Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gjuta betongplatta/fundament till utedel  (läst 11522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JönsJönsson75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« skrivet: 05 februari 2020, 22:10:21 »
Hejsan! Jag har nyligen bestämt mig för att sätta in en luft/vatten värmepump, närmare bestämt en Nibe F2120.

Jag fick i min offert att de kunde fixa till platsen där utedelen skall stå med marksten och makadam för ca 6000 kr men rörmokaren tyckte själv att man kunde gjuta en betongplatta till den så det blir rejält stabilt. Så nu är jag i behov utav lite experthjälp!

Ni som har gjutit plattor till era utedelar skulle ni kunna länka bilder på det? och även beskriva hur ni gick till väga, hur mycket ni grävde ur under osv.

Tack på förhand!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2020, 09:46:34 »
Hej! Det står en del viktigt om detta i NIBE installationshandbok till F2120. Gjorde själv gjutna fundament till mina luftluftvärmepumpar med markstativ. Började med att gräva ner en stenkista på frostfritt djup, ca 70 cm tror jag det var, och lade i några större stenar och sedan markduk på det. Ner med en PEM-slang i kistan. Återfyllning. Stampade ihop materialet med fötterna. Sedan på med drygt 1 dm makadam och stampa. Därefter armering 8 mm med najtråd och spikade ner några bitar armering i makadam för att det skulle ligga stadigt. Gjorde en ram av 5-tum bräder och kunde sedan gjuta. Köpte Julas minsta modell betongblandare, klarar precis två säckar åt gången.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2020, 19:32:43 »
Har gjutit ett gäng betongplattor 120x100x10-15 och det är väldigt enkelt. Bara gräva bort översta lagret om det inte är väldigt sank eller mjuk mark. Sen på med markisolering, armering och ram runt. Blir extremt starkt och stabilt.

Men vill man göra det smutt med avrinning en är stenkista enligt ovan grymt behändigt. Går även att göra ovan frostdjup om man isolerar mer strax under betong ytan och lite utanför själva plattan, typ 40 utanför kanten.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2020, 22:00:10 »
hur har ni gjort med avledning av kondensvattnet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad JönsJönsson75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2020, 23:52:01 »
Hej! Det står en del viktigt om detta i NIBE installationshandbok till F2120. Gjorde själv gjutna fundament till mina luftluftvärmepumpar med markstativ. Började med att gräva ner en stenkista på frostfritt djup, ca 70 cm tror jag det var, och lade i några större stenar och sedan markduk på det. Ner med en PEM-slang i kistan. Återfyllning. Stampade ihop materialet med fötterna. Sedan på med drygt 1 dm makadam och stampa. Därefter armering 8 mm med najtråd och spikade ner några bitar armering i makadam för att det skulle ligga stadigt. Gjorde en ram av 5-tum bräder och kunde sedan gjuta. Köpte Julas minsta modell betongblandare, klarar precis två säckar åt gången.

Stenkistan är till kondensvattnet? för min tanke var att dra det i ett rör direkt till närmsta stuprör

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2020, 09:22:00 »
Ja precis, till kondensvattnet. Finns några olika alternativ att ta hand om det varav stenkista är ett. Annars kan man dra till stuprör/dräneringsrör, ev. borra hål in till källare med golvbrunn eller bara sätta en balja under som man får se till att tömma regelbundet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2020, 09:51:45 »
min vp står på fyra betongplattor......en platta /ben.

Gjutning av hel betongplatta.....tyckte jag var överkurs
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2020, 13:05:31 »
Samma här. Grävde ur lite under, fyllde med grus och sedan 4 betongplattor. Stått stadigt i 10 år.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Gjuta betongplatta/fundament till utedel
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2020, 22:59:36 »
Jag kopplade till stuprör. Använde mig av Nibes lite senare rekommendation med vattenlås så röret inte blir en skorsten av värmekabeln. 2 meter i tråget 10W/meter från 2 grader ute och en andra kabel med 10 meter klen självreglerande kabel för att snåla lite, den startar på 0 grader. Lite överkurs kanske, men tycker all fukt man kan bli av med är vettigt.

En sak jag ångrar för att jag inte tänkte på det. Det var att jag hade hellre ställt pumpen så den inte står längs en vägg med ventilerad takfot. Tycker inte vattenmättat ångmoln ska upp där. Det är på vintern den avfrostar och det är på vintern fukt har svårt att komma ur vinden. Kommer flytta pumpen framöver.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!