Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360p golvvärme och radiatorer  (läst 633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikSolbacken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 360p golvvärme och radiatorer
« skrivet: 29 december 2022, 14:28:49 »
Hej,

Inne här och läser febrilt. Väldigt mÃ¥nga kunniga som hjälper andra kunniga, men även hjälper icke kunniga. Själv är jag väl nÃ¥gonstans kring extremt okunnig. Bor i hus sedan 3 Ã¥r. Och nu gör elpriserna att man faktiskt mÃ¥ste förstÃ¥ vad som värmer huset. Fattar som skrivet inte nÃ¥got - sÃ¥ var inte rädd för att skriva som till ett barn  ::)

Utgångsläge. Tvåvåningshus 140 kvadrat. Vattenburen golvvärme i betongplatta på nedervåning. Varje rum har termostat med gradangivelse, gissar med temp.sensor. Vattenburna radiatorer på övervåningen, lite oklart ett- eller tvårör. Varje radiator har termostat graderat 1-5. Nibe 360p. Allt installerat i huset som byggdes 2008. Huset är ett av 6 hus som en byggnadsfirma byggde samtidigt. Så borde vara rätt saker liksom.

Så här ser det ut om jag öppnar en lucka med massa saker. Som sagt, har varvat forumet. Ena dagen tänker jag att jag börjar förstå vad som är vad och hur det funkar. Nästa dag läser jag något annat, och känner jag missuppfattat allt.
Så, vad är vad?

 
1.   Inkommande vatten frÃ¥n frÃ¥nluftsvärmepump(FLVP)
2.   Termostat för inkommande vatten(?) Om jag skruvar upp, öppnar jag upp och större del av vattnet fram till 3 kommer av vattnet frÃ¥n 1. Om jag skruvar in, stänger jag och större delen av vattnet till 3 kommer frÃ¥n 9. Mao, fullt stängd sÃ¥ cirkulerar samma vatten rund 3-4-8-9.
3.   Cirkulationspump(?)
4.   Termometer för passerande ingÃ¥ende vatten.
5.   Lite oklart vad detta vred gör?
6.   Kännare/Givare för att slÃ¥ av och pÃ¥ flödet av vatten mellan de olika golvslingorna utefter angiven temp pÃ¥ termostat i rummen.
7.   UtgÃ¥ende vatten frÃ¥n slingorna.
8.   Termometer för passerande utgÃ¥ende vatten.
9.   Returvatten som blandas med ingÃ¥ende vatten.
10.   UtgÃ¥ende vatten tillbaka till FLVP.

Så här ser termostaterna till golvvärmen ut.

 
Ovanför FLVP har jag även denna ventil. Går den att justera om jag vill öka värmen på övervåningens radiatorer kontra nedervåningsgolvvärme?


Hoppas mina bilder syns antingen i texten eller bifogade på något sätt.

Hoppas och väntar på svar.

Mvh Patrik

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p golvvärme och radiatorer
« Svar #1 skrivet: 29 december 2022, 15:02:50 »
Termostaten är en maxtermostat som ska skydda golvmaterialet mot för höga temperaturer. Kan t.ex. vara inställd på 40°. Yttemperaturen på golvet ska inte bli högre än 27° för att inte t.ex. parketten ska skadas.

Det sitter ställdon på framledningen för att reglera värmen i respektive rum förutom den sista som är fast inställd.

Ventilen ovanför FLVP är en injusteringsventil som reglerar flödet till övervåningen som det ser ut. Behövs en TA-nyckel för att justera. Om man ökar flödet blir det lite varmare på hela övervåningen om inte termostaterna bromsar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360p golvvärme och radiatorer
« Svar #2 skrivet: 29 december 2022, 18:23:32 »
Nästan alla cirkpumpar brukar ha denna bilden (eller liknande) i manualen, den som monterat denna har nog inte koll.
Nr 5 är ett manuellt vred som jag gissar bestämmer flödet på golvslingan i badrummet?
Ibland skippar man termostaten där och har alltid värme på detta golv.
6 kallas manöverdon och är öppnar/stänger för att reglera värmen i respektive rum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatrikSolbacken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p golvvärme och radiatorer
« Svar #3 skrivet: 29 december 2022, 22:01:00 »
Termostaten är en maxtermostat som ska skydda golvmaterialet mot för höga temperaturer. Kan t.ex. vara inställd på 40°. Yttemperaturen på golvet ska inte bli högre än 27° för att inte t.ex. parketten ska skadas.

Det sitter ställdon på framledningen för att reglera värmen i respektive rum förutom den sista som är fast inställd.

Ventilen ovanför FLVP är en injusteringsventil som reglerar flödet till övervåningen som det ser ut. Behövs en TA-nyckel för att justera. Om man ökar flödet blir det lite varmare på hela övervåningen om inte termostaterna bromsar.

Ah, ok. Stort tack för återkopplingen @Josth. Och då kanske det är bra att den är på 40 ungefär. Tänker att om man ställer ner den till typ 30, alltså ganska nära vad min parkett (tydligen) klarar av, så kommer det inte vara tillräckligt varmt för att skjutsa ut tillräckligt med värme i de olika slingorna(?)

Upplever att jag inte riktigt får upp tempen på övervåningen. Läste någonstans i forumet att det kan fastna lite smuts där vid den ventilen med åren och att den behöver öppnas lite eftersom. Kanske värt att skruva lite lätt på den. Verkar inte vara den enklasta nyckeln att få tag i. Tänker det borde finnas för några kronor någonstan. Men hittar bara med frakt för upp mot 200 kr. Får fråga runt i kompiskretsen.

Utloggad PatrikSolbacken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p golvvärme och radiatorer
« Svar #4 skrivet: 29 december 2022, 22:08:55 »
Nästan alla cirkpumpar brukar ha denna bilden (eller liknande) i manualen, den som monterat denna har nog inte koll.
Nr 5 är ett manuellt vred som jag gissar bestämmer flödet på golvslingan i badrummet?
Ibland skippar man termostaten där och har alltid värme på detta golv.
6 kallas manöverdon och är öppnar/stänger för att reglera värmen i respektive rum.

Tack för svar @Carl N. Haha, är ju typiskt att någon lyckats sätta den på det enda sättet man inte ska sätta den. Ska spana runt hos grannaran som har exakt samma installation om de har samma felmontering - känns ju snudd på orimligt obra.

Låter rimligt att det manuella vredet är för badrummet nu när du skriver det. Tänker då också det antagligen är in till tvättstugan också. Vi upplever dessa golv som lite för varma allt som oftast. Tänker det bara är att skruva åt den lite granna då kanske. Men då rimmar väl antagligen det med hur högt ställd termostaten in (2) är samt termostaerna för golvvärmen i de olika rummen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p golvvärme och radiatorer
« Svar #5 skrivet: 29 december 2022, 22:14:37 »
Det är skillnad på framledningstemperaturen och den temperatur som blir på golvets yta. Maxtermostaten behöver stå på minst 35 °C. Det är bra att ha en IR-mätare för temperaturen.

Exempel på butik som har TA-nyckeln: https://www.velltra.se/product/nyckel-till-ta-stk-rvo
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad PatrikSolbacken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p golvvärme och radiatorer
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2023, 19:19:54 »
Återigen, stort tack gör era svar.

Termostaten (2) är nu ställd på 2,5. Finns beteckning 25-65 på den. Antar 1 = 25, 2 = 35 osv till 5 = 65. Min borde alltså vara på 40 grader. Vilket också mätaren för ingående temperatur (4) visat.

Har inte fått tag i någon TA-nyckel ännu.

Vad händer med vattnet som är varmare än 40 grader och "stryps" vid termostaten? (2). Är det förlorad värme? Borde jag se till att min FLVP levererar precis över 40 gradigt vatten hela tiden? Ah, svajiga frågor nu :D Eller är det så att det bara slår stopp och det istället går till radiatorerna på övervåningen. Gissar vi då kommer in på ämnet Shunt som sitter inne under FLVP:en.

Det leder till att av min kvarstående funderingar, som kanske hänger ihop med detta. Vad händer vid rör 9? Vad bestämmer och vad är det som flödar där?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p golvvärme och radiatorer
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2023, 10:43:41 »
Termostaten (2) minskar flödet frÃ¥n pannan/värmepumpen när den stänger sÃ¥ temperaturen i golvslingorna sjunker. Mindre värme tas ut frÃ¥n pannan/värmepumpen. Cirkulationspumpen i golvvärmeshunten ser till att flödet hÃ¥lls uppe i golvslingorna sÃ¥ värmen fördelas jämnt över hela golvytan. Värmevattnet i golven cirkulerar dÃ¥ via rör (9) eftersom flödet till/frÃ¥n pannan/värmepumpen är lägre (men har oftast högre temperatur).   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!