Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g effekt i kakelugnar?  (läst 11880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Keno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« skrivet: 10 december 2007, 23:21:39 »
LÃ¥g effekt i kakelugnar


Det är kallt i fritidshuset. Nu sitter det visserligen en Mitsubishi Q HEAT SE 6.3 där och värmer. Men när den riktiga kölden kommer räcker den inte. Huset är tokdÃ¥ligt isolerat. Lata flyttfÃ¥glar sätter sig pÃ¥ mitt tak. tilläggsisolering av vinden blir nästa Ã¥rs projekt. Samtidigt ska jag fixa skorstenen sÃ¥ att jag kan ta mina bÃ¥da kakelugnar i bruk.  Hmm.. kakelugnarna ja hur mycket effekt kan sÃ¥dana ge. Visserligen bra verkningsgrad men räcker det?

Tippar pÃ¥ att en laddning är ca 15 liter. TvÃ¥ sÃ¥dana per dygn ger 0.03 m3 ved om dygnet. Staplad ved ger ca 1500 KW/H per m3.  Med en verkningsgrad pÃ¥ 70 procent har jag i genomsnitt 1.3 kw tillgängligt över dygnets 24 timmar. Inte mycket att hurra för. 

Trots ganska låg framräknad effekt känns det lite som en glädjekalkyl!

Har jag räknat rätt?



Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2007, 00:20:43 »
Kan tyvärr inte säga om du räknat rätt eller fel fast när jag
monterade min täljstenskamin fick jag veta av försäljaren
att ett kilo torr björkved motsvarade 4kW värme...när det då
står i eldningsanvisningen att kaminen laddas med ca. 3,5kg
ved så motsvarar det 14kW, och med en verkningsgrad på
75% hamnar man på 10,5kW...men jag är som sagt lite fundersam...


BjörnK

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2007, 00:22:55 »
Nja...
Siffror är inte allt.

En kakelugn är inte en KAKELUGN. Dvs vissa är bra, andra rent av dåliga.


Vad jag har lagt märke till hos de som har kakelugn av nyare modell, är att massan är viktigare för ekonomin än vad man tänker på.

Om du eldar rätt, tar det tid att få värme, men då den kommer, så värmer hela ugnens massa i många timmar, även om elden slocknat eller bara glöder.

Min egen eldstad i en gjutjärnskamin är ca hälften av en cronspis. Den ger max 9Kw och detta ger den fort, om jag vill. Det vill jag inte då glödhet gjutjärn inte är så mysigt.

En kakelugn ger mindre Kw direkt, drar mer ved då den eldas, vad är då finessen.

Jo det är att du inte eldar hela tiden, utan kör en brasa till ugnen är varm, sen går du över till mysstadiet, tills ugnen börjar svalna, då du eldar igen.

Kakelugnen är alltså mer effektiv än min kamin trots jag har så många Kw att tillgå.

Omräknat i ved, så drar min mer, och är svår att reglera till mysläge, om inte det är svinkallt. Det är för varmt eller för kallt, och mitt i denna cykel ligger rätt läge.

Jag tror mig ha sett kalkyler på vissa kakelugnssiter där faktorerna ovan räknas in.

Att elda i kakelugn är en konst, som tar år att lära sig.
Jag är ingen expert på detta, men jag gillar definitivt kakelugnsvärmen.

Tänk på att skorstenen ofta inte håller måttet för eldning i äldre hus, så som man ofta eldar med kakelugn eller i moderna fall, vedpanna mot accumulatortank. (Det finns fina eldningsinstruktioner på nätet)

Kolla skorstenen om ditt hus är av äldre datum för säkerhets skull, om du inte redan gjort det...
Många år av "myseldning" enbart i en kakelugn, har kanske lett till löpsot/glanssot, en synnerligen brandfarlig tjärliknande beläggning i skorstenen. Eldning med för lite syre ger pyrolys som leder till syrabildning, vilken löser upp bruket som skorstenen hålls samman av. Stickflammor in i träkonstruktionen från kanaler i bruket kan bli farligt.
Slutsats en kakelugn som feleldats är en källa till brand som du bör se upp med. Det är framförallt skorstenen som tar stryk.

Rätt eldning är en viss temperatur i skorstenen, ofta högre än nybörjaren tror, genom att enbart kolla lågan. Massor av syre ger en stark flamma, som en bra skorsten tåler och faktiskt mår bra av. Men samma brasa i en dålig skorsten... kan gå åt skogen.

Siffror är en sak, kakelvärmen är rätt producerad ekonomiskt fördelaktig.

Om du däremot eldar fel, så ger kakelugnen inte "rätt" värme, och hinner aldrig bli så varm att du kan nyttja gratisvärmen. Två pinnar i timmenvarianten funkar tex inte. Inte heller en "lagom brasa" hela tiden, då denna blir för liten för att skapa massavärmen eller så eldar du rakt ut i dett fria, för att kaminen redan är varm, vilket är spill med ved.

I ett fritidshus är det svårt att elda rätt i en kakelugn om man är där för kort tid, vilket du kanske märkt.

Mitt svar är kanske lite utanför din egentliga fråga, men som du vet så är din fråga sååå rätt för många som kanske tom gett upp och inte anser att kakelugnen blev vad man hoppats. Jag ser att du tänkt fixa skorstenen innan du tar kakelugnen i bruk, så detta svar gäller tex. inte direkt till dig.
Dina mängder låter lite för lite.
Jag kör nog 20 liter på 12 timmar, så 15 liter per kamin låter lite tveksamt. På en höft skulle jag tro att du får dubbla dina tal, för att hålla varmt i kaminen hela dygnet, och då blir det nog mer än 1,3Kw.
På samma höft så tror jag på 3-4kw/h för 2 kakelugnar.
Räkna på 80w/m2 så får du fram ditt behov. Ett överslag utifrån en kakelugn per öppen yta i ditt hus, ger ett antagande om vad man trodde det räckte till förr.
Dvs Xw=(ytan*80)
Tänk som förr, då man inte värmde alla utrymmen lika mycket. På landet var det tex vanligt att rum som sällan användes stod som sommarrum, med ständ dörr.
Hoppas att mitt svar gav något...
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Keno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2007, 09:31:34 »
Jag är inte alls motståndare till kakelugnar. Men fördelarna som kommer av långa rökgångar och mycke massa blir samtidigt till en nackdel eftersom när magasinet är fullt sjunker verkningsgraden. Dessutom begränsas kapaciteten av den ömtåliga konstruktionen som kräver en stunds avsvalning och därmed begränsar eldandet till två ggr per dygn.

Men om sanningen ska fram behöver jag inte frysa eftersom jag utöver kakelugnarna har :
Mitsubishi Q HEAT 6.3    4 kw
Direktverkande el (LVI)    6.5 kw
Vedspis         2.5 kw
Trefas Byggfläkt      5. Kw

Alltså 18 KW på 80 m2


Utloggad Keno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2007, 18:52:46 »
men åter till min huvudfråga. Jag har alltså räknat fram att en kakelugn av ordinär storlek, i det här fallet en rund, har vid rätt eldning en genomsnittlig "dygnseffekt" om ca 1,3 kw/h och räcker alltså inte att värma ett sämre isolerat rum om 20 m2 i södra sverige.

Stämmer detta? NÃ¥gon som har synpunkter pÃ¥ min uträkning? 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2007, 20:08:35 »
uträkningen ser matematiskt rätt ut ! det blir ju en genomsnittseffekt över dygnet .
i verkligheten accumulerar du nog en del värmeenergi även i väggarna, som ytterligare hjälper till första halvdygnet !
men de flesta eldar nog mer än så i en kakelugn, jag brukar nog lägga i åtminstonde tre till fyra gånger !
och missar man att stänga spjället när det börjat glöda ut, så är den iskall på morgonen !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2007, 23:32:58 »
Äldre kakelungnar var förr anpassade till att enbart ge värme i det rum den befinner sig i, dessutom är det helt rätt att stänger du inte spjället när bara glöden är kvar så åker den accumulerade värmen ut genom skorstenen.
Men stäng den inte helt för det är giftiga gaser som kan finnas kvar om det inte är helt utbränt. Så viss vana är nog att fodra så man inte dör av ren snålhet.
En kakelugn håller i regel varmt 1 dyng vid rätt eldningsförfarande.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Kaminen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2007, 05:12:37 »
Det finns en ny sorts kakelugn som är gjord i plåt och sedan fyller man den med sand. Många fördelar, man kan elda hårt utan att vara rädd för teglet. Sen så kan man montera den helt själv. Behöver inte muras om. tomte::
Parhus i Luleå 2*70kvm +60kvm källare
värmepump entreplan Nocria 14 sen aug-07
+ en kökskamin viking30
källare direktel övreplan direktel
Energiförbrukning 2006, 35500kwh
Energifrörbrukning 0703-0803 17500kwh +1,5m3 ved

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2008, 18:20:50 »
Det finns en ny sorts kakelugn som är gjord i plåt och sedan fyller man den med sand. Många fördelar, man kan elda hårt utan att vara rädd för teglet. Sen så kan man montera den helt själv. Behöver inte muras om. tomte::

Fördelen med denna är ju att man kan montera själv.
Annars tillverkas de flesta kakelugnar (ej täljsten) på detta vis i dag.

Man har ett kakelklätt fundament som fylls med en sand (oftast olivin)
Behöver inte heller mura om dessa.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Lazze Gbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
    • GuldsmedsgÃ¥rden
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2008, 21:27:11 »
Hej
Min ger ca 18 Kwh och är fylld med vatten värmer hela huset Och garaget  :)
Kakelugnspanna, 60 rör, Ftx

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2008, 21:54:13 »
Spjällets stängning är en konst .  det ska minskas genast glöden kommer men inte för mycket . Men jag stänger ej heller helt förrän ALL glöd är borta .
Har nog nÃ¥n gÃ¥ng "somnat pÃ¥ soffan" med öppet spjäll ända till morgonkvisten , och dit for värmen upp i skyn Ã¥t krÃ¥kÃ¥rna..... _/-   
   
   " man lär av sina misstag"  !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Kaminen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2008, 22:08:47 »
Det är väl en konst att elda i en kakelugn. Eldar man får hårt så far ugnen illa och man riskerar att få mura om sin ugn onödigt tidigt. Fast sen är det ingen ide att fortsätta elda när ugnen redan mättad med värme ,för då eldar man oxå åt kråkorna.
Låter lite obehagligt att stänga spjället för tidigt. Man vill ju inte ha huset fullt i CO. Läste någonstanns att man ska stänga spjället när dom blå lågorna i glöden slocknat.
Parhus i Luleå 2*70kvm +60kvm källare
värmepump entreplan Nocria 14 sen aug-07
+ en kökskamin viking30
källare direktel övreplan direktel
Energiförbrukning 2006, 35500kwh
Energifrörbrukning 0703-0803 17500kwh +1,5m3 ved

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2008, 16:22:13 »
Det är väl en konst att elda i en kakelugn. Eldar man får hårt så far ugnen illa och man riskerar att få mura om sin ugn onödigt tidigt. Fast sen är det ingen ide att fortsätta elda när ugnen redan mättad med värme ,för då eldar man oxå åt kråkorna.
Låter lite obehagligt att stänga spjället för tidigt. Man vill ju inte ha huset fullt i CO. Läste någonstanns att man ska stänga spjället när dom blå lågorna i glöden slocknat.


Jag menade inte att det ska STÄNGAS för tidigt , däremot minskas det av genast glöden "börjar" . Stänger HELT först när ALL glöd är borta .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Kaminen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2008, 09:55:55 »
Har för mig  att vissa ugnar är försedda med en klack sÃ¥ spjället aldrig gÃ¥r att stänga helt. Bra dÃ¥ riskerar man aldrig att fÃ¥ in CO i huset. Fast nackdelen är väl att man dÃ¥ har man alltid ett litet drag genom ugnen och effektiviteten minskar.
Parhus i Luleå 2*70kvm +60kvm källare
värmepump entreplan Nocria 14 sen aug-07
+ en kökskamin viking30
källare direktel övreplan direktel
Energiförbrukning 2006, 35500kwh
Energifrörbrukning 0703-0803 17500kwh +1,5m3 ved

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LÃ¥g effekt i kakelugnar?
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2008, 23:31:14 »
Har för mig  att vissa ugnar är försedda med en klack sÃ¥ spjället aldrig gÃ¥r att stänga helt. Bra dÃ¥ riskerar man aldrig att fÃ¥ in CO i huset. Fast nackdelen är väl att man dÃ¥ har man alltid ett litet drag genom ugnen och effektiviteten minskar.


JoodÃ¥ , en dylik liten "klack" finns pÃ¥ vÃ¥rt spjäll .  ;)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!