Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckande kopplingar  (läst 4134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Läckande kopplingar
« skrivet: 01 januari 2011, 12:34:53 »
Okej,enligt mina erfarenheter så är den överlägset största felkällan när det gäller våra pumpar gasbrist.
och detta beroende på läckande kopplingar,sätter en siffra bara för att börja någonstans.låt säga 60%
av felen beror på gasbrist övriga fel härrör till andra felkällor,eller är siffran än högre?

Då kommer vi till min nästa fundering.
ingår det någon form av koll av kopplingarna efter några år,av installations företagen?
eftersom koppar flyter rätt ordentligt vid utsatt tryck så blir inte frågan om kopplingarna kommer att läcka
utan "när kopplingarna börjar läcka,dom kräver efterdragning så är det bara.
Personligen så efterdrar jag flär-kopplingarna efter några år.

Dessa kopplingar ÄR ett gissel och då kommer nästa självklara fundering.
Om vi nu skall minska andelen läckage för att ha gladare kunder vara snällare mot moder natur
varför gör man inte löd-kopplingar istället och skrotar dessa flär-kopplingar?
att göra en lödkoppling är i stort sett lika snabbt som att skruva ihop dessa flär-kopplingar
speciellt nuförtiden när man slipper löda med kopparlod och flussmedel utan kan använda silverlod som
är rent fantastiskt att jobba med.=)
ett motargument blir ju att det inte går att ta isär,men med olika längder på lödhylsor så kan man lätt kapa
rören och göra eventuella arbeten för att sedan löda ihop allt igen..:)
Min personliga åsikt är att detta måste vara lösningen på ett stort framför allt miljöproblem.
så varför görs inte detta,vill man inte slå ihjäl en kassako?

Dogge

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Läckande kopplingar
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2011, 14:10:42 »
Okej,enligt mina erfarenheter så är den överlägset största felkällan när det gäller våra pumpar gasbrist.
och detta beroende på läckande kopplingar,sätter en siffra bara för att börja någonstans.låt säga 60%
av felen beror på gasbrist övriga fel härrör till andra felkällor,eller är siffran än högre?
...
Dessa kopplingar ÄR ett gissel och då kommer nästa självklara fundering.
Om vi nu skall minska andelen läckage för att ha gladare kunder vara snällare mot moder natur
varför gör man inte löd-kopplingar istället och skrotar dessa flär-kopplingar?
att göra en lödkoppling är i stort sett lika snabbt som att skruva ihop dessa flär-kopplingar
speciellt nuförtiden när man slipper löda med kopparlod och flussmedel utan kan använda silverlod som
är rent fantastiskt att jobba med.=)
ett motargument blir ju att det inte går att ta isär,men med olika längder på lödhylsor så kan man lätt kapa
rören och göra eventuella arbeten för att sedan löda ihop allt igen..:)
Min personliga åsikt är att detta måste vara lösningen på ett stort framför allt miljöproblem.
så varför görs inte detta,vill man inte slå ihjäl en kassako?

Dogge



Du har säkert rätt i att gasläckage är en av de vanligaste reparationsanledningarna och som kostar kund och miljö en hel del. Men du hÃ¥ller pÃ¥ att uppfinna hjulet.. och ett sämre hjul än det som redan finns. Problemet är redan löst av tillverkarna av pumpar försedda med Qk kopplingar av Parker typ. Det är en koppling av hög industriell kvalitet som monterats i rätt miljö pÃ¥ rör av rätt kvalite  under kvalitetskrav som är helt överlägsna de som kan erhÃ¥llas utomhus vid hopkoppling hos kund under olika Ã¥rstider och med olika verktyg vars Ã¥tdragsmoment oftast reglereras av respektive muskelkratf hos montören. Helt förkastligt om man vill ha en jämn, säker kvalitet.

Värmepumpen blir då lika lättinstallerad och kvalitetssäkrat driftsatt som ett kylskåp eller frys: Koppla ihop med QK kopplingen med ett handgrepp, snapp, koppla ihop elektriskt med ett snapp, och med en stickpropp bredvid innedelen klart. Driftsätt med fjärrkontroll. Snabbt, säkert och enkelt. För mig tog installationen under en halvtimme och pumpen av Qk typ har därefter levererat värme och sommartid aven kyla under ca två år på fullt godtagbara nivåer enligt maskinens specifikationer.

Mitt förslag är följaktligen. Förbjud montering med just nu traditionell metod helt, med koning, hopdragning "på fri hand", vacumsugning på plats under mycket varierande temperaturer och varierande luftfuktigheter på Värmepumpar med gasviktsinnehåll under 3 kg. Ersätt detta med ett krav på att sådana pumpar alltid skall monteras med QK koppling av minst Parker kvalitet. Kostnader och felfrekvens skulle minska dramatiskt "över en natt" till stor fördel för miljö, kund och kundernas försäkringsbolag.

För större anläggningar (gasvikt över 3 kg) inför mer detaljerade och bättre monteringsföreskrifter! Läckage kontroll enbart räcker inte. Fuktmätning, begränsning av väderförhållande då man ej kan montera mm. krävs också.


Parker Quick Connector är ett bra exempel på kvalitetssäkrade hopkopplingar av gas och hydraliska ledningar under olika tryck.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Läckande kopplingar
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2011, 19:06:21 »
ne fy fan jag har ingen lust att löda. flare är det som gäller och det kommer dominera lång tid framöver det är jag säker på!
det gäller ju bara att den som gör konan vet hur den ska se ut för att bli bra.. har sett flarekopplingar som hållt tätt i 50 år i en urgammal r502 anläggning

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Läckande kopplingar
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2011, 12:50:47 »
Flare-kopplingar är det inget fel på, men faktorer som rörkvalité, åtdragningsmoment, verktyg mm.. kan ju påverka resultatet en hel del...

Lödning är oslagbart, men antar att det helt enkelt är för omständigt? Personen som utför jobbet måste ha "heta arbeten" men brandrisken finns ju alltid där.
Vidare så bör man köra med rotgas, men eftersom rören ändå ska spolas med OFN efter hopkoppling så blir det kanske inget extra moment där.

Känns ju som om QC är rätt oslagbart det med - om tätningarna håller.
Men blir svårt vid installationer som kräver en anpassad rörlängd, vilket de flesta gör om man är ute efter att få det snyggt och prydligt.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckande kopplingar
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2011, 13:24:48 »
Man kan nog gott fortsätta med konor tycker jag.
Det handlar bara om att ha ansvarskänsla och att vara nogrann.
Men med tanke på miljöhysterin så kan man ju lägga på en sanktionsavgift på 1000kr för den installatör som upptäcks med att ha utfört en läckande kona.
Det borde ju vara ett skäl att lägga manken till för "slarviga" installatörer, oavsett om han är privat eller proffs.

QC är dessvärre ganska klumpigt och upplåst med sina bestämda rörlängder för att kunna bli en värdig ersättare.
Det blir lite väl dyrt och krångligt om installatörerna ska ha med färdiga rörlängder från allt mellan 3 till 20m beroende på var pumpen hamnar.

/ Lyckan

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Läckande kopplingar
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2011, 10:10:16 »
Hej

Flare bygger för mycket på att kylmontören ska vara skicklig. Denna typ av kopplingar skulle aldrig godkännas på känsliga laboratorieinstrument som jobbar med vakuum och gasspolning, t ex en gnistspektrometer. Där används ofta en typ av koniska kopplingar som löds på innan man kopplar ihop. Man drar dem med högt moment.

Jag tror att det finns viss risk för att det kommer in glödskal och skräp från flusset om man löder, men om man gör en lödskarv med en ytterhylsa blir det helt perfekt. I vårt gamla hus bodde det före oss en lärare i kylteknik på AMU, han hade byggt en egen bergvärmepump och kopplat in en massa fläktkonvektorer typ sådana som sitter i kyldiskar. Inte en enda skruvskarv, bara fosforkoppar.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Läckande kopplingar
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2011, 21:51:02 »
Man kan nog gott fortsätta med konor tycker jag.
Det handlar bara om att ha ansvarskänsla och att vara nogrann.
Men med tanke på miljöhysterin så kan man ju lägga på en sanktionsavgift på 1000kr för den installatör som upptäcks med att ha utfört en läckande kona.
Det borde ju vara ett skäl att lägga manken till för "slarviga" installatörer, oavsett om han är privat eller proffs.

QC är dessvärre ganska klumpigt och upplåst med sina bestämda rörlängder för att kunna bli en värdig ersättare.
Det blir lite väl dyrt och krångligt om installatörerna ska ha med färdiga rörlängder från allt mellan 3 till 20m beroende på var pumpen hamnar.

/ Lyckan

Ingen dum ide  Thumbsup men gÃ¥ ett steg längre till att installatören stÃ¥r för livstids garanti pÃ¥ kopplingarnas täthet och tar kostnaderna för reparation av en gastom maskin om det är kopplingsläkage som är orsaken.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!