Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jippii en elmätare!  (läst 1430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Jippii en elmätare!
« skrivet: 25 maj 2006, 20:44:15 »
Äntligen fick jag tummarna loss och köpte en elmätare av Rickard, beställde ena dan och nästa låg den på posten. Supersnabb service. Thumbsup
Men nu har jag några frågor, den har 2 räkneverk, är det till två olika tarifer, dag o natt? om det är det, kan jag styra den så att jag får tillskottet på det ena och vp på det andra räkneverket? i så fall hur? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jippii en elmätare!
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2006, 21:15:56 »
Det går nog inte. Om du byter tariff när tillskottet går till så får du ju tillskott+kompressor på den tariffen när tillskottet är i.
Vill du ha tillskottet separat så måste du nog handla en mätare till.
Dock borde det gå att få varmvattnet separat genom att byta tariff när trevägsventilen slår om, förutsatt att din VP jobbar med sådan ventil.
Varmvatten separat är ju inte helt fel.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Jippii en elmätare!
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2006, 21:55:53 »
Ja du säger nåt, eftersom jag har en ivt490 det är en 230v - kompressor, skulle jag kunna ha en liten elmätare till den och ta 3-fasen till elpatronerna. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!