Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Top grade vatten eller gas  (läst 3971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Top grade vatten eller gas
« skrivet: 16 oktober 2021, 22:19:18 »
Hej,
Har införskaffat en Altherma 3 Top
Grade men blev bra förvånad när installatören skulle ansluta utomhusenheten med vatten. Vi har hela tiden diskuterat en maskin med gas i kylkretsen för att slippa frysrisken och känner oss således lite bortgjorda.
Enligt installatören ska alla Top Grade köras med vatten, är det verkligen så och isf varför har man valt den lösningen när vanliga Altherma 3 körs med gas? Tycker det är en stor nackdel och dessutom väldigt svårt att utläsa från specifikationerna, vår maskin finns dessutom inte ens med i Daikins produktblad och går inte heller att hitta på nätet.
EPRA16DAW1
« Senast ändrad: 20 oktober 2021, 22:41:53 av MrJazze »

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gas eller vatten som köldbärare
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2021, 22:27:23 »
Dvs, är all top grade monoblock eller finns det split också?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2021, 10:35:44 »
Hej,
Har införskaffat en Altherma 3 Top
Grade men blev bra förvånad när installatören skulle ansluta utomhusenheten med vatten. Vi har hela tiden diskuterat en maskin med gas i kylkretsen för att slippa frysrisken och känner oss således lite bortgjorda.
Enligt installatören ska alla Top Grade köras med vatten, är det verkligen så och isf varför har man valt den lösningen när vanliga Altherma 3 körs med gas? Tycker det är en stor nackdel och dessutom väldigt svårt att utläsa från specifikationerna, vår maskin finns dessutom inte ens med i Daikins produktblad och går inte heller att hitta på nätet.
EPRA16DAW1
Denna maskin finns att hitta på vår hemsida.
Alla TopGrade är kopplade med vatten.
Anledningen är mängden köldmedium (R32) och de brandskyddslagar som finns.

mvh
D

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2021, 11:06:09 »
Denna maskin finns att hitta på vår hemsida.
Alla TopGrade är kopplade med vatten.
Anledningen är mängden köldmedium (R32) och de brandskyddslagar som finns.

mvh
D

Hej,
vi hade väldigt svårt att hitta någon information om denna maskin på er hemsida, länka gärna. Hade nog faktist gjort ett annat val av maskin ifall det framgått att dessa var kopplade med vatten. Hur ter sig sig gasmängden jämte tex mot Mitsubishi Subadan som var vårt andra alternativ och där man använder gas? Känns som bara nackdelar med vatten faktist.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9730
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2021, 11:26:15 »
Zubadan klarar inte alls lika höga framledningstemperaturer som TopGrade när det blir kallt ute. Beror på hur ens värmesystem är dimensionerat och DVUT.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2021, 13:48:41 »
Zubadan klarar inte alls lika höga framledningstemperaturer som TopGrade när det blir kallt ute. Beror på hur ens värmesystem är dimensionerat och DVUT.
Så är det ju, men tittar man på vanliga ahlterman som vi först var inne på så jobbar den ner till -25 och klarar att leverera 65 grader framledning, dock framår det inte hur långt ner den kan leverera 65gr samt vad den levererar vid -25. För topgrade redovisar man ju detta som 65gr vid -28 och hela 70gr ner till -15 vilket är jättebra men här i krokarna är det sällan kallare än -15 jag tro dessutom inte att vi kommer behöva mer än ca 60gr vid dvut. Känns som vi hade klarat oss bra på vanliga ahlterman och jag ångrar att vi lät oss övertalas att installera topgrade nu när jag fick veta att det är monoblock, trodde i mitt enfald att daikin körde gas rakt igenom och det var även så installatören sålde in daikin.

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2021, 13:51:28 »
Förresten, någon som vet hur långt ner i temperaturen som vanliga ahlterma 3 kan leverera 65 grader? Skulle vara intressant att veta.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2021, 14:53:31 »
Förresten, någon som vet hur långt ner i temperaturen som vanliga ahlterma 3 kan leverera 65 grader? Skulle vara intressant att veta.

Jag vet..
Altherma 3 R32
65 C ner till +10 C med kompressor.
55 C ner till -15

Ecodan 75AAY (R410A):
60 C ner till +2
50 C ner till -15

Zubadan 140:
60 C ner till -5
55 C ner till -15
48 C ner till -20

Top Grade 14-18:
70 C ner till -15
65 C ner till -28


Observera att även om värmesystemen inte alltid kräver högre framledningar sÃ¥ gör tappvarmvattnet det. Räkna med att framledningen pÃ¥ VV produktion ligger upp till 5-10 C  högre än inställt börvärde beroende pÃ¥ tanklösning.

D.v.s. en tank temp på 55C kräver 60-65 C i framledning.'

Mvh
Daikin

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2021, 15:25:55 »
Jag vet..
Altherma 3 R32
65 C ner till +10 C med kompressor.
55 C ner till -15

Ecodan 75AAY (R410A):
60 C ner till +2
50 C ner till -15

Zubadan 140:
60 C ner till -5
55 C ner till -15
48 C ner till -20

Top Grade 14-18:
70 C ner till -15
65 C ner till -28


Observera att även om värmesystemen inte alltid kräver högre framledningar sÃ¥ gör tappvarmvattnet det. Räkna med att framledningen pÃ¥ VV produktion ligger upp till 5-10 C  högre än inställt börvärde beroende pÃ¥ tanklösning.

D.v.s. en tank temp på 55C kräver 60-65 C i framledning.'

Mvh
Daikin

Strålande, tack för det! Inga roliga siffror på vanliga A3 jämfört med Topgrade. Vad kan man tänka sig att den levererar vid -5 till -10 som är ganska vanligt i mälardalen, vi har väl ca -15 dvut? Det är mina föräldrars anläggning så jag vet inte vad vi hamnar i framledning men skulle tro att vi kommer behöva max 60 gr och då kan det ju vara bra att pumpen kan leverera det ned till iaf ca -10.
Nu är det väl egentligen skit samma eftersom utomhusenheten redan står på plats men det är ju lite trist att installatörerna är dåliga på att guida i dom ä här frågorna. Mina föräldrar kommer kanske bo kvar i 10 år och då är det tveksamt att man tjänar in den extra investeringen på 25k som tillkom för topgrade.
Nu får vi ju ett annat problem och det är ju frysrisken, glykol är inte aktuellt och då behöver man ju ha mer koll på systemet och även involvera grannar ifall man åker bort längre tid.

Bra synpunkt ang vvb, vilken temperatur behöver man hålla? Själv kör jag 58gr på min bvp för att vi har ganska stora uttag men många kör ju inte mer än 45 i kombination men legionellakörning, som jag iof tycker är en tveksam lösning. Antar att daikin har något motsvarande nibes periodiska höjning?
« Senast ändrad: 17 oktober 2021, 15:30:14 av MrJazze »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9730
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2021, 15:44:38 »
T.ex. Eskilstuna har DVUT -18,3 °C och Västerås -18,4 °C enligt Boverkets tabell. Bor ni ute på landsbygden eftersom du är orolig för längre strömavbrott på vintern? Väldigt många luftvattenvärmepumpar har vatten i utedelen. Vill man skruva en del går det att sätta batteri-backup på laddpumpen för att hålla igång cirkulationen några timmar extra. Tror det var på byggahus-forumet jag läste om det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2021, 15:53:37 »
T.ex. Eskilstuna har DVUT -18,3 °C och Västerås -18,4 °C enligt Boverkets tabell. Bor ni ute på landsbygden eftersom du är orolig för längre strömavbrott på vintern? Väldigt många luftvattenvärmepumpar har vatten i utedelen. Vill man skruva en del går det att sätta batteri-backup på laddpumpen för att hålla igång cirkulationen några timmar extra. Tror det var på byggahus-forumet jag läste om det.
Ligger vi så högt? Kikade https://www.boverket.se/contentassets/b6c74238383c4b4e82b6d0c7311a1534/smhi_dvut_1981-2010_.xlsx och gjorde ett snabbt överslag för Köping men det kanske blir -18 när man räknar. I ärlighetens namn kommer jag inte ihåg när vi hade -18 senast, dom senaste vintrarna känns som det vart max -15 under korta perioder.
Mina föräldrar som ska ha pumpen bor på landsbygden där strömavbrotten inträder med jämna mellanrum även om det blivit mer sällan på senare år. Vi har en ups för cirkpumpen spm vi körde på vedpannan för att få ut det heta vattnet vid strömavbrott. Var inne på att köra den på värmepumpen också nu när detta uppdagade sig men frågan är om installatören klarar av att få till en sådan lösning och sen blir det ju ytterligare en grej att sköta om tyvärr.

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2021, 15:56:41 »
Finns det någon prefabricerad lösning för reservkraft som går att köra på topgrade eller blir det hempul?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2021, 16:51:02 »
Finns det någon prefabricerad lösning för reservkraft som går att köra på topgrade eller blir det hempul?

Förstår inte denna fråga ?

Vad gäller vatten ut så ä det inga problem i sig.
Tänk på att Nibe/CTC/IVT har alla jobbat med vatten ut i alla år och gör det än idag. Skulle detta vara ett stort problem så skulle det skrivas mer om det.
Är du orolig för sönderfrysning så kan du be installatören om att han installerar två Afvalve 1 som dränerar ut allt vatten om det är strömavbrott och vattnet faller under +3 C i temperatur.
Vad gäller deras kunskap så kan jag ej uttala mig om just denna installatör. Men ställde du frågan om Top Grade är en monoblock eller split så svarade de rätt. Detta är en split. En vatten split. Vanliga Altherma 3 är en köldmediesplit. En monoblock är en fristående utomhusenhet som har all styrning / cirkpump / e.t.c. inmbyggt och kan jobba helt fristående.
Top Grade kan inte jobba fristående och är således ingen monoblock.

Mvh
D

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2021, 17:48:45 »
Förstår inte denna fråga ?

Vad gäller vatten ut så ä det inga problem i sig.
Tänk på att Nibe/CTC/IVT har alla jobbat med vatten ut i alla år och gör det än idag. Skulle detta vara ett stort problem så skulle det skrivas mer om det.
Är du orolig för sönderfrysning så kan du be installatören om att han installerar två Afvalve 1 som dränerar ut allt vatten om det är strömavbrott och vattnet faller under +3 C i temperatur.
Vad gäller deras kunskap så kan jag ej uttala mig om just denna installatör. Men ställde du frågan om Top Grade är en monoblock eller split så svarade de rätt. Detta är en split. En vatten split. Vanliga Altherma 3 är en köldmediesplit. En monoblock är en fristående utomhusenhet som har all styrning / cirkpump / e.t.c. inmbyggt och kan jobba helt fristående.
Top Grade kan inte jobba fristående och är således ingen monoblock.

Mvh
D
Hej,
Ang reservkraft så var frågan ifall det finns någon anslutning för för detta på topgrade för det handlar väl bara om att cirkulera vattnet med hjälp av ett ups-batteri tänker jag?
Felaktigt uttryckt ang monoblock men som sagt var det gas vi diskuterade initialt med installatören, dvs köldmediesplit.
Det är klart att oron finns för sönderfrysning när man inte alltid är hemma under årets kalla dagar. Vad händer om man installerar frysskyddsventil enligt daikins föreskrifter och dessa löser ut när man inte är hemma och strömmen sen kommer tillbaka?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade monoblock eller split
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2021, 18:22:47 »
Har du en split så sitter allt som kan frysa inomhus och det tar många dygn innan det blir så kallt. Med mono så går vatten ut och vid längre avbrott så kan det frysa, en växlare tål inte att på det minsta vis frysa, då spricker den. Vet inte i dag hur en del är byggda, i en del av dom går cirkpumpen konstant och frysrisk finns inte. En Ladd-cirkpump i mitt tycke ska inte gå hela tiden och rumla om i en innerdel så skiktning förstörs. Vid stopp av dito så uppkommer frysrisk, tex längre strömavbrott men det talas det inte om . Det med en Alfavalv 1, hur ska det styras då, öppnar någon så töms hela systemet på vatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!