Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #135 skrivet: 07 april 2013, 19:01:03 »
osäkerheten beror på att det måste ske avläsning av ALLA parametrar väldigt noga på samma gång och att ALL hunting är bortjusterad, även kompressorns fasström skall läsas av och inte höftas. spänningen vid kompressorn kan läsas av vid annat tillfälle (under belastning). tempprobarna måste ha bra kontakt och inte påverkas av omgivningstemp. som sagt det är inte någon labbmiljö...

OK, men om man glömmer detta med den elektriska förbrukningen, inte borde det väl skilja typ 100% mellan avgiven effekt i kondensorn av köldmediat o vad man kan räkna fram mottagen i vb?
Nu kan det iaf inte vara frågan om hunting i mitt fall:
« Senast ändrad: 07 april 2013, 19:03:44 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #136 skrivet: 08 april 2013, 16:19:04 »
Får inte till det alls, ställt in den så den inte suger kondensat iaf. 0.9bar suggas r134.
Bifogar bild på hur det ser ut här..
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #137 skrivet: 08 april 2013, 19:18:33 »
de bifogade loggningar kan jag inte utläsa något av. jag har fejkat ett 290 blad från 1 april som jag bifogar. gör ett nytt 290 blad med nya avläsningar

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #138 skrivet: 08 april 2013, 22:18:15 »
de bifogade loggningar kan jag inte utläsa något av. jag har fejkat ett 290 blad från 1 april som jag bifogar. gör ett nytt 290 blad med nya avläsningar

??Du menar för mig?
Har du ändrat ngt i bladet?
Så högt lågtryck som 3,5 bar har jag aldrig haft, menar du att jag har fel på manometern?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #139 skrivet: 09 april 2013, 18:38:23 »
dina loggningar som du bifogar går inte att utläsa något av. gör ett 290 blad och bifoga istället för loggarna. som jag skrev så är bladet som jag bifogade ett försök att visa på att ungefär så här skall det vara med de kb och vb temperaturer som står i 290 bladet från 1 april. vb temperaturerna och kondensorberäkningen är stabilare än kompressorberäkningen eftersom den är momentan och visar funktionen i ögonblicket

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #140 skrivet: 09 april 2013, 19:39:13 »
har du ett blad för r134 också?
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #141 skrivet: 09 april 2013, 21:03:31 »
dina loggningar som du bifogar går inte att utläsa något av. gör ett 290 blad och bifoga istället för loggarna. som jag skrev så är bladet som jag bifogade ett försök att visa på att ungefär så här skall det vara med de kb och vb temperaturer som står i 290 bladet från 1 april. vb temperaturerna och kondensorberäkningen är stabilare än kompressorberäkningen eftersom den är momentan och visar funktionen i ögonblicket

OK, men har redan fyllt i bladet?, om det är samma kalkyler som innan så kan man titta på t.ex. det nedan, eller menar du att ngn formel eller konstant är ändrad nu, så jag ska mata in värdena igen i ditt sista blad?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #142 skrivet: 10 april 2013, 18:43:40 »
det ser ju bra ut. om det är stabil suggastemp (ingen hunting) prova Öppna exp.ventilen 1/4 varv. flödesmätarna för vb och kb visar dom rätt???

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #143 skrivet: 10 april 2013, 22:43:57 »
Ja, stabil är den nu iaf, varenda gång ungefär samma beteende. Aldrig tillstymmelse till hunting ens ett par svängar.
Men, jag kan inte öppna ventilen mer i princip, den står i närheten av max.
Men kanske 1/4 kan gå, får kolla.
Flödesmätare har jag bara på vb, den är helt ny, antar att den fungerar korrekt, frågan är ju hur man validerar den?
På kalla sidan jag jag bara satt in ngn siffra för att se vilken energi det motsvarar, allt jag tror är att flödet är rätt rejält, det är en 390W pump och 500m 50mm slang + 100m 40mm, allt i en enda serieslinga.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #144 skrivet: 11 april 2013, 10:04:24 »
Hoppar jag in här, karlmb, du skrev i en annan tråd "Hunting t.ex. är ju flera minuter långa regler-svängningar..."
Min hunting är 2-3 gånger i minuten, och om du kikar på min log där uppe så ser du att den pendlar kraftigt, vad kan der bero på då? stryper jag expansionsventilen kraftigt försvinner fenomenet, men då får jag väldigt höga hetgastemperaturer och dålig cop.
Kan jag ha gasbrist?
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #145 skrivet: 11 april 2013, 11:01:41 »
Hoppar jag in här, karlmb, du skrev i en annan tråd "Hunting t.ex. är ju flera minuter långa regler-svängningar..."
Min hunting är 2-3 gånger i minuten, och om du kikar på min log där uppe så ser du att den pendlar kraftigt, vad kan der bero på då? stryper jag expansionsventilen kraftigt försvinner fenomenet, men då får jag väldigt höga hetgastemperaturer och dålig cop.
Kan jag ha gasbrist?

Hmm, men VP1-Exp är väl tempen efter expansionsventilen? Och den ligger ju stabilt. Alltså är det ingen pendling i hur ventilen jobbar.
När jag hade hunting så svängde temp efter exp tillsammans med suggastempen.
Tror det man ser på din suggas är ngn form av mätstörning?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #146 skrivet: 11 april 2013, 11:19:48 »
Det är inget mätfel, min dyra termometer säger precis samma sak, och kollar man noga har jag samma svängningar fastmindre på kondensatet också..
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #147 skrivet: 11 april 2013, 19:48:06 »
till danielw bifogar R134a kalkylblad
fick inte med bladet
« Senast ändrad: 11 april 2013, 19:51:28 av lödläckan »

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #148 skrivet: 11 april 2013, 19:53:36 »
försöker igen

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #149 skrivet: 11 april 2013, 20:02:48 »
Det är inget mätfel, min dyra termometer säger precis samma sak, och kollar man noga har jag samma svängningar fastmindre på kondensatet också..

Kan du göra en logg där man ser bättre tidsupplösning, typ en timme istället för ett dygn?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!