Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #45 skrivet: 10 mars 2013, 19:15:50 »
open office brukar äta det mesta som produceras av MS office-paketen men den här gick den bet på...

 

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #46 skrivet: 10 mars 2013, 19:24:54 »
Jag försökte spara om den i oo format och xls men tyvärr är det något skrivskydd på filen som gör att jag inte lyckades.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #47 skrivet: 10 mars 2013, 20:48:02 »
prova byt namn så kanske fillåsningen försvinner.



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #48 skrivet: 10 mars 2013, 21:32:15 »
ställ in Lp pressostaten så Vp stannar om det blir för lågt sugtryck.
prova mätningarna i bifogade EXCEL kalkylblad.

Du menar att använda LP-pressostaten som styrning? Hmm, intressant lösning!
Tack för kalkylarket, gick bra att öppna för mig med Openofffice!
Ska bli intressant!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #49 skrivet: 10 mars 2013, 22:33:32 »
Ok, isentropisk COP-värme skulle vara 2,6287 just nu.
Låter inte så mkt? Har inte koll på vb o kb flödena men det kommer efter natten... Har jag fyllt i rätt?
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 09:55:53 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #50 skrivet: 11 mars 2013, 09:53:09 »
Det var kallt i natt..ner mot -20 och fortfarande under -10 ute. Dock mojnade väl det mesta av isvinden innan denna långa nattkörning startade 2330 igår.
Vpn jobbade mot båda tankarna vilket givk mkt trögt, men dock höjdes iaf tempen i 1300l vatten med 3-4 grader + att huset värmdes.
Ser ut som att huset då drar i princip lite mer än 6 kW (pumpen ger 7,2 kW enligt bifogade kalkylen) när det är omkring -10 -15 ute, vilket väl stämmer med mina observationer om att en 6kW elpatron oftast klarar att hålla värmen dessa dagar.

Har provat mig fram till de fasströmmar som ger den uppmätta effekten för ruta E13, som jag baklänges fick fram genom att mäta kWh på tiden 7 timmar. (Vad inverkar cos "fi" egentligen? Kan jag bortse från det om det bara står rätt effekt i ruta E13?)

Sjön ger bra med värme iaf, inkommande gick inte under +3,6 °C trots körning hela natten  :)
Ser alltså ut att hamna på COP 2,21 när jag lägger in avlästa värden från elmätarern som enbart matar vp + kb o vb-pumpar (läge 3 på vb i denna körning)
Vad har ni andra haft nu under ryss-kylan?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #51 skrivet: 11 mars 2013, 10:38:35 »
Ställde ner vpcp till 2:an och enligt flödesmätaren ger det 20,9 l/min flöde.
 :dt: pÃ¥ vb i kondensorn stiger dÃ¥ till 4,8  °C och enligt vad jag läst här ska man föröska hÃ¥lla sig till 3 grader om man vill optimera COP.
Nu visar dock kalkylen att verkliga COP har ökat frÃ¥n 2.21 till 2.30  :) Detta utan att jag ändrat elÃ¥tgÃ¥ng dÃ¥ det är allt för kort tid att mäta pÃ¥, kanske drar kompressorn mer nu, även om cp drar typ 40 W mindre, vi fÃ¥r se efter nÃ¥gra fler timmars körning. Stabilt värmebehov nu verkar det, vp ger lite mer än vad huset vill ha, snart kallar nog shunten pÃ¥ stängning, men jag har spärrat den pÃ¥ max öppen, och kör nu bara mot huset, inte via tank.
Är det möjligt att ökat  :dt: förbättrar COP?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Gasbrist?
« Svar #52 skrivet: 11 mars 2013, 12:55:58 »
cos fi blir värmeförlust i kabel och motor. motorn här är hermetisk tillsammans med kompressorn så värmen blir omhändertagen i detta fallet.
det är den förhållandevis höga hetgasen som sänker cop värdet. sätt en mätpunkt där exp vent. bulb sitter och observera förångningstemperaturen under ca 2 minuter för att se om temp. är stabil. om den pendlar flera ggr. så stäng exp vent. om temp. är stabil försök att öppna exp.vent. så att Lp stiger lite samt suggastempen sjunker

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #53 skrivet: 11 mars 2013, 13:17:00 »
OK, då kan jag bortse från Cos fi då.
Det jag kallar suggas i mätningarna är precis efter suggasfiltret, bulben sitter precis innan filtret.
Har aldrig sett några svängningar på LP sidan, bara att HP oftast, men inte alltid, vibrerar +- 4 grader eller så.
Om du kollar på mina mätningar ovan från 9-10 mars så ser du att det blev högre LP när jag stängde till ventilen än innan. Kanske är gasbrist som är anledningen, det kokar i glaset hela tiden.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #54 skrivet: 11 mars 2013, 15:42:27 »
om det kokar i tittglaset sÃ¥ har du fortfarande för lite  köldmedie (eller för vidöppen expansionsventil) och det är kanske därför det hela beter sig sÃ¥ oförutsägbart och inte ger den förväntade responsen när du skruvar pÃ¥ expansionsventilen. - och du har fortfarande för kallt pÃ¥ LP gentemot utgÃ¥ende KB:s temperatur...

med andra ord finns det fortfarande en del att fixa då jag tycker att du ganska lätt bör komma över 3 i COP...

---

hur ser det ut med temperaturerna/mätvärdena om du stänger till expansionsventilen så mycket att du har tittglaset helt fylld med köldmedie ??

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gasbrist?
« Svar #55 skrivet: 11 mars 2013, 16:26:54 »
Spännande detta. Hur ska det gå. tummenupp
Vill inte blanda mig i sånt jag inte begriper, men saknar lite avhandling om flashgas och huruvida anläggningen är rätt dimisionerad. :-X a:gl
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #56 skrivet: 11 mars 2013, 16:42:14 »
OK, då kan jag bortse från Cos fi då.

Om dina antal Watt är tagen från elmätaren, ja om det förs sin på rätt position i kalkylarket.

om du försöker bedöma kompressorns effektförbrukning genom uppmätt ström - så är cos(fi) värdet viktig och om kompressorn inte är faskompenserad med kondingar så är det sällan över 0.7 vid märklast för 3-fas elmotorer - din kompressor går lång ifrån fullastat som den går nu så din cos(fi) är förmodligen lägre.

Ett sätt att få fram värdet är att mäta strömmen på kompressorn och läsa av elmätaren när precis allt annat är avstängt i fastigheten - dvs elmätaren mäter enbart på kompressorns effektförbrukning - alternativt att du montera in en separat elmätare enbart för kompressorn.

säg att du med uppmätt ström 4.73 ampere per fas och den vägen kan räkna ut skenbara effekten S = * 400 * 3^(0.5) = 3.277 kVA i skenbar effekt

din kWh-mätare (om den inte också har momentan visning av antalet kW i förbrukning) säger att du under en timme förbrukade 2.294 kW och då kan du få ut din aktuella cos(fi) = 2.294 kW / 3.277 kVA = 0.7

Nu tyckte jag dock att kalkylarket inte räknade rätt på rutan 'energivinst' då den gick ned med minskad cos(fi) men borde istället ha gått upp om man utgår 'ström * spänning * sqr(3) [dvs. roten ur tre för 3-fas-drift] * cos(fi)' som den inmatade energin i systemet



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #57 skrivet: 11 mars 2013, 16:43:49 »
Jupp,
Sitter breve han nu..
Jag tror också det behövs mer gas.
Jag såg en lustig sak när jag kört brinepumpen en stund men inte startat kompressorn än, det är helt klart akvarie i tittglaset då, så det vet jag hur det ser ut.
Plötsligt började det bubbla sakta när pumpen kyldes ned av brine.
När man startar så sugs allt sedan ned, och det ser ut ungefär som innan ngt fyllts på, efter ngn minut så kommer det tillbaka en bubblande yta sas, men bara såpass högt att jag ibland kan se under ytan, oftast är det fullt av skumm o bubblor i hela glaset.
Mer gas är beställd...
Under tiden försöker jag hitta en inställning på exp som ger den lägsta hetgasen, tror det är det enda man kan göra just nu.
Om jag ser till att hetgasen aldrig går över typ 95 grader, då är det väl inte risk för kompressorskador hoppas jag?
 Sedan ska COP upp!  8)
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 16:53:49 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #58 skrivet: 11 mars 2013, 16:47:15 »
Om dina antal Watt är tagen från elmätaren, ja om det förs sin på rätt position i kalkylarket.

om du försöker bedöma kompressorns effektförbrukning genom uppmätt ström - så är cos(fi) värdet viktig och om kompressorn inte är faskompenserad med kondingar så är det sällan över 0.7 vid märklast för 3-fas elmotorer - din kompressor går lång ifrån fullastat som den går nu så din cos(fi) är förmodligen lägre.

Ett sätt att få fram värdet är att mäta strömmen på kompressorn och läsa av elmätaren när precis allt annat är avstängt i fastigheten - dvs elmätaren mäter enbart på kompressorns effektförbrukning - alternativt att du montera in en separat elmätare enbart för kompressorn.

säg att du med uppmätt ström 4.73 ampere per fas och den vägen kan räkna ut skenbara effekten S = * 400 * 3^(0.5) = 3.277 kVA i skenbar effekt

din kWh-mätare (om den inte också har momentan visning av antalet kW i förbrukning) säger att du under en timme förbrukade 2.294 kW och då kan du få ut din aktuella cos(fi) = 2.294 kW / 3.277 kVA = 0.7

Nu tyckte jag dock att kalkylarket inte räknade rätt på rutan 'energivinst' då den gick ned med minskad cos(fi) men borde istället ha gått upp om man utgår 'ström * spänning * sqr(3) [dvs. roten ur tre för 3-fas-drift] * cos(fi)' som den inmatade energin i systemet

OK, var ju detta man lärde sig i gymnasiet..cos fi alfa-start...
Jag har egen elmätare numera för pumpen, så jag har inte mätt strömmarna, bara matat in o testat tills E13 visade den effekt som jag kommmit fram till att pumpen med cppumpar drar totalt.
Det borde väl stämma då om man har korrekt väred i E13 tycker jag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #59 skrivet: 11 mars 2013, 16:55:24 »
Hur det ser ut när den är stillastÃ¥ende är inget man skall lägga vikt pÃ¥ - gasen söker alltid till den kallaste stället och var det blir i praktiken beror helt pÃ¥ hur det ser ut med temperaturerna i anläggningen - det man helst inte vill ha en massa kondensat i själva kompressorn  och därför brukar det vara laddningsmängdbegränsning pÃ¥ sÃ¥dana sÃ¥vida man inte pumpar ned köldmedie i separat tryckbehÃ¥llare innan den stängs av som man gör vid större maskiner

---

dåså - då ser jag inget fel med detta - dock påverkas rutan J51 på ett sätt som jag inte gillar och verkar utgå från den skenbara effekten (dvs primärt den uppmätta strömmen) vilket kanske gör att du måste mäta strömmen också och mata in och saxa så att angivna strömmen och reella effekten stämmer genom att prova cos(fi) värdet upp och ned (G10) tills det stämmer då det har konsekvenser längre ned i kalkylarket...


vidare felsökning:

det är E50 som inte ändras som det skall när man ändrar på cos(fi)... medans det ändras i E52 (kondensorn avgiven effekt) och då blir det bakvänt...
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 17:05:10 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 691
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!