Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft - vp "Nordic star"??  (läst 3563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pepsi

  • Gäst
Pepsi
Luft/luft - vp "Nordic star"??
« skrivet: 12 oktober 2004, 07:17:10 »
Är på väg att köpa en luft -vp av märket "Nordic Star" av Mitsubishi, det verkar vara samma modell som MSZ-A12.
Är det en bra maskin? Är det någon som har erfarenhet på den? Den visas i senaste "villa magasinet" som jag tror finns i hela landet.

Förutsättningar:
Lever (idag) på 75m2 och eldar med ved som värmeförsörjning. Nu är jag less på att hålla på med ved, för det har jag gjort i 20 år. Köper idag ved färdigkapad o klyven för mellan 4000-5000:-/år.

Jag tror att mig kunna se 2 olika saker som kommer att ske vid en installation: Högre elräkning & lägre vedåtgång.
Högre elräkning för att jag tillför hushållet en maskin som idag inte finns i hemmet.
Jag har en öppen planlösning med frånluften i ena änden av huset och luft -vp:n ska placeras i andra änden.

Är jag pÃ¥ rätt väg?  ???

Tacksam för svar
Pepsi.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2004, 09:09:24 »
Klockren luft/luft-värmepumpskund, låter nästan som om det vore ett inlägg tillrättalagt för att attrahera intresserade investerare.

Om man vill vara konspiratorisk vill säga ;)

Är du "på riktigt" är det inte mycket att fundera på, vilket fabrikat du väljer spelar nog inte så stor roll, även om jag gärna rekommenderar de japanska. Och det är ju Mitsubishi..., Panasonic har oxå bra maskiner, kanske priset får avgöra.

Kolla om den/de har automatiskt av/på vid sträng kyla (typ -15 - -20 grader).
Det är en fördel om de har det.

Pepsi

  • Gäst
Pepsi
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2004, 10:54:48 »
Rickard.
Jag är pÃ¥ riktigt.  :)
Och det var inget inlägg för att få tveksamma att handla, utan jag bara berättade min situation som den är och jag hade några små funderingar kring märket och modellen.

Det där med av/på vid sträng kyla ska jag kolla upp.

Pepsi.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2004, 00:11:45 »
Till det vedeldning vid stark kyla som tillskott då har du optimal ekonomi.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2004, 18:47:03 »
Hej

Låter helt klockrent , bor du desutom i söder så får du ut mycket mer än om du bor i nor .

Men räkna kallt att du endå får ner i pannrumet och elda när det blir kallt ute.

Jag slängde ut alla mina vatten-element och ersatte dom med el-radiatorer. dom brukar slå på när det blir ca 0 gradigt ute. Funkar mycket smidigare ihop med en luft-luft VP än vattenradiatorererna gjorde.

Vittsen är ju att först ta all värme ifrån Vp och sen låta elementen värma ressten, vilket funkar bra då el-elelement snabbt kan slå av och på där det behövs.

Tycker att du är på mycket rätt spår :D

// Rasmus

Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

Peter E

  • Gäst
Peter E
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2004, 21:38:02 »
Låter lite som att svära i kyrkan det där med att riva bort vattenradiatorerna och sätta in direktverkande el. Håller själv på och funderar på en bra lösning på vårt gamla hus (80m2) med kökspanna och självcirkulation. Har funderat på att koppla in en elpatron alt. elpanna och sedan ev kombinera detta med en luft/luft VP. Nu är det ju inte speciellt öppen planlösning i huset men det kanske fungerar. Menar du "Panasonic" att det är svårt att reglera värmen i ett vattenburet system. Funkar det inte med termostater på elementen? Jag kanske är ute och cyklar när jag vill modernisera värmesystemet från sent femtital!?

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2004, 02:34:02 »
Ja du Peter ...

Har man bra fungerande termostater på elementen så kan det säkert fungera likvärdigt , jag hade inga termostater på mina element (40-tals) Utan jag hade en elektrisktermostat som när den nått sin instälda temperatur stängde av C-pumpen.

Har aldrig haft någon elpanna , men jag inbillar mig att den inte kan slå av och på lika snabbt som ett elelement.

Men om du eldar för fullt i kökspanna och alla termostater slår av , finns då inte risken att panna kokar , eller ska du ha ac-tank med ?

Har eldat med ved ett tag , men min panna var inte direkt modern (-72) där var så dålig verkningsgrad i den att det blev billigare att ha el-element, det mesta gick rakt upp till kråkorna.

Verkningsgraden var så dålig att jag inte kunde hålla händerna ovanför skorstenen. man såg lågan om man tittade ner i skorstenen. '
Desutom så var det mycket spring ner till panna för att slänga in ved stup i kvarten.

Nu vet jag inte vad din panna har för verkningsgrad.

Vill även få sagt att nya Oljefylda radiatorer inte ska jämföras med direktverkande. Oljefylda radiatore har mycket bättre verkningsgrad.

Vad gäller din planlösning sÃ¥ fungerar det endÃ¥, bara man monterar luft-luft VP sÃ¥ att den blÃ¥ser i rätt riktning med din nuvarande ventilation , Varm luft stiger ju  :)

Isolerar du sen ditt vindsutrumme(om du inte redan har gjort det) så tar inte värmen den vägen ut i det fria.

// Rasmus
Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2004, 11:29:09 »
Varför är verkningsgraden bättre för oljefyllda element än för vanliga elelement?
Beror det på indirekta faktorer såsom att det jämnare värmeflödet gör att användaren kör med lägre rumstemperatur?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2004, 12:03:39 »
Dels för att dom håller en mycket jämnare värme.

Tillägas ska med att en oljefyld radiator med bimetaltermosstat inte är så efektiv som dom med elektronisk.

Dom elektroniska termostaterna pulserar var 45 sek , Oljan håller värmen under den tiden.

Har själv gjort mätningar, har inte några sifror nu men jag har för mig att det skilde på någon kwh.

Sen kommer man inte ifrån att direcktverkande element bränner damm.

// Rasmus
Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

Peter E

  • Gäst
Peter E
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2004, 19:46:05 »
Rent realistiskt räknar jag med att jag (eller rättare sagt den jag ska hyra ut till) inte kommer att använda kökspannan så mycket utom till reserv. Värmesystemet blir nog i huvudsak eluppvärmt ev då i kombination med värmepumpen. Det "Panasonic" fick mej att fundera på är om det i detta fall kanske blir onödigt kostsamt och komplicerat att bygga om de gamla grejorna för något enstaka strömavbrott. Jag kan nog hålla med om att verkningsgraden inte kan vara den bästa på denna lilla kökspanna från 1959. Då kanske det är lika bra att sätta in elradiatorer och en vanlig varmvattenberedare till tappvarmvattnet. Blir nog billigare än en elpanna?!

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/luft - vp "Nordic star"??
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2004, 20:49:28 »
Ja jag är mycket nölj med dom grejerna jag har.

Inte särskilt dyrt heller , dom senaste inköpta elelmenten är av märket Wösab. www.wosab.se
Se på enkelkonvektor elementen.
För Ca priser se www.byggmax.se
Bra är att ha dyngstimers så dom inte slår på då man inte är hemma/i rummet.

Köpte min VVB på Harald Nyborg 100 liter. 2800 kr
Fungerar klander fritt, har aldrig lyckats tömma den, eventuelt så är den i största laget om man inte har många som ska duscha varje dag.

Hade en VVB på 30 liter först men den räckte inte till, kunde inte duscha mer än 5 min. 1600 kr

Den första VVB på 30 liter inköpt på Bauhaus drog på ett dyngn ca 5 kwh , En dusch 5 min, plus normal användning. (Mistänker att den var kass när jag köpte den)

Den andra VVB på 100 liter Drog ca 5 kwh/dygn , En dusch på ca 20 min plus normal användning.

// Rasmus



Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!