Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #120 skrivet: 04 april 2013, 07:17:33 »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #121 skrivet: 04 april 2013, 18:20:18 »
Nae, det blev inge bra ändå. Den började hoppa efter en 40minuter igen. Men.. Drog loss isoleringen, hittade min bulb klockan 18.00 ... :P flyttade upp den till klockan 1 och kletade på lite kiselfett och drog fast bandet igen, utan isolering nu så fungerar det prima. Det har varit varmt idag så vet inte hur det blir efter en längre körning, får se nu inatt.. :)

Antalet fel på denna VP är många nu.. Helt otroligt.. Hur svårt skall det vara? är det verkligen menignen att man måste lära sig allt om allt idag för att få något utfört rätt? :( (Jag har haft 4 olika kylkillar här.. 2 yttrade att det nog är fel på kompressorn.. jo tjena, 0.9bar in 19bar ut)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #122 skrivet: 04 april 2013, 19:00:52 »
Haha, har ngn flyttat bulben eller?
På min var vb-pumpen montarad rätt, pumpade uppåt, fast med köldmediflödet, dvs en medströmsvvx istf för en effektivare motströms... :::_) så jag fick flytta pumpen till andra änden av kondensorn.
LÃ¥ter som samma klientel som blir bilmekaniker ibland.
Helt ointresserade av att verkligen förstå o lösa problemen mer än vad som krävs för stunden.
« Senast ändrad: 04 april 2013, 19:05:42 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #123 skrivet: 04 april 2013, 19:18:26 »
sedan  sÃ¥ är det ju inte nÃ¥gon labbmiljö eller andra optimala förutsättningar för att fÃ¥ exakta och fullt jämförbara värden, använd excelbladet bara för att se vart en ändring tar vägen

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #124 skrivet: 04 april 2013, 19:20:48 »
sedan  sÃ¥ är det ju inte nÃ¥gon labbmiljö eller andra optimala förutsättningar för att fÃ¥ exakta och fullt jämförbara värden, använd excelbladet bara för att se vart en ändring tar vägen

Mmm, men hur ska jag få upp min COP?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #125 skrivet: 05 april 2013, 01:25:43 »
Din KB är +2 - + 4 grader varm medans din kompressor suger vid -10 grader C och har het suggas - dvs. din värmeväxlare fungerar dåligt och är det är absolut den största faktorn till relativt låga COP.

fixa/rensa/byt ut värmeväxlaren till en som fungerar bättre (dvs att temperturen kort efter expansionsventilen är närmast 0 grader C istället för -10 grader C som idag) 


Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #126 skrivet: 05 april 2013, 09:23:52 »
Jag har precis samma bekymmer som du, dåligt cop, dålig värmeväxling. Så snart medeltemperaturen klättrar upp lite ute så skall hela värmeanläggningen demonteras och byggas om. Då får jag se hur det ser ut i växlarna egentligen.. Usb endoscope införskaffat.. :)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #127 skrivet: 05 april 2013, 10:21:47 »
Din KB är +2 - + 4 grader varm medans din kompressor suger vid -10 grader C och har het suggas - dvs. din värmeväxlare fungerar dåligt och är det är absolut den största faktorn till relativt låga COP.

fixa/rensa/byt ut värmeväxlaren till en som fungerar bättre (dvs att temperturen kort efter expansionsventilen är närmast 0 grader C istället för -10 grader C som idag)

OK, bra då har jag en plan!
Känns ju lockande att dra till med ett par rejäla platt vvx då direkt. ..
Ska man ändå demontera och nyfylla så vill man ju slippa göra om det pga att man ville spara några hundra bara.
Kan man montera för stora, eller kostar de bara onödigt mycket?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #128 skrivet: 05 april 2013, 10:33:06 »
Jag har precis samma bekymmer som du, dåligt cop, dålig värmeväxling. Så snart medeltemperaturen klättrar upp lite ute så skall hela värmeanläggningen demonteras och byggas om. Då får jag se hur det ser ut i växlarna egentligen.. Usb endoscope införskaffat.. :)

:-) Jag skaffade också ett sånt endoskop o försökte titta in innan jag kopplade in vp, men såg nada eftersom proben var för stor för att få in speciellt långt. ..
« Senast ändrad: 05 april 2013, 14:15:23 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #129 skrivet: 07 april 2013, 11:15:17 »
OK, bra då har jag en plan!
Känns ju lockande att dra till med ett par rejäla platt vvx då direkt. ..
Ska man ändå demontera och nyfylla så vill man ju slippa göra om det pga att man ville spara några hundra bara.
Kan man montera för stora, eller kostar de bara onödigt mycket?

Men jag fattar heller inte fortfarande hur det kan skilja så mkt i avgiven effekt i kondensorn resp upptagen effekt i förångaren, jfrt med vad man kan räkna ut i effekt på vb o kb?
Energin måste ju ta vägen ngnstans?
Eller är det så att osäkerheten i Lödläckans beräkningsark ligger i att man ju inte vet exakt vilket flöde som går i systemet (köldmedia), och det därför är omöjligt att veta de exakta värdena?
Jag frågar nu också för att kunna få indata till beräkning av storleken för nya plattvärme-vvx som jag tror jag vill byta mot de gamla koax-trummorna som sitter i.
(Kan man som sagt sätta för stora)?
« Senast ändrad: 07 april 2013, 11:16:59 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #130 skrivet: 07 april 2013, 11:45:11 »
Nej växlaren kan inte bli för stor, det är bara en kostnadsfråga. Terrawatt skriver till exempel om en modell med två vp och stor växlare som får bättre COP när den går på en vp - för att växlaren då är överdimensionerad.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #131 skrivet: 07 april 2013, 12:04:12 »
Nej växlaren kan inte bli för stor, det är bara en kostnadsfråga. Terrawatt skriver till exempel om en modell med två vp och stor växlare som får bättre COP när den går på en vp - för att växlaren då är överdimensionerad.

Ah, intressant! Har du länk?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #133 skrivet: 07 april 2013, 18:56:01 »
Mmm, ovanlig lösning! De har lite andra ideer gällande styrning också, säljer tydligen styrsystem om man inget har.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #134 skrivet: 07 april 2013, 18:58:37 »
osäkerheten beror på att det måste ske avläsning av ALLA parametrar väldigt noga på samma gång och att ALL hunting är bortjusterad, även kompressorns fasström skall läsas av och inte höftas. spänningen vid kompressorn kan läsas av vid annat tillfälle (under belastning). tempprobarna måste ha bra kontakt och inte påverkas av omgivningstemp. som sagt det är inte någon labbmiljö...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!