Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65279 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #105 skrivet: 31 mars 2013, 10:56:53 »
Mmm, vad jag förstått så anses variationer på över en grad som hunting.
Kan du mäta tryck, eller bara temp?
Variationerna syns samtidigt som tryckförändringar.
Det hjälper troligen att flytta bulben eller isolera den ngt ifrån röret mha en bit plast eller liknande som skrivits.
Se även teorierna om bulbplacering som kommit fram under resans gång.
Fantastiskt mkt bra info finns på Danfoss hemsidor, t.ex.:
http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/BD6478EE-5B72-4AF6-BF2D-D449A15E3A41/0/DANFOSSCISW.pdf
Citera
Montering av bulben
Rätt montage av bulben är av yttersta vikt
om ventilen skall fungera korrekt. Bulben
till expansionsventilen skall monteras på
sugledningen vid förångarens utlopp. Det
är mycket viktigt att dra åt montagebandet ordentligt och att positionera bulben
korrekt på röret för att försäkra sig om att
temperaturmätningen blir riktig. Bulben
bör alltid placeras på en horisontell del av
sugledningen.
Använd klockmetoden för rätt positionering.
Klockan 1 är det rätta valet för ledningar upp
till 1/2” och 5/8” (12-16 mm). Ju större yttre diameter röret har, desto längre ner på röret,
alltså högre siffra på klockan. Till exempel,
klockan 2 är den rätta positionen för rör
3/4”och7/8” (18-22mm) och klockan 3 för 1
1/8”och 1 3/8” rör (28-35 mm), medan klockan 4-läget används för rördimension 1 5/8”
(42 mm) och däröver. Det extra 1/4”-röret (6
mm) som finns på ventiler med yttre tryckutjämning skall monteras nedströms på
sugledningen, alltså efter bulben i flödesriktningen. Detta är endast av säkerhetsskäl, om en defekt yttre tryckutjämning orsakar
att flytande köldmedium flödar direkt in i
sugledningen och förångas, påverkas inte
det faktiska värdet på temperaturen vid
expansionsventilens bulb och inställningen
kommer därmed inte att bli felaktig.

Det sistnämnda är för mig nu omöjligt att åstadkomma eftersom min tryckanslutning sitter på sugfiltret, som sitter före den horisontella delen av sugröret. Troligen var det därför min bulb från början har suttit monterad på en vertikal rördel, alldeles efter evaporatorn.

Man kan också öka överhettningen för att justera bort pendling/hunting:
Citera
Observera att fenomenet med pendling
även kan uppstå om ventil/dysa är av rätt
storlek men den fabriksinställda överhettningen för applikationen ifråga är för liten
och ligger under det värde som kallas MSS
(minsta stabila signal) för förångartypen.
Till exempel, en överhettning på ventilen
av 4K tillsammans med en plattvärmeväxlare som förångare kommer nästan alltid
att orsaka överhettningspendling. Genom
att öka överhettningen med några grader
kan man kompensera bort detta.

Mer felsökningstips:
http://ra.danfoss.com/TechnicalInfo/literature/manuals/01/PF000G102_chapter_10.pdf

Mer, bla om MOP o inte MOP:
http://www.danfoss.com/nr/rdonlyres/269eb532-b3a7-40ab-87d9-f8075178ed33/0/danfosscinr22008sw.pdf

Hittade nu denna gratiskurs, kanske ngt att satsa på..:
http://www.danfoss.com/BusinessAreas/RefrigerationAndAirConditioning/TrainingProgram/RefrigerationFundamentalsTrainingProgram.htm
« Senast ändrad: 31 mars 2013, 11:38:28 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #106 skrivet: 31 mars 2013, 13:01:31 »
Mäter tryck på sugsidan, ca 1.0bar (2.0bar absolut tryck) och suggas mellan -2c till -3c. Ibland pendlar den en del, ibland ganska stabil. pendlingarna kan vara allt ifrån -1c till -5c.

Stora pendlingar i temp i början, efter 30minuter hålls 1.0bar väldigt stabilt, men temperaturen pendlar sakta upp o ner.

Gjorde en videosnutt, Som lekman tycker jag det ser bra ut.. :) den fick vila 30minuter från stop till start

https://www.dropbox.com/s/te2myrqubxzv4ju/start1.avi
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #107 skrivet: 31 mars 2013, 13:26:06 »
Snygg video!
Ditt siktglas sitter också på en vertikal rördel?
Precis som du har i början så har jag också vätskenivån mitt i glaset, fast även i stabiliserat läge just nu.
Pendlingen syns kraftigt i slutet av videon, om den fortsätter sådär skulle jag påstå att du har hunting, men om det bara är en eller 2 ggr under stabilisering så är det normalt, expansionsventilen letar efter ett jämviktsläge i början.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #108 skrivet: 31 mars 2013, 13:33:17 »
aha! jag såg faktiskt inte det, satt ju o kollade själv samtidigt, men nu när du säger de så pendlar trycket mellan 1.1bar och sedan ganska raskt ner till 0.8bar ett par gånger i minuten. ca 3. kan även då ibland se en bubbla smita förbi siktglaset. Blind kan man bli!
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #109 skrivet: 31 mars 2013, 14:12:46 »
Du räknar ut hur mkt överhettning du har genom att jämföra kokningstrycket (1 bar) motsvarande temp (har du en R134a-skala på lågtrycksmätaren?) med avlöst temperatur efter evaporatorn.
Den ska vara 3-4 grader, inte mer. (Och inte mindre!)
Jag misstänker att den är mer,( ej möjligt att se på videon)
Kan du inte minska den till det genom att öppna expansionsventilen mer så är det gasbrist.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #110 skrivet: 31 mars 2013, 15:06:07 »
Eftersom den varierar lite så får det bli ett snitt. jag hamna på 1bar (-10.1c) och får då ett delta på mellan 2.5 och 1.9c. Jag stänger alltså expvent en smula så får jag se, just nu har jag varmt i tanken så det får vänta till senare :) problemet med att jag stänger lite är att jag får ännu högre hetgastemperatur... anledningen till varför jag började labba öht. jo för att värmeväxlaren på VB-sidan var igensatt också.. fick ut några liter rött snor ut den.. :) Hetgastemperaturerna är alltid över 100c, och i slutet av körningen hamnar jag på 120c.
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #111 skrivet: 31 mars 2013, 16:02:12 »
Hög hetgastemp tyder ännu mer på gasbrist, det hade jag förut med mindre gasmängd i.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #112 skrivet: 31 mars 2013, 17:17:16 »
Felfelfel av mig.. jag skall öppna! har ett delta på 6-10c. läste av fel givare... Och det blev värre genom att strypa mer. Varmare hetgas etc.

Så efter en minskning och 20min väntan så:
Efter expventil så ligger den fortf mellan -7.5c och -8.5c. snitt -8.0c
Suggas tryck stabilt 0.9bar (-11.4c). Temperaturen vid bulben pendlar mellan -3.5c och -7c. ca 2 ggr i minuten. alltså delta mellan 8c - 4c. Skruvar lite lite till så får vi se..

-----------
(20min senare) Nu är den stabilt på -3.7c till -3.9c. Temp direkt efter expvent är -7.5c till -7.9c. Lågtryck: 0.9bar (-11.4c) så har alltså nu stabilt dT på 7.6c. Hetgas minskade en smula.
Skruvade lite till så får vi se om en stund!
« Senast ändrad: 31 mars 2013, 17:23:09 av DanielW »
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #113 skrivet: 01 april 2013, 22:36:47 »
Dagens körning gav rekord-COP! Energivinst över 3.4 nu! Men det är ngt märkligt med den uträkningen för den utgår från vad som avges i kondensorn och den siffran är mkt högre för mig nu än vbflödet som jag fyllt i längst ned. Hur kan det bli förluster i en vvx? Om energi avges i kondensorn så måste den väl övergå i vattnet?

Nästa fråga gäller vad som syns i bilden kl 2015. Jag kopplar då bort den ena acktanken som leder till att inkommande vb stiger med ett par grader.
Strax efter det så stiger suggasen och tempen efter expansionsventilen ca hälften så mkt.
Har inte funderat på det förut men är detta en indikation på gasbrist, eller beter sig alla värmepumpar så?
Är detta den största anledningen till att COP sjunker med stigande temp på kalla sidan, skulle en elektriskt styrd expansionsventil kunna hantera detta mer optimalt?
« Senast ändrad: 02 april 2013, 10:57:26 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #114 skrivet: 02 april 2013, 19:49:01 »
Ingen som har någon förklaring till den stora skillnaden i effekt mellan vad som avges/upptas i kylprocessen, och vad jag kan läsa av på utgående vb?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #115 skrivet: 03 april 2013, 16:46:07 »
km temp 28, vb temp 29. det är en yttre nedkylning av km-vätskan från kondensorn till mätstället på vätskeledningen
« Senast ändrad: 03 april 2013, 16:54:42 av lödläckan »

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #116 skrivet: 03 april 2013, 17:38:18 »
Tror jag fått bort pendlingen, 0.8bar = -12.7c
Suggastemp på 10.1c +/- 0.5c
Blir överhettning på 3,1 till 2.1c.
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #117 skrivet: 03 april 2013, 20:36:10 »
km temp 28, vb temp 29. det är en yttre nedkylning av km-vätskan från kondensorn till mätstället på vätskeledningen

Japp, det stämmer nog, jag har strappat en instickstermometer på den första tillräckligt långa raksträckan, vilket innebär efter vätskefiltret och siktglaset. När jag monterar en riktig 1-wire-givare så blir det innan filtret, direkt efter kondensorn.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #118 skrivet: 03 april 2013, 20:37:05 »
Tror jag fått bort pendlingen, 0.8bar = -12.7c
Suggastemp på 10.1c +/- 0.5c
Blir överhettning på 3,1 till 2.1c.
Du menar -10,1  °C..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #119 skrivet: 03 april 2013, 21:01:28 »
Du menar -10,1  °C..?
Jo självklart.. :)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!