Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Politik & elpriser.  (läst 7319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Politik & elpriser.
« skrivet: 30 december 2005, 23:49:49 »
Jag är ganska oinsatt i politiken & har därför noll koll.
Men jag skulle vara mycket intreserad av att rösta på ett parti som jobbar för kärnkraften & som kan se till att vi öppnar dom reaktorer vi redan har !!!
varför ska vi importera dyr el & ha höga priser, samt reskera att bli uten ström när det är kalt ute, när vi har stora fina anläggningar som kan förse oss & våra granländer med ström så viklarar oss i alla väder...

nån som vet om nått parti som jabbar för kärnkraften?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Politik & elpriser.
« Svar #1 skrivet: 30 december 2005, 23:58:42 »
Jag är ganska oinsatt i politiken & har därför noll koll.
Men jag skulle vara mycket intreserad av att rösta på ett parti som jobbar för kärnkraften & som kan se till att vi öppnar dom reaktorer vi redan har !!!
varför ska vi importera dyr el & ha höga priser, samt reskera att bli uten ström när det är kalt ute, när vi har stora fina anläggningar som kan förse oss & våra granländer med ström så viklarar oss i alla väder...

nån som vet om nått parti som jabbar för kärnkraften?


(M) har gjort det om jag minns rätt, Uffe Adolfsson lovade t o m att han skulle bada i reaktorbassängen i nÃ¥t kärnkraftsverk.  ;D :D *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Politik & elpriser.
« Svar #2 skrivet: 31 december 2005, 00:10:36 »
Betalade min elräkning idag.
Spännande läsning.

Elen kostade 501 kr men räkningen var på 1256 kr. Mellanskillnaden förutom fasta kostnaden om 15 kr är skatt, dvs 740 kr i skatt.
Jag får det till ett påslag 143%.

Så när vi försöker minska vår elkonsumtion smiter vi egentligen mest från skatten. ;)





Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Politik & elpriser.
« Svar #3 skrivet: 31 december 2005, 10:09:13 »
Jag är ganska oinsatt i politiken & har därför noll koll.
Men jag skulle vara mycket intreserad av att rösta på ett parti som jobbar för kärnkraften & som kan se till att vi öppnar dom reaktorer vi redan har !!!
varför ska vi importera dyr el & ha höga priser, samt reskera att bli uten ström när det är kalt ute, när vi har stora fina anläggningar som kan förse oss & våra granländer med ström så viklarar oss i alla väder...

nån som vet om nått parti som jabbar för kärnkraften?


Att åter öppna de kärnkraftverk som redan är stoppade, alltså Barsebäck 1 och 2 låter sig inte göras i en handvändning direkt.
Barsebäck 1 stoppades 30 november 1999 och är idag i ett sådant skick att det hade förmodligen blivit både lättare och billigare att bygga ett helt nytt.
Detta av flera skäl:

#Fram till 31/5 i år , när Barsebäck 2 stängdes, har Barsebäck 1 fungerat som ett reservdelslager i naturlig storlek. Alltså saknas det en hel del vitala grejor på Barsebäck 1.
Vissa av dessa finns knappt att få tag på längre och ska man ersätta gammalt med nytt krävs inte bara en anpassning av monteringsstället utan en diger hög dokumentation och godkännande av olika funktioner i den nya detaljen.

#Personalbrist. Efter stängningen av Barsebäck 1 har driftspersonalstyrkan av naturliga skäl minskat och nya reaktor- och turbinoperatörer utbildar man inte över en natt.

#Skulle man idag bygga ett nytt kärnkraftverk i Sverige hade det ställts krav på fyrsubning i elmatningarna och det har varken Barsebäck 1 eller 2

#I stora mängder system har vatten stått stillastående respektive varit nedtömda på vatten. Båda dessa tillstånd har en viss förödande effekt på rörväggar, ventiler och kopplingar. Alltså behöver mycket bytas ut.

Alltså ska vi som gillar kärnkraft leta efter ett parti som vill bygga nya kärnkraftverk. Låt de redan stängda förbli stängda. Det blir antagligen för dyrt och komplicerat att starta upp dem igen.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Politik & elpriser.
« Svar #4 skrivet: 31 december 2005, 13:59:24 »
om man tänker som en politeker eller nytillsatt VD för ett stort företag, så skule det vara för dyrt att bygga eller renovera de kärnkraftverk som behövs för att få ström så det räcker.
Men om nan tänker långsiktigt så komer ju elkonsumtionen fortsätta att öka på vårt jordklot, så det är billigare att redan idag sattsa på kärnkraften än att förstöra alla älvar & desutom importera dyr el, samt stänga av visa områden, för att klara andra områden.


Vi som kör bergvärme anläggningar vet ju hur man ska räkna , man ska räkna långsiktigt !!!

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Politik & elpriser.
« Svar #5 skrivet: 31 december 2005, 17:42:34 »
Det smartaste vore väl om man kunde sänka våran el förbrukning
så vi slapp importera och bygga nya dyra kärnkraftverk.

Vi svenskar ligger väl i topp vad det gäller elförbrukning per invånare.

Jag var i polen och jobbade ett tag och där slösades det inte med el.
Man fick skäll om man lät en lampa va pÃ¥ när man inte va i rummet  :)

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Politik & elpriser.
« Svar #6 skrivet: 31 december 2005, 22:58:43 »
FP går hårt fram med att man vill öka kärnkraftsptoduktionen i landet.
Det står i deras partiprogram tror jag.
Vad jag vet så har M inte drivit detta särskilt hårt de senaste åren.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Politik & elpriser.
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2006, 15:25:38 »
Det smartaste vore väl om man kunde sänka våran el förbrukning
så vi slapp importera och bygga nya dyra kärnkraftverk.

Vi svenskar ligger väl i topp vad det gäller elförbrukning per invånare.

Jag var i polen och jobbade ett tag och där slösades det inte med el.
Man fick skäll om man lät en lampa va på när man inte va i rummet  :)



vi i Sverige säljer el till Tyskland, för at dom betalar bättre än vad vi i sverige gör, deta driver upp priserna ! (jätte bra med att släppa elmarknaden fri  >:( )

vårt morderna samhälle komer att förbruka änu mer energi om 20 år, det är bara att inse !!!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Politik & elpriser.
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2006, 12:00:33 »
Det smartaste vore om vi minskade vår elförbrukning och att vi ökade vår produktion av kärnenergi.
Då kunde vi exportera vårt överskott till Danmark, så att de kunde släcka sina skitiga kolkraftverk.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Politik & elpriser.
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2006, 17:20:06 »
Det smartaste vore om vi minskade vår elförbrukning och att vi ökade vår produktion av kärnenergi.
Då kunde vi exportera vårt överskott till Danmark, så att de kunde släcka sina skitiga kolkraftverk.

Vist vore det bra om vi minska vår elkonsumtion, men hur realistiskt är det att tro att framtidens samhälle komer att ha vedspis i köket & inte tita på tv m.m.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Politik & elpriser.
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2006, 09:46:16 »
Det viktigaste är inte att spara på energien.
Det viktigaste är att vi slutar upp med att slösa!!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Politik & elpriser.
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2006, 17:09:45 »
Det viktigaste är inte att spara på energien.
Det viktigaste är att vi slutar upp med att slösa!!


det var ganska bra formulerat  :)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Politik & elpriser.
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2006, 16:45:37 »
Vadå ganska? ;D
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Politik & elpriser.
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2006, 18:22:03 »
Klippt från DI idag..

Men jag tror inte EON vill öka produktionen dom vill skrämma upp priset.. precis som man  gör med olja och bensim just nu...   Har ni hört nÃ¥n som inte fÃ¥tt olja/bensin..  trodde väl inte det.

Ingen risk för elbrist
2006-01-04: TT
Statliga Svenska Kraftnät hävdar - tvärtemot vad kraftbolagen påstår - att det inte är någon risk för elbrist i vinter. Inte ens om det blir en så kallad tioårsvinter.
Branschorganisationen Svensk Energi och dess medlemsföretag varnade i november för att elbrist hotar om årets vinter blir mycket kall.
 

Kraftbolaget Eon sa med hänvisning till en rapport från just Svenska Kraftnät att det kan bli aktuellt med så kallad roterande elransonering.

Men Svenska Kraftnät tror att det hela enbart är en kampanj för att få fram en ökad elproduktion, rapporterar Sydsvenskan.

Marginalerna på elmarknaden räcker till även om det blir en tioårsvinter, framhåller Svenska Kraftnät. Bolaget betonar att elläget dessutom har förbättrats sedan i augusti.

"Vi har inte varnat för elbrist som Eon säger att vi har gjort. Det får stå för dem. Vi håller inte med", säger Svenska Kraftnäts presschef Mårten Norgren.

Hos Eon förnekar man att det ligger någon kampanj bakom varningen. Eons bedömning är fortfarande att det finns risk för elbrist om det blir riktigt kallt och det varar länge.
 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Politik & elpriser.
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2006, 12:41:35 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!