Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft-luftvärmepump för ett nyrenoverat garage pÃ¥ 64 kvm  (läst 651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dosoros

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vimmerby
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Jag är en pinfärsk medlem på forumet och har ingen tidigare kunskap om värmesystem utöver det jag läst mig till den senaste veckan. Som titeln lyder är jag behov av en luftvärmepump i mitt nyrenoverade garage på ca 64m2, takhöjd 2.14m, helt öppen planlösning.
Garaget är isolerat efter konstens alla regler, väggar, tak och platta.
Finns två välisolerade garageportar på en sida.

Mitt krav är att garaget måste vara garanterat frostfritt eftersom jag har eget vatten och filter mm ska stå i garaget.
Det går alldelles utmärkt att temperaturen ligger runt 10 grader dvs att pumpen ska stå på underhållsvärme.
Möjlighet att värma upp när man ska vara ute och pilla med maskiner och hobbysaker hade varit ett plus.

Jag vet precis var pumpen ska stå men jag vet inte vilken pump som är rimligt att slå till på.
DVUT hos mig enligt uppdaterad data ligger på -14,5 (1 dygn), -12,2 (3-dygn), -8,5 (12-dygn).

Tagit in offerter från många leverantörer och den jag fastnat för tillfället är Treza Solutions, bra bemötande och mycket bra omdömen.
Annars har det lutat mot Polarpumpen men de verkar vara en mardröm att ha att göra med om något strular.

De pumpar jag blivit rekommenderade och som passar min budget är.

Daikin Caldo II R25 Treza Solutions
10-110m2
4,7kW
A+++
Scop: 5.10
-20°
Pris: 19995, inkl installation
 
Fujitsu Slim Excellence 09 Treza Solutions
10-120m2
5,7 kW
A++
SCOP: 4.6
-30°
Pris: 19995, inkl installation

Fujitsu Slim Inverter KM09 Treza Solutions
25-100m2
5,2 kW
A+
SCOP: 4,1
-30°
Pris: 18995, inkl installation

Electrolux Flow H3 09 Polarpumpen
20-100m2
4,6 kW
A+
Scop: 3,4
-25°
Pris: 16639, inkl installation

Samsung Nordic Airise 35 IKEA (Polarpumpen)
10-120m2
3,2 kW
A
SCOP: 3,5
-30°
Pris: 11825, inkl installation

Hur noga ska man gå på lägsta temperatur?
Fujitsun klarar -30° och levererar men har sämre SCOP.
Ska man ta den eller gå på Caldo II R25 och sen säkra upp med en frostvakt som hjälper till vid köldknäppar?

Har ni något förslag på annan pump? Är det något jag stirrar mig blind på och missar?

Ringt energirådgivningen på Länsnivå och han tyckte att det i princip räckte med ett element på direktverkande el, men jag tyckte det lät väldigt osannolikt och att framtida vintrar skulle bränna i fickan om jag gick på det spåret.

Tack på förhand!!
Ludvig
Vimmerby, 64m2 Garage.
Nyrenoverat skick, bra isolering i väggar, tak och platta.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft-luftvärmepump för ett nyrenoverat garage på 64 kvm
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2023, 11:00:34 »
Hej! Du har skaffat dig mycket information på bara en vecka. Bra gjort! Jag tycker man ska satsa på ett kvalitetsfabrikat typ Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba. Electrolux och Samsung faller då bort direkt. Daikin Caldo II R25 är för mig ett luftkonditioneringsaggregat för kyla på sommaren i första hand. SCOP är bara angivet vid medelklimat. Saknas t.ex. uppgifter om värmeeffekt vid minusgrader. Vill man ha garanterad uppvärmning så är det t.ex. Daikin Caldo II XRH 30 som gäller för nordiska vintrar. Därmed fastnar jag för Fujitsu Slim Excellence som har tillräckligt bra prestanda när det är kallt även om SCOP är aningen lägre än dagens absoluta toppmodeller. Men det är ju också ett garage i detta fall. Däremot tycker jag det även ska finnas ett par el-radiatorer i garaget som back-up inställda på t.ex. 5 °C om det skulle blir fel på värmepumpen någon gång då det finns en vatteninstallation.
« Senast ändrad: 03 oktober 2023, 11:06:42 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft-luftvärmepump för ett nyrenoverat garage på 64 kvm
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2023, 16:19:10 »
Jag har också vattenpump, etc i mitt garage, men har byggt in dessa i en stor isolerad låda med frostvakt. Eftersom dessa prylar står på golvet är de frostkänsliga.

Vvb och vatteninstallationerna för garaget har jag hängt upp nära taket.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
Jag har själv en IVT Aero 605 i mitt garage, ca 40kvm och öppen planlösning.
Har den på 18 grader för att ha lite komfort hela tiden, och det kostar inte speciellt mycket, mindre än 3000kWh/år, och då är garaget inte isolerat enligt dagens normer.
De flesta går väl att styra med en app idag, så vill man köra lägre temp, och sedan kunna dra på lite, så bör det inte vara några problem.
Men håller med föregående talare om att ha en eller två elradiatorer som backup, om pumpen går sönder när man är bortrest, eller om det blir riktigt kallt en längre tid.
Min pump ger ju sig vid ca 28 minusgrader, då stänger den ner, och är det kallt i några dagar så behöver jag någonting som håller plusgrader så att inte vatten, målarfärg, lim, mm fryser.
Och sedan har jag temperaturövervakning via "smarta hemmet", och det känns bra att kunna få ett larm om det händer någonting med temperaturen.
Så, egentligen inget direkt svar på rekommendation av pump, mer bara hur jag har löst det.
Jag har IVT mest på grund av den lokala sevicen som är och har varit suverän, och den har verkligen prövats eftersom pumpen har krånglat en del initialt.
Så, lokal service kan också vara värt att väga in i tankarna.
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 329kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!