Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?  (läst 7190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jamtland-nibe750

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag undrar om nÃ¥gon kan förklara varför värmepumpens lutning ska justeras beroende pÃ¥ var man bor i landet? Hur kan det spela nÃ¥gon roll? Värmekurvan bestämmer ju framledningstemperaturens anpassning till utomhustemperaturen, sÃ¥ att man fÃ¥r en jämn inomhustemperatur. Jag förstÃ¥r att husets konstruktion och värmedistribution spelar roll för kurvans lutning, men jag begriper inte hur geografiskt läge kan vara avgörande. 

Vid en viss bestämd utomhustemperatur, t.ex. -10°, spelar det ju ingen roll om man är i SkÃ¥ne eller Norrland? PÃ¥ bÃ¥da ställena vill vi ju ha samma inomhustemperatur, alltsÃ¥ samma framledningstemperatur. 

Frågan kom upp efter att en servicetekniker ändrade inställningarna till värmepumpen i vårt nybyggda hus, från lutning 5 (fabriksinställningen) till 9. Teknikern sa att justeringen berodde på att fabriksinställningen var anpassad för Markaryd, medan vi här i Åre behöver lutning 9. Däremot kunde han inte förklara varför.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2012, 15:51:24 »
För det första: Det som står i manualen är bara ett rekommenderat värde att börja justera ifrån.

Anledningen till att man har olika rekommendationer för olika delar av landet är att isoleringsstandarden på husen skiljer sig mellan norr och söder.
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 15:54:46 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2012, 15:54:27 »
Vilken kurva som krävs är unikt för varje hus, ju lägre desto bättre.
Men enligt Nibes grundkarta så ska Markaryd ha en högre kurva än Åre så det är ju direkt fel att höja om det är denna han tittat på.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2012, 15:55:28 »
Jo, jag såg det när jag läste ursprungsfrågan igen. Man skall ju faktiskt ha en högre kurva i södra Sverige än i norra, så installatören behöver nog förklara lite bättre...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jamtland-nibe750

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack snälla Purjo och Ville Vessla för era svar! Olika isoleringsstandard är en logisk förklaring som jag känner mig mycket nöjd med  :)

Även bra att få veta att serviceteknikern inte verkar veta vad han gör. Hrm, detta får kollas upp.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2012, 16:05:35 »
Se till att ha så låg kurva som möjligt för bästa cop och se till att alla termostater är fullt öppna i alla fall tills du hittat rätt kurva sen kan du om du vill använda några termostater om det skulle behövas. Du ska nog inte bry dig om installatören så mycket *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2012, 16:20:53 »
Vid en viss bestämd utomhustemperatur, t.ex. -10°, spelar det ju ingen roll om man är i SkÃ¥ne eller Norrland? PÃ¥ bÃ¥da ställena vill vi ju ha samma inomhustemperatur, alltsÃ¥ samma framledningstemperatur. 

Nej, så är det inte alls. Det som i första hand bestämmer värmekurvan är hur stora och hur många radiatorer man har samt hur välisolerat huset är.
Det kan mycket väl hända att den som bor i Skåne behöver köra på kurva 60, som ger en framledningstemperatur på 60ºC vid -15ºC ute, medan hans granne i huset intill kanske bara behöver använda kurva 40, som ger en framledningstemperatur på 40ºC vid -15ºC ute, och båda samma temperatur inomhus.

Samma framledningstemperatur ger alltså inte alls samma inomhustemperatur vid en viss given utomhustemperatur. Det beror på hur radiatorsystemet är utformat och hur välisolerat huset är.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jamtland-nibe750

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förlåt, vad slarvig jag är - i Nibes handbok står ju förklaringen på min fråga:
"De lägre värdena i norra delen av Sverige beror på att husen byggs och isoleras på annat sätt än i södra delen av landet samt att klimatsystemen dimensioneras på annat sätt."

Tack för hjälpsamma tips!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2012, 21:02:40 »
Jag tror man missade en grej. Vinden. Blåsten påverkar valet av kurva. Kolla Gotland o andra ställen. ;)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2012, 14:11:12 »
Även luftfuktigheten, torr luft lättare att värma upp än fuktig luft som kräver mer värmeenergi. Nollgradigt i skärgården resp nollgradigt i Norrlands inland är normalt två olika saker, åtminstone om det inte ligger precis vid älven...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2012, 15:17:44 »
Vilken värmekurva man kör på, beror inte på var i landet man bor. Den beror på hur huset är isolerat och hur radiatorsystemet är dimensionerat.
Jag kan mycket väl köra med en kurva som ger 45º framledningstemperatur vid 0º ute, medan min granne 100 meter bort kör på en kurva som ger 25º framledningstemperatur vid samma utetemperaur och samma innetemperatur som jag har.

Det är husets isolering och husets uppvärmningssystem som avgör vilken värmekurva som behövs, inte var man bor eller hur det förhåller sig utanför huset.
Förhållanden utanför huset avgör bara var på kurvan man ligger, inte vilken kurva man behöver köra på. Det används alltså helt olika värmekurvor på samma plats i landet oberoende av var man bor.

erp
« Senast ändrad: 08 januari 2012, 15:48:39 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför olika värmekurvor i olika delar av landet?
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2012, 16:12:19 »
Precis. Det som står i manualen är bara ett startvärde att börja justera utifrån. Vart man sen hamnar är helt individuellt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!