Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #90 skrivet: 23 mars 2013, 20:21:35 »
har skruvat ihop ett R290 kalkylblad. sätt på bulben på sugröret efter sugfiltret. på översidan. stäng exp.vent. tills svngningarna upphör, tillåt en svängning på 2 minuter. försök sedan flytta bulben längs röret och ner längs sidorna för att hitta ett bästa läge. sätt inte bulben direkt efter tryckutjämningsröret. med de värden som stod på senaste R22 kalkylblad så är underkylningen 11 K, kanske överfylld.
bifogar R290 kalkylblad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #91 skrivet: 23 mars 2013, 20:46:48 »
Ah, perfekt, tack!
Nu har jag bulben på utgående kb (viss återkoppling mot expansionen alltså ::) ),och har skruvat ned flödet för att föröska höja suggastempen o få upp hetgasen.
Och när jag matar in värdena just nu så ser jag att min hetgastemp ligger lite över den teoretiska på 50 °C, har 58 grader nu, påväg uppåt i takt med att vb stiger.
Går den rätt just nu då?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #92 skrivet: 24 mars 2013, 00:32:53 »
Det händer mkt när en rumstermostat stänger (får strypa ner den slingan), och kör utan tankinkoppling vilket jag gör nu för att få upp tempen lite o se hur hetgasen utvecklar sig.
Det tickar uppåt snabbt, har en hetgas på över 59 °C nu.
Kul med återkopplad bulb, fast på kbut.. :)
« Senast ändrad: 24 mars 2013, 00:39:26 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #93 skrivet: 24 mars 2013, 18:14:23 »
OK, följer lödläckans råd o har nu tejpat bulben rakt ovanpå den horisontella delen av sugröret, ca 15 cm efter det ställe där suggastempgivaren sitter.
Verkar inte bli ngn hunting idag, se logg.
Och suggastempen verkar hamna på -5, hetgas på nästan 59 °C, vätsketemp 28 °C.
Mao en överhettning pÃ¥ kanske  3 grader, och en underkylning pÃ¥ 6-7 grader.
Idag ser det ut som att temp efter expventilen ligger på samma nivå som suggas, -5 °C, betyder det att jag bör öppna upp expansionsventilen mer, eller är allt rent av perfekt nu?
Men 1.44 i COP... :(
Reservation för ber-arket är att inte trycken mätts, bara antagits.
« Senast ändrad: 24 mars 2013, 19:19:15 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #94 skrivet: 24 mars 2013, 21:38:42 »
Ny märklighet..:
Fram tills kl 21 gick allt mer eller mindre exakt likadant och stabilt med alla värden oförändade.
Sedan kom det så fram varmare vatten ur botten på mina serikopplade acc-tankar så att shunten började stänga och vb gick upp.
Men, som synes så stiger då tempen efter expansionsventilen och suggasen i motsvarande grad!
Effektuttaget ur brine sjunker då i motsvarande grad samtidigt som kompressorn går tyngre och COP försämras ännu mer..
Ska det vara så?
Eller tyder detta på ngt fel?
Borde inte expansionsventilen öppna mer och försöka hålla konstant temp vid bulben?
« Senast ändrad: 24 mars 2013, 21:40:29 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #95 skrivet: 25 mars 2013, 10:05:37 »
häng på manometerstället. läs av TRYCK skalorna.(glöm tempskalorna). justera exp.vent. tills sugtemperaturen börjar svänga, hitta bästa ställe för bulben. sätt på ohygroskopisk isolering över bulb och rör. vid bästa ställe stäng exp.vent. 1/4 varv efter att svängning upphört.
R290=gasol!!!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #96 skrivet: 25 mars 2013, 19:48:13 »
OK, har nu satt bulben kl 6 och inte fått någon hunting eller annat konstigt alls.
Har fyllt mer R290 också.. Nu är det garanterat inte för lite, jag hade ett "halvfyllt" siktglas där jag såg vätskeytan mitt i med den inställningen på expansionsventilen som jag kom fram till gav den lägsta suggastempen.
Sedan fyllde jag på mer tills västkeytan försvann uppåt.
Nu har jag OK överhettning och en hetgas på 80 °C, en ej iskall kompressortopp, men ej heller ljummen, men ändå 10 grader underkylning.
Trots under -10 °C för köldmediet så kyler jag inte brine mer än 2 grader nu. Är det kass vvx då alltså?
Innan jag stängde av pga hög vbtemp så det ut såhär:
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #97 skrivet: 25 mars 2013, 22:27:45 »
kl6 är ett förbjudet läge. mellan 12-4(8) är fungerande positioner. eftersom vätskeröret går neråt innan det sedan vänder upp till exp.ven. så är det förmodligen normalt att det blir gasblåsa i synglaset. 10K underkylning är för mycket. för mycket påfyllt. om det inte sitter backventil i gasflaskorna försök att köra tillbaka lite köldmedium. kolla att det inte är backventil, väg en flaska, lägg den i frysen, anslut på lågtryckmätuttaget, blås ur slangen, öppna till flaskan, låt flaskan suga åt sig vad som går, stäng flaskventilen, starta Vp och sug ner trycket i slangen stäng ventil på Lp mätuttaget. väg flaskan för att kolla hur mycket som tappats av. kolla underkylningen, kolla resten av funktionerna, lägg underkylningen 3 till 5 K.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #98 skrivet: 26 mars 2013, 09:14:24 »
Hmmm
Men jag tror jag läst precis motsatsen,  att en bulb ska sitta pÃ¥ undersidan om det inte leder till nÃ¥gra problem. ?
Finns ingen möjlig anledning till den stora underhållningen, pumpen måste vara överfylld nu, det är helt säkert?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Gasbrist?
« Svar #99 skrivet: 26 mars 2013, 09:43:13 »
Roald Nydals Praktisk kylteknik säger så här: "Bulben får under inga omständigheter fästas på ledningens undersida eftersom olja och köldmedium som inte förångats kan ge fel signal till strypventilen".
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #100 skrivet: 26 mars 2013, 12:03:46 »
Roald Nydals Praktisk kylteknik säger så här: "Bulben får under inga omständigheter fästas på ledningens undersida eftersom olja och köldmedium som inte förångats kan ge fel signal till strypventilen".

Naturligtvis! Sorry blandade ihop det. Här står även varför min bulb satt på helt fel ställe från början (på den vertikala del istället):
http://www.hvacfun.com/qa-question-answer-020.htm
Får test med typ kl 12 då.
Men kommer detta att minska underkylningen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #101 skrivet: 27 mars 2013, 21:59:39 »
Flyttat bulben till ca kl 14(kl 2..) nu på den horisontella sugrörsdelen.
Nu går den stabilt, inga tendenser till hunting öht. Har startat två ggr nu med samma resultat, trots rätt olika vb-temp. Den ger mer värme nu så jag har höjt vbcp till 3:an så flödet ligger på 24l/min nu.
Nu är det mer balans också mellan överhettning och underkylning:
ÖH: 14,8 K
UK: 20 K
Är detta ett uttryck för dÃ¥liga vvx?  :dt: mellan in o ut pÃ¥ varma resp kalla sidan är ju bÃ¥da rätt stora, ca 45 resp 15 grader. Eller är det expansionsventilen som bör justeras?
Hetgasen är högre, är lite ljummen temp nu överst på kompressorn som också nu drar rekordlite, 3 kw inkl pumparna.
COP :2,42 är ju bättre än tidigare men... :-\
« Senast ändrad: 27 mars 2013, 22:41:21 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #102 skrivet: 28 mars 2013, 09:22:27 »
uk är för hög, få av lite km. öh för stor, öppna exp.vent om det går utan hunting. flytta bulben närmare kompressorn och öppna exp.vent om det går.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #103 skrivet: 30 mars 2013, 11:49:37 »
OK, nu börjar jag ffå kläm på det kanske.
Loggen visar hur jag undan för undan öppnar (vrider åt vänster, tror jag hade missuppfattat vilket håll som är "öppna"... :o) expansionsventilen mot allt högre tryck på lågtryckssidan, samtidigit som suggasen sjunker och temp efter expansionsventil närmar sig suggasen för att till sist i princip sammanfalla och jag får en ÖH på ca 3 grader.
Har börjat kyla brine lite mer nu samtidigt som den lev. värme i nivå med förut.
Jag nådde nästan 2,5 i COP igår iaf!
Underkylningen får jag inte ner till mindre än 9 grader dock.
Som synes i kalkylen sjunker dock värmeuttaget i takt med att vb tempen stiger så kl 18 kändes det inte som det var ide att köra längre pga låg effektivitet.
Hetgasen är låg iaf.

Är detta ett typiskt tecken på överfyllnad då?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #104 skrivet: 31 mars 2013, 10:33:48 »
Lånar din tråd lite, jag har delta över evaporatorn på mellan 3.5 och 7.5grader c, den studsar ganska mycket, tar bara värde varannan minut men skulle kunna sampla dessa värden lite oftare om det behövs. Jag tycker ju att den borde vara stabilare? Kan jag också ha fel på bulbens placering?

Temperaturen efter expansionsventilen pendlar mellan -7.9c till -8.9c. medans temperaturen efter evaporatorn pendlar mellan -1.2c till -5c.
Jag har fortfarande väldigt hög hetgas (115c r134a vid 53c framledning, kondensat på 49c).
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!