Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta köldbärare pÃ¥ pumpen  (läst 6166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
Lufta köldbärare på pumpen
« skrivet: 19 september 2012, 22:04:55 »
Är på tjänsteresa just nu och pumpen står hemma i källaren klar till 90%. Som kvällslektyr på hotellet läser jag installatörshandboken så jag är riktigt förberädd när jag äntligen kommer hem till helgen och ska dra igång det hela. Dock blir jag väldig fundersam över punkt 8 på sidan 25. "Lufta köldbärarsysstemet med avluftningsventil på F1245." Var sitter denna avluftningsventil? Behövs det när jag har luftat hela slingan?
http://www.nibeonline.com/pdf/431004-2.pdf
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lufta köldbärare på pumpen
« Svar #1 skrivet: 20 september 2012, 08:09:39 »
Jag vet inte var den sitter, men det finns inte många dm rör på kalla sidan i en värmepump, så det borde inte vara svårt att hitta den.
Jag tror dock inte du behöver bekymra dig över detta om du kört med påfyllnadskit och avluftat ordentligt under fyllningen av KB-vätskan.

Skulle det trots allt finnas luft inernt i värmepumpans KB-ledningar så brukar det fungera bra att snabbt stänga/öppna en av avstängningsventilerna på KB-ledningen när cirkpumpen äör igång, det brukar dra med sig eventuell luft som finns i systemet.
Problemet är väl i så fall om du får en massa luft i "nedåtgående ledningen", för att bli av med den luften så måste du avlufta med avstängd cirkulationspump.
För att avluftningen skall fungera måste du trycksätta KB-kretsen innan.

Just trycksättningen av KB-kretsen är dessutom ett bra sätt att se om man har luft i systemet, om nivån i nivåkärlet sjunker avsevärt när du trycksätter så finns det luft i systemet, om nivån bara påverkas marginellt så är det så små mängder luft i systemet att du i normalfallet inte behöver oroa dig.
« Senast ändrad: 20 september 2012, 08:13:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 591
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!