Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllning av solvärme/värmebärare - hur räknar man krav pÃ¥ pumpen?  (läst 3097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per H

  • Gäst
Hej alla kunniga!

Mitt solvärmesystem kokade lite för mycket och övertrycket släpptes ut - så mycket att den inte orkar längre.
Denna gång tänker jag ordna pump och fylla själv ... men hur kraftig pump behöver man?

Nu 2,6 bar - ungefär grundtrycket i expansionskärl
Normalt 3,4 bar
8-10 m upp till taket (dvs 1 bar)

Hur räknar man för lämplig pump, ska den klara 3,4 + 1 + marginal för att det ska räcka,
eller ...?

Har frÃ¥gat i butiker som säljer pump och de förstÃ¥r inte ens frÃ¥gan, vissa säger att man ska strypa pumpen till lämpligt flöde och andra säger pumpen gÃ¥r sönder om man ens sätter smalare slang pÃ¥ den...  Vissa säger att man inte fÃ¥r ha för stark pump/flöde för dÃ¥ gÃ¥r systemet sönder. Vissa föreslÃ¥r hydrofor/automatpump ... andra dränkbar pump (vilket jag tror nÃ¥gon misslyckats med, men jag vet inte om det är generellt fel).

Någon som kan berätta den enkla sanningen?

Förutom att fylla på 1-2 om året om den kokar vore det trevligt om pumpen kunde vattna trädgården i övrigt men det är sekundärt. ;-)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Gardena har pumpar för att vattna med en sån bör duga till att fylla på med. Jag har en sån som vi pumpar salt vatten och den verkar klara det bra vet att tex swedol säljer dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sitter tryckmätaren i lägsta punkten så mäter den ju totalt tryck i anläggningen, dvs cirka ett bar högre än en mätare som sitter 10 meter högre upp i samma krets.

Jag har fyllt med en borrmaskinspump men den orkar bara upp till cirka 2,5-3 bar.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ mÃ¥ste du haft min +120C  i fÃ¥ngaren  den soppa som finns till det klarar om jag inte har fel +120C  du mÃ¥ste göra dig av med värmen , för om den börjar anta Ã¥nga , kokar sÃ¥ uppstÃ¥r ett Ã¥ngtryck som gör ett stort motstÃ¥nd uppe i fÃ¥ngaren  sÃ¥ pumpen kan inte fÃ¥ tag i soppan  och ökar ytterligare , jag hade samma  problem med mina , jag värmer en pool med dessa via växlare , när tempen startar laddpumpen för  fÃ¥ngaren sÃ¥ snurrar det runt , vid ca +50C sÃ¥ startar poolpumpen och kyler av , tror det är enda chansen till  att inte fÃ¥ övertemp genom att kyla ner den pÃ¥ rimlig nivÃ¥ , den soppa som ska vara till solfÃ¥ngare fÃ¥r under alla omständigheter inte komma nÃ¥got vatten , dÃ¥ är det kört , jag har en gammal ogrässpruta
som kan ge bra tryck , har du dom rör som har ett kopparrör i sig och inte glasrör som är fyllda så klarar dom 6-7bar tryck , dom andra kan explodera vid för högt tryck

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Du kan handpumpa med en oljepump liknande dessa: http://www.ceteco.se/manuell-oljepump-p-6051-c-980.aspx  ......http://www.denios.se/shop/manuell-havarmspump-f-52-f-202-for-mineral-och-smorjolja.html

 De kan ge mellan 2-10 bar beroende pÃ¥ modell.

du behöver bygga om ditt solvärmesystem till partiell förångning så behöver du inte hålla på å fylla på efter överhettning http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:522695/FULLTEXT01.pdf


180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!