Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Inverter L, effektvakt och lastbalanserare?  (läst 1445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BORNER

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Vi bytte förra året ut vår gamla bergvärmepump mot en Thermia Diplomat Inverter L. Den gamla värmepumpen var inkopplad i elcentralen genom en effektvakt (se bild), vilket även den nya pumpen är kopplad till. Elcentralen har 25A huvudsäkringar. Nu skall vi lägga till en laddbox för vår elbil, och där har Garo en energimätare ( http://www.garo.se/installation/normkomponenter/energimatare/energimatare-3f-modb-rs485 ) som man sätter i centralen och som meddelar laddboxen om det är dags att tagga ned i de fall när vi tvättar och lagar mat, etc. Nu undrar jag om det inte blir lite kaka på kaka att både ha en effektvakt och den där energimätaren? Går det inte att på något mer intelligent sätt ha någon övervakning som BÅDE hanterar laddbox och bergvärmepump, och då exempelvis i första hand tar ned laddboxen och i andra hand begränsar bergvärmepumpen? Kanske kan även värmepumpen använda Garo-mätaren?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror lösningen är att säkra upp till 35A och skippa effektvakten till värmepumpen helt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska du ta bort den gamla effektvakten så är jag spekulant på den. Jag har en villa classic 16kw som skulle behöva en.
Det borde ju finnas inbyggt i en sådan modern maskin.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag håller med Carl N skippa den g:a vakten, säkra upp till 35A och se till att givarna till "balanseringen" sitter efter elmätaren men före centraler så att den mäter all ström som förbrukas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BORNER

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack, Carl N och svenske kocken för det! Då skall jag kolla med nätleverantören om de går med på att vi säkrar upp huset till 35A. Om jag förstod det korrekt, så innebär i så fall detta (om vi säkrar upp till 35A) att vi "enbart" behöver någon form av lastbalansering för laddstolpens del?

Gordon E, jag skall försöka ha dig i åtanken, men detta kommer nog att ta ett tag innan nätbolaget svarar och allt är på plats! Hör gärna av dig framöver och stöt på!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
För att få 35A måste du troligen byta mätarskåp, vanliga "villaskåp" kan man säkra med max 25A. Vill man ha mer "kräm" får man byta till nästa storlek som är 63A skåp. Där kan man ha huvudsäkringar från 16 till 63 A.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BORNER

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har redan pratat med nätägaren, och vi skulle få ett nytt fasadskåp som klarar 35A och sedan måste vi ansöka om en uppgradering och då skall de tydligen räkna på om det går att ta ut mer i vårt område om jag förstod dem korrekt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om nätägaren håller med ett nytt skåp så har du tur, vanligtvis får man bekosta skåpet själv för det äger normalt abonnenten.
Uppgraderingen måste en behörig installatör söka för dig så har du inte redan kontakt med en elfirma så allt "går rätt väg" och det inte blir nått strul.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Gordon E, jag skall försöka ha dig i åtanken, men detta kommer nog att ta ett tag innan nätbolaget svarar och allt är på plats! Hör gärna av dig framöver och stöt på!

Jag skickade ett Pm till dig, sÃ¥ här du nÃ¥got att minnas 😀
Har du kommit fram till om Thermia har effektvakt som standard? Det känns ju sjukt onödigt att säkra upp om den här det. 35A låter ju dyrt.
Jag googlade på thermia inverter men blev inte klokare för det!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Frågan är om värmepumpen behöver en effektvakt?
Klarar sig huset med 17 kW så kommer elpatron aldrig gå in samtidigt med kompressorn.
Om elpatron sen begränsas till 6 kW så kommer huvudsäkringarna på 25 A klara sig.
I normala fall kommer laddaren ha effekt tillgängligt ändå.
Så frågan är egentligen, hur mycket kommer elbilen att gå per dygn och klarar sig huset med 17 kW?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!