :)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #173 skrivet: 18 april 2013, 22:07:49 »
>..bäst COP ger som vanligt högst flöde..
Sålänge man inte räknar in driveffekten på pumparna. :)

Men pÃ¥ en del ställen ser jag att man ska ha  :dt: pÃ¥ 7-8 grader pÃ¥ varma sidan, eller har jag missat nÃ¥t?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Gasbrist?
« Svar #174 skrivet: 18 april 2013, 22:40:40 »
Det beror på att det är en blandgas, som t.ex. R407C med runt 7° i glide, om jag inte minns fel.
Alla gaserna kondenserar inte vid samma temperatur (glide) sÃ¥ för att utnyttja hela kondensorytan har man högre  :dt:.
Gasen som kondenserar vid högst temperatur gör det i början på kondensorn där det är varmast, och den med lägst temperatur i slutet, med alltihop vid, i stort sett, samma tryck.
Har du endast en gas i systemet (utan glide) så vill all gas kondensera på den yta som motsvarar kondenseringstemperaturen vid rådande tryck, vilket kan göra att bara en mindre del av kondensorn används.
Som jag förstått det, är väl bäst att tillägga.
Ser dessutom att xxargs läser så du får nog snart veta av nån som kan. tummenupp

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #175 skrivet: 19 april 2013, 21:09:19 »
Ah, OK, då fattar jag, tror jag..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #176 skrivet: 03 juni 2013, 16:01:14 »
Nu är jag på banan igen! Gjort allt annat än värmepump det senaste.

Mätt upp borrdjup till minst 180meter (ca 20meter till berg) bra för att vara borrat 1998. Nytt koppel och nya kopplingar överallt (Läckte som ett såll)
Rengjort båda värmeväxlarna.
Först körde jag Citronsyra och trodde jag var färdig, sen fick jag höra att oxalsyra är skitbra mot rost. Och jag kan bara intyga att så är det! Jag cirkulerade vatten genom växlaren och körde i en skvätt, 2 sekunder senare var mitt vatten genommörkt av tjock rost. Stora flagor o skit. så jag hade en del sköljande att göra efter detta!

så : OXALSYRA! Det angriper inte rostfritt och heller ej koppar , men det äter upp krom märkte jag.. :)

Nu har jag kört värmepumpen igen mot sluten volym vätska och mätt upp följande cop med hetgas på exakt 30c över kondensatet hela vägen. (Luktar r407 enl mig, men det står 137 på? Kan man ha bytt vid tillfälle?! Kompressor byttes ju 2009 av okänd anledning)
temp : cop
11-21c : 4.38
21-31c : 4.88
31-41c : 2.78
41-51c : 1.75 2.01 (edit; Räknade fel!)

Jag tappar alltså Väldigt mycket effekt med temperaturen. Efter ~38c märkte jag en stadig stril av bubblor i synglaset.
sÃ¥ jag fÃ¥r väl skaffa mig en pool o värme den eller nÃ¥t  ::)


Ideer? Skall koppla upp manometerställ nästa gång och mäta fler temperaturer. trodde jag hade löst det denna gång så skit i att logga allt :P Tji fick jag!
« Senast ändrad: 03 juni 2013, 16:12:20 av DanielW »
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #177 skrivet: 17 juni 2013, 11:25:38 »
Hmm,
Själv testade jag lite igÃ¥r och sÃ¥g att jag är uppe pÃ¥ COP 3 som bäst nu, men dÃ¥ har jag ju över +15  °C pÃ¥ inkommande brine...samtidigt som jag värmde en acc-tank med +15 °C vatten i ::)
Jag tror att enda sättet i mitt fall är att byta till moderna plattvvx.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #178 skrivet: 26 februari 2014, 17:09:52 »
Jag är ju i full färd med intrimningen av mina nya vvx, se denna tråd,
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53319.msg573810#new
Hur har det gått för dig, Daniel?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #179 skrivet: 26 februari 2014, 20:07:11 »
Ja det har väl gått lite sisådär, ca 24h innan en avresa för en månad sedan så dog brakade den ihop.
Jag hade ju fixat o donat en fel o fått den köra hyfsat. Men hux flux så gick det interna överhettningsskyddet internt i kompressorn efter ca 30min drift, drog om jag inte minns fel en bit över 7amp per fas.
Så jag fick springa o köpte mig en ny sfinx v/v pump o kopplade in snabbt som tusan och lyckades otroligt nog trimma in det hyfsat så systemet överlevde ensamt en månad utan uppsikt (nåväl, hade givetvis buntat på ett gäng 1w-givare för säkerhets skull)

Den gamla blir att undersöka och se vad hände. Noterade när jag kom hem att det låg ett par droppar olja på botten av plåten samt att det hängde en oljedroppe vid en lödning. så det ser ju ut som ett solklart läckage. Tömt över all gas till en skräpflaska nu.. Råkade pysa lite och tyckte det luktade gasol (!) skall ju vara r134a..

Flöljt din tråd nogrannt, mycket intressant! Funkar allt bra?

Min gamla kanske blir en pool-pump eller något, jag tror faktiskt inte det är fel på kompressorn - om den inte tagit skada av att köra upp till otroliga tryck och temperaturer. Får kolla hur oljan ser ut..

Uppdaterar vad det lider. Just nu har jag inte tid med projektet. Tips på vad jag skall göra med den? :)

Edit; Min nyfikenhet kunde inte stoppa mig, Gasen är en brännbar gas, kunde inte lÃ¥ta bli o testa... Hade varit intressant o prata med personen som bytte kompressor för 5 Ã¥r sedan..   :o
« Senast ändrad: 26 februari 2014, 20:10:17 av Damme »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!