Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga tomtar i branchen?  (läst 2701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
MÃ¥nga tomtar i branchen?
« skrivet: 09 december 2014, 17:39:01 »
Nu när vi närmar oss juletider dyker de(tomtarna/installatörerna) upp titt som tätt. Har väl 4/5 offerter som jag försöker få grepp om. Gemensamt för alla tomtarna är att de har alla olika uppfattning om hur stor maskin jag behöver och hur djup borra som krävs.

Kort i sammandrag:
* 1-planshus med källare/souteräng ( 135+155kvm)~290kvm uppvärmd yta. Plats: StorStockholm/Sollentuna
* Värme/isolerstandard: tidigt 70-tal ; typ 70mm i väggarna, ingen tilläggsisolering på vinden.
* Nuvarande uppvärmning: Olja - 3,5m3/år (snitt över de senaste 10 åren.)
* Nuvarande hushÃ¥ll: 1 man/pensionär (sparsam med dusch/bad  ::) )
* 20°C innetemp
* 6 meter(lera) till berg
* grundvattennivå: ~4 meter

Enklare än så kan det knappast bli?
Ska det vara så svårt att dimensionera pump och borra?
För att komma med den lägsta offerten erbjuder många(kanske?) en för liten värmepump utifrån husets framtida/verkliga behov.

Någon här som kan bidra med en kalkylmodell som ligger optimalt tekniskt/ekonomiskt.
« Senast ändrad: 09 december 2014, 18:06:50 av csan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: MÃ¥nga tomtar i branchen?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2014, 09:50:05 »
10 kW värmepump och 200 m borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: MÃ¥nga tomtar i branchen?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2014, 10:03:13 »
Ja, så här ser min kalkyl ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga tomtar i branchen?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2014, 13:17:50 »
Nu när vi närmar oss juletider dyker de(tomtarna/installatörerna) upp titt som tätt. Har väl 4/5 offerter som jag försöker få grepp om. Gemensamt för alla tomtarna är att de har alla olika uppfattning om hur stor maskin jag behöver och hur djup borra som krävs.

Kort i sammandrag:
* 1-planshus med källare/souteräng ( 135+155kvm)~290kvm uppvärmd yta. Plats: StorStockholm/Sollentuna
* Värme/isolerstandard: tidigt 70-tal ; typ 70mm i väggarna, ingen tilläggsisolering på vinden.
* Nuvarande uppvärmning: Olja - 3,5m3/år (snitt över de senaste 10 åren.)
* Nuvarande hushÃ¥ll: 1 man/pensionär (sparsam med dusch/bad  ::) )
* 20°C innetemp
* 6 meter(lera) till berg
* grundvattennivå: ~4 meter

Enklare än så kan det knappast bli?
Ska det vara så svårt att dimensionera pump och borra?
För att komma med den lägsta offerten erbjuder många(kanske?) en för liten värmepump utifrån husets framtida/verkliga behov.

Någon här som kan bidra med en kalkylmodell som ligger optimalt tekniskt/ekonomiskt.
En av de viktigaste faktorerna för dimensioneringen är framledningstemp vid DUT.

Häls
Daikin

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga tomtar i branchen?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2014, 15:24:09 »
En av de viktigaste faktorerna för dimensioneringen är framledningstemp vid DUT.

Häls
Daikin
Vanligt vid radiatorer är att man har cirka 55° vid DUT - men det trodde jag att du visste !? Var vänlig återkom med ditt förslag/kalkyl.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga tomtar i branchen?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2014, 15:29:47 »
Vanligt vid radiatorer är att man har cirka 55° vid DUT - men det trodde jag att du visste !? Var vänlig återkom med ditt förslag/kalkyl.

Radiatorer kan jobba med allt mellan 45 och 70 °C, speciellt vid oljeeldning.
Men ingenstans i din sammanställning så har du nämnt radiatorer ?
Och, ja - jag visste det

Häls
Daikin

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: MÃ¥nga tomtar i branchen?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2014, 15:31:32 »
Sen är det bra att veta om det är ett- eller tvårörssystem och om det är panel eller sektionsradiatorer. Panelradiatorer innehåller inte så mycket vatten så det kan behövas en volymtank om man dimensionerar för hög effekttäckning.

Det borrdjup som krävs för att det ska fungera tekniskt är betydligt mindre än vad man bör borra ur ekonomisk synpunkt. Ekonomiskt optimalt borrdjup är beroende på ett antal faktorer varav en del, som elpris i framtiden, är okända. Rätt naturligt att det blir lite skilda bud där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: MÃ¥nga tomtar i branchen?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2014, 16:27:57 »
Vanligt vid radiatorer är att man har cirka 55° vid DUT - men det trodde jag att du visste !? Var vänlig återkom med ditt förslag/kalkyl.

Hur tror du att du skall få hjälp om du har den spydiga tonen när vi vill ha kompletterande uppgifter?
Bara för att det är vanligt med 55 grader med radiatorer betyder väl inte det att exakt alla hus har det? Det finns massor av hus från oljeeran med 80-60-system, dvs högtem/lågflödessystem med 80 grader fram och 60 i retur. Dom systemen är inte så lämpliga tillsammans med värmepump...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!