Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 februari 2018, 22:18:49 »

Men det står väl i manualen till EcoZenith vad det ska vara för radiatorpump och hur den ska vara inkopplad osv? Eller ingick radiatorpumpen i själva EcoZenith?
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 03 februari 2018, 23:53:01 »

http://www.esbe.eu/no/en/~/media/ESBE%20PIM_ESBE%20sync%20BR/Documents/Installation%20instructions/External/User%20manual%20Yonos%20PARA%20Nordic.ashx

Sidan 8 står det att den kan antingen ställas i variabelt differenstryck eller konstant differenstryck.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 februari 2018, 00:25:17 »

Variabelt hurdå? Vad varierar det med?
Min radiatorpump har bara tre lägen och den går i det lägsta, långsammaste.
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 31 januari 2018, 22:45:44 »

Radiatorpumpen var ställd ganska högt. Hade en röris hemma som flyttade ett element och då blev det luft vid den. Misstänker att det kan vara källan. Till den ökade förbrukningen. Jag har ställt ner den till så lågt det gick för att klara värme på övervåningen. Jag upplever att pannan lättare får upp värmen nu. :-) En fråga dock kring radiatorpumpen. Ska man ha variabelt eller konstant tryck? Har den på variabelt nu.

CTC ska komma och byta givaren/givarna till avfrostningen. Efter att skickat mina loggfiler tyckte de att det verkade konstigt med avfrostningar så ofta och så långa. Hoppas allt löser sig nu.

Tack för alla svar här! Ni har givit mig en hel del bra hjälp!

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 januari 2018, 21:23:14 »

Ja, mina visar i stort sett samma.
Och avfrostning tar högst 5 minuter.
Om jag vore du skulle jag köpa en ny givare och testa att byta. Det är inte speciellt svårt. På en ny maskin borde det ingå i garantin
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 27 januari 2018, 14:50:30 »

@Lunk
Tror jag hittat givarna för avfrostning du talade om. De visar inte samma iaf. Den ena släpar rejält. När den”släpande” var 10gr var den andra på 17,7gr. Den avfrostningen höll på i 9 minuter! Då var utetemperaturen runt -2. Avfrostningen efter den tog 3 min vid samma ute temp. Är dina någorlunda likavisande? Mina diffar alltid minst 3gr.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 27 januari 2018, 11:36:51 »

Du vet inte hur många gånger de 800 litrarna cirkulerar per timme. Därför vet du inte heller hur mycket energi som avges till huset.
Siffrorna avslöjar inget uppenbart fel med värmepumpen, men om energin för uppvärmning ökat med 1000 kWh per månad jämfört med föregående år så måste den försvinna någonstans. Inget element i kallt utrymme som tidigare varit avstängt? Fläkt i badrum numera konstant på maxfart? Varmvattenkran som rinner?
Håller med om att radiatorpumpen bör sänkas för att förbättra skiktningen i tanken.
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 26 januari 2018, 23:54:42 »

Ja jag har stått i timmar och glott på displayen... Jag känner dock inte riktigt igen din beskrivning lunk. Efter avfrostning så stiger mycket riktigt temperaturen snabbt. De första 1-2 min stiger temperaturen kanske 2-3gr. Men sen börjar det gå segt. Dels kan det bero på att det tar kanske upp mot 10 minuter innan dT är 7 grader. Cirkulationspumpen börjar på 100% och stegar långsamt ner. Tar en bra stund innan den kommer ner mot 25% där dT=7gr brukar ligga. Som min beskrivning tidigare sa, så når inte nedre upp till temperaturen före avfrostning innan nästa avfrostning. :-( Avfrostningarna tar ca5 min vid 0gr. Jag vet inte om 408 har sådana givare du pratar om. Sannolikt är det samma som 107. Vad jag vet kan jag inte se dessa temperaturer. Möjligen med rätt kod så kan det gå. Hittade en kod som gör att jag kan se många parametrar på pumpen. Oklart om de är med bland dessa.

Jag vet inte vad parametern ”maxtid tank nedre” gör. Min uppfattning är att den inte byter efter 40 min iaf. Jag tror de värdet bara är aktuellt om behov finns i övre. Då går den 40 minuter eller till börsvärdet. Lite osäker dock.

Gällande energin, så är det ju fortfarande den energin som ska tillföras returvattnet för att vara rätt temp för framledning. Så det är ju den energimängd som panna/pump måste producera. 1,16 wh är ju det som krävs. Dock så kan kanske tiden spela in. Jag har kanske inte en timme på mig. Då borde energibehovet bli större. Jag vet inte. Kändes logiskt till en början iaf. 😆

Du får gärna utveckla ditt resonemang @carl N Jag fattar inte vad du skriver, men jag vill gärna förstå och lära mig.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2018, 16:49:03 »

Skillnaden mellan förångare och suggastemp är åt fel håll, men så pass liten att det troligen inte spelar så stor roll för funktionen.
Jag antar att någon av tempgivarna visar lite fel, men har jag inte helt fel styrs expansionsventilen mot trycket.  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 januari 2018, 12:47:08 »

Om vi börjar med avfrostningen. Har du stått kvar och sett hur temperaturen ändras när avfrostningen avslutas? Att tempen i tanken ser ut att sjunka är inte det minsta märkligt. Du kör ju in varmt vatten i VPn, använder värmen till att avfrosta, och skickar in det kylda vattnet precis där tempgivaren sitter i nedre tanken. Men när avforstningen är klar så kör ju VPn igång som vanligt igen och då stiger temperaturen på ca 1-2 minuter tillbaka till ungefär där den var innan avfrostningen startade.

Hur länge avfrostar den? På en 107 är det två tempgivare som styr när avfrostningen ska avslutas och båda givarna måste visa att det är minst +10 grader för att stoppa avfrostningen. För något år sen pajade ena givaren hos mig så värdena hoppade helt galet upp och ner och hit och dit och då fortsatten den att avfrosta tills den trasiga givaren plötsligt gav ett värde över +10. På min 107:a kan man se alla mätvärden på en display ute i VPn, inklusive avfrostningsgivarna, och de kan inte ses innifrån EcoEl.

Maxtid tank nedre: 40? Då slutar alltså i250 att skicka in värmt vatten i nedre efter 40 min och skickar upp i övre tanken istället, oavsett vad det är för temperatur?

Energibehov: Nej, jag tror inte du kan räkna så. Det är tempdifferensen mellan radiatorn och rumsluften som avgör hur mycket värme som avges och högre cirkulation ger lägre diff och varmare radiatorer och därmed högre värmeavgivning. Dessvärre förstör snabb cirkulation i radiatorkretsen skiktningen i nedre tanken vilket i sin tur försämrar gången och funktionen på VPn.
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 26 januari 2018, 11:08:10 »

Jag förstår att det går åt mer när det är kallt såklart. 😊 Det jag refererar till i mitt första inlägg är att i december har det gått ca 1000kwh mer än december 2017. I januari har det redan gått 4500kwh. I januari 2016 gick det 3500kwh. Detta trotts att utetemperaturen varit i stort sett samma. Jag har inte upplevt att elpatronen gått så mycket tidigare. Under 24h vid -4 ute hade elpatronen förbrukat ca 60kwh.

Jag förstår att huset har ett energibehov för uppvärmning. Det energibehovet borde vara diffen i framledning och retur i radiatorsystemet. Mao 1,16xantal liter i radiatorsystemet x diffen. Om vi gör en överslagsräkning på det hela så borde energibehovet vara 1,16x 800L (uppskattning av mängden vatten i radiatorsystemet) x 4gr = 3,7kwh. Vid 0gr är COP för en Ecoair ca 3,5, dvs 3,5x1,6kw= 5,6kw. Det borde således finnas effekt över hos VPn?! Eller tänker jag fel?

Inställningarna i pannan är;
Max frl: 60gr
Kurvlut: 49
Kurvjust. 2gr
Elpanna övre: 50gr
Elpanna spets: 55gr
Elpanna xvv: 58
Elpatron övre 5,5kw
Elpanna nedre 50gr
Elpatron övre 6,0kw
Shuntfördröj: 180
Stop temp vp övre: Max
Start/stopp diff övre: 6gr
Max tid tank övre: 20
Max tid tank nedre: 40

För mig verkar det konstigt med dessa värden att VPn inte ska orka trycka upp nedre pannan tillräckligt mellan avfrostningarna för att, åtminstone, återhämta den förlusten som uppkom vid avfrostning. Ex. Nedre Panna före avfrostning 48(50). Efter avfrost; 40(50). Precis före avfrost 46(50), efter avfrost 38(50). Osv detta försegår tills shuntfördröjningen blir 0 och shunten hjälper upp nedre pannan samt att elpatronen i övre kockar in. Är verkligen detta normalt?!

Jag är verkligen tacksam att ni tar er tid att svara! 😃
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 januari 2018, 10:04:57 »



När jag har följt mitt ctc system på manöverpanelen har jag märkt att pumpen har problem att höja temperaturen i nedre pannan till mer än 40gr.
- - -
Min fråga;
Är det rimligt att inte pumpen ska orka med att få upp nedre till 45gr vid 0gr ute? Pumpen går konstant.

Du har inte visat några uppgifter om hur allting är inställt. Huskurva, min utetemp, innegivarens börvärde, VVhöjning, osv.

EcoZenith i250 är i princip en EcoEl men med upphottat styrsystem och möjlighet att skicka in inkommande från VPn direkt till övre tanken, och 408 är i princip en upphottad 107:a, så du kan lära dig en hel del om hur systemet funkar genom att läsa erps fastnålade tråd överst här i CTC-delen av forumet.

Att det går mer ström under januari än i augusti är väl inte så konstigt. Om du tittar på bilden jag har bredvid mina inlägg så ser du elförbrukning före (röd) och efter (grön) installation av VP. Det är stor variation över året. Har du koll på hur förbrukningen sett ut tidigare?
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 26 januari 2018, 08:22:03 »

Ja jag värmer källaren 30 av 60 kvm. Det jag reagerar på är att nu har elförbrukningen ökat, i förhållande till utetemperaturen.

En annan sak jag funderat på är hur kan överhettningen vara negativ?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2018, 07:40:27 »

Tror det är som lunken skriver, helt OK.
Värmer du källaren till 20 C?
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 25 januari 2018, 16:01:48 »

Dessa värden är ca 20 min efter avfrostning. Utetemperaturen är ca 5gr. Dessa värden är förhållandevis stabila. Egentligen bara expantionsventilen som flackar mellan 57-64.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 25 januari 2018, 14:47:26 »

Tänk på att alla mätvärden på EcoAir är ganska kraftigt beroende av var i avfrostningscykeln värmepumpen befinner sig när man läser av.  Det kan vara lämpligt att vänta minst 10 minuter efter senaste avfrostning innan avläsning. Undvik också att göra avläsningen när förångaren är totalt igenisad.
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 25 januari 2018, 09:06:44 »

Lyckats ta mig in i kodade inställningar. VPn har följande värden;
Laddpump 27%
Fläkt 55%
VP in/ut: 39,6/47,4
Ute: 4,8/1,8/-0,3
Hetgas/suggas: 70,7/0,2
Överhettning S/H: -0,6/21,3
Expansionsventil: pendlar mellan 57-64%
Förångning C/Bar: 0,7/3,7
Kondensering C/Bar: 49,4/18,6
Ström: 3,3
Några nya uppslag?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 januari 2018, 07:14:25 »

Sorry, ser nu i manualen att den inte visar förångartemp i någon meny.  :-\
Vet inte om det funkar att få denna information om man loggar på ett USB, nån som vet? ???
Ser du inte genom fläkten på utedelen om det blir frost på förångaren?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 januari 2018, 00:16:25 »

Jag antar att du har läst instruktionshäftena som följde med både EcoZenith och EcoAir?
Den kollar en gång i timmen om det behlvs avfrostning och det brukar sen ta några minuter. Det ser ut som om det sänker temperaturen i nedre tanken väldigt mycket men det är i huvudsak en synvilla. När den avfrostar så tas ju värmen ir vartnet för att avfrosta VPn och då är alltså VPut kallare än VPin, och det avkylda vattnet kommer då in i tanken på den nivå där temperaturgivaren sitter och sen sjunker det neråt i tanken. När den avfrostat klart börjar den värma igen och då skickas det in uppvärmt vatten igen och då stiger temperaturen vid tempgivaren snabbt igen.

Det låter som om ditt hus helt enkelt behöver mer värme än vad VPn hinner producera och då måste elpatronerna i övre tanken få hjälpa till. Hos mig börjar övre elpatronen stötta strax under noll och frå -10 spärras VPn och sen är det bara elpatroner som värmer både övre och nedre tanken.
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 24 januari 2018, 22:11:25 »

Jag har testat att sänka radiatorpumpen, så att det precis orkar värme på övervåningen. Diffen blir då 4-6 gr. Tycker kanske inte det blir någon större skillnad.

Hur funkar det med skiktningen i pannan? Jag förstår inte riktigt den biten...

Nej jag har inte kollat förångartempen. Hur gör jag det?

Jag vet inte om den avfrostar i onödan. Vid 0 gr sker det iaf ca 1 gång i timmen och pågår nästan 5 minuter. Det suger värme ur pannan som inget annat... jag har inte riktigt koll på var jag ska titta efter is.

Tack och ursäkta min okunskap.  :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 januari 2018, 20:56:38 »

Jag skulle testa att sänka farten på cirkpumpen på radiatorerna, man kan ha uppåt 5-6 C tempdiff över radiatorerna.
Det kanske ger lite bättre skiktning i pannan, fast oklart om hur mycket det kan hjälpa?
Har du kollat om förångartemp visar OK?
Avfrostar den i onödan eller är det is på grejerna?
Slutar den avfrosta när isen är borta eller fortsätter den en stund till?
Skrivet av: SkövdeDaniel
« skrivet: 24 januari 2018, 19:27:47 »

Hej!

Jag bor i ett 1,5 plans villa med källare från 1951 i skövde. Huset är tilläggsisolerat på övervåningen och del av entréplan. Källaren är oisolerad (betonghålsten). Uppvärmd yta är ca 120kvm + 30 kvm (källare). Systemet består i en CTC ecozenith 250 och en ecoair 408. Systemet är knappt 3 år.

Under december och nu januari har det gått åt mer el än vanligt. Ca 1000kwh mer per månad. När jag har följt mitt ctc system på manöverpanelen har jag märkt att pumpen har problem att höja temperaturen i nedre pannan till mer än 40gr. Jag behöver ca 41gr vid 0gr ute. Konsekvensen när framledningen är för låg blir att pannan shuntar från övre och därmed går in med el. Elpatronen gör av ca 30kwh/dygn vid 0 och ca 65kwh vid -4. En bov i dramat är avfrostningssekvensen som kan sänka temperaturen med 8gr. VPn orkar inte återhämta det på den ca 1h innan den avfrostar igen.

Vid ”produktion” går VPns laddpump på 25% och vid avfrostning går laddpumpen på 100%. Då rasar temperaturen snabbt ca 8gr på 4-5min. VPn har en diff på 7 gr in/ut vid produktion. Radiatorslingan ligger på en diff på ca 2-4gr.

Min fråga;
Är det rimligt att inte pumpen ska orka med att få upp nedre till 45gr vid 0gr ute? Pumpen går konstant.

Jag är i desperat behov av stöd. Tack på förhand!
 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!