Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil eller nÃ¥got annat?  (läst 733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vardagslek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Växelventil eller något annat?
« skrivet: 06 december 2019, 14:02:29 »
Hej,

Har en Nibe 1210 som börjat bete sig märkligt. Producerar varmvatten stup i kvarten och till högre temperaturer än normalt (70+ mot normalt 55). Samtidigt är det oftast kallt i radiatorerna. Det här har gjort att jag misstänker att det är växelventilen som gett upp. Problemet är bara att enligt vad jag läst mig till, ska piggen på växelventilen vara i läge uppåt för att värme ska fördelas, medan i läge neråt ska den skifta över till varmvatten. Min gör tvärtom. Trycker jag ner den i botten ökar temperaturen på tillopp och retur på värmen, och släpper jag upp den sjunker genast värmen i tillopp och retur.

Eftersom vv-produktionen kräver en del kräm (vilket får proppar att skjuta till slut) ställde jag över värmepumpen i läge R imorse. Enligt vad jag förstått ska den då endast producera värme och inget varmvatten. Nu när jag kom hem ett par timmar senare så var det åtminstone ljummet i elementen men varmvattentemperaturen stod på 54 grader.

Ställdonet på växelventilen verkar fungera som det ska (den skiftar åtminstone position beroende på om det är varmvatten eller värme).

Har ni några idéer för fortsatt felsökning? Tack!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Växelventil eller något annat?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2019, 20:24:25 »
Käglan inuti kanske gÃ¥tt sönder, gÃ¥r piggen lätt upp och ner, eller mÃ¥ste man dra den uppÃ¥t? 
https://jsenergi.com/vaxelventilsats-nibe-624888-honeywell.html
Där har du själva delen, kanske finns billigare nånstans, verktyget suger dock getpung

Utloggad vardagslek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil eller något annat?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2019, 07:37:01 »
Piggen går lätt upp efter att man tryckt ner den. Är visst motstånd neråt, men den stannar inte i det läget själv utan hoppar tillbaka direkt när man släpper efter. Verkar röra sig tämligen obehindrat.

Kanske fÃ¥r prova att byta insats helt enkelt och se om det ger med sig  :) Har förhoppningar om att den ska klara sig ett par mÃ¥nader till innan det blir byte av hela VP.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Växelventil eller något annat?
« Svar #3 skrivet: 07 december 2019, 08:13:12 »
Den är fjäderbelastad nedåt så det är normalt att den går trögt nedåt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!