Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP 0/50  (läst 7358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:COP 0/50
« Svar #15 skrivet: 03 augusti 2004, 08:55:41 »
Jag fick en offert ifrån X. Där hade man angivet värden vid 0/40 °C!! Hur skall jag då kunna jämföra med andra offertlämnare? I det bilagda mycket påvra databladet fanns värden vid 0/35 och 0/45 °C.
Det är viktigt att alla använder samma utgångsvärden i sin redovisning. Anser man sig missgynnad av detta får man naturligtvis också lämna sina egna data och argumentera för dessa. Tänk om X erbjuder bästa alternativet. Då måste det vara en besvikelse att bli bortsorterad bara för att man inte lyckats visa det. Tråkigt också för mig.
För mig är detta en betydande affär och så vill jag att offertlämnaren också uppfattar den.

Kanske borde SVEP utarbeta ett standardformulär för sina medlemmar. Då kunde man lägga offerterna bredvid varandra.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:COP 0/50
« Svar #16 skrivet: 03 augusti 2004, 10:55:09 »
Om nu X  anger COP vid 45 grader  till 3.3 (med kb pump) och samtidigt i sin pÃ¥vra broschyr poÃ¥nterar att man kan producera 60 graders varmvatten utan elillskott, sÃ¥ kan man frÃ¥ga sig varför man valt just 45 grader.
Kan det vara så att man valt att ge värdena 35 och 45 för att poängtera att det temperaturintervallet är gynnsamt för VP drift?
Eller är det så att (kolv)kompressorns COP faller drastiskt vid temperaturer över 45 grader?
Eller har man inte resurser att göra kontrollerade mätningar vid högre temperatur?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:COP 0/50
« Svar #17 skrivet: 03 augusti 2004, 11:54:11 »
Det skall visas COP vid 0/35 och 0/50 enligt EN 255. Det är ju en vedertagen standard, jag tycker att alla dessutom skulle visa ett effektdigram, där man kan se 3-4 olika brinetemperaturer och framledningen vid minst två temperaturer. Themia har diagram men väldigt smått o plottrigt. IVT har ett rätt bra till sin 25 kw maskin på A4 papper.

Företag som inte följer standarden kan man misstänka har för dåliga värden för att vilja visa dom, alt om dom visar COP vid 0/40 (äldre standard) inte har förnyat sig på många år.
Man ska oxå se (oftast i det finstilta) om energin till cirkpumparna ingår.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:COP 0/50
« Svar #18 skrivet: 03 augusti 2004, 16:41:41 »
Citera
Eller är det så att (kolv)kompressorns COP faller drastiskt vid temperaturer över 45 grader?

Rent generellt faller scrollkompressorernas COP mer än kolvkompressorernas vid höga framledningstemperaturer, därför är det än mer anmärkningsvärt att inte ange verkningsgraden vid höga framledningstemperaturer för de tillverkare som häller sig med kolvkompressorer.

Hur IVT:s nya scroll HT+ uppför sig har jag inte riktigt fått kläm på, men de borde väl börja släppa mer info om den snart tycker man.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:COP 0/50
« Svar #19 skrivet: 03 augusti 2004, 23:33:28 »
Pellep, vad visar offerten att du skulle spar ???
fortfarande fast i cop :)

fast jag måste medge att det låte inte speciellt bra att inte följa standarden :( varför har man halkat efter?
har deras teknik också gjort det?
« Senast ändrad: 03 augusti 2004, 23:37:05 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:COP 0/50
« Svar #20 skrivet: 04 augusti 2004, 09:31:33 »
Ã…rlig besparing 75 %.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Re:COP 0/50
« Svar #21 skrivet: 06 augusti 2004, 16:41:49 »
Hej
Om man skall göra gämförelser mellan värmepumpar skall man gemföra utbytesfaktorn, den inkluderar alla effektförbukade prylar men även hur avgiven effekt minskar med ökad framledning. Även temperatur differanser på kolectorn och värmebäraren på verkar utbytet men jag vill minnas att det finns standarer för dessa mätningar men det är långt från alla som följer dem.

Alla värmepumpar mer eller mindre den karaktestiken att effekten minskar när kondenseringtemperaturen ökar för att ge framledningen en högre temperatur. Vi önskar mer värme när det är kallt, och för att elementen skall avge mer måste temperaturen ökas.

Tillika ökar upptagen effekt från köldbäraren när kondensor temperaturen minskar vilket gör att förångningstemperaturen minskar, detta påverkar markant avgiven effekt men också verkninggrad vilket minskar möjligbesparing.

Termodynamiskt går det åt mindre energi i form av högvärding energi(el) destu mindre temperaturdifferans men glöm inte att kompressor är dimensionerad för ett läge där den ger bäst totalisentropverkningsgrad och summan av dessa ger verkningsgraden om vi förutsätter samma exergi förluster i värmeväxlare. kölmediet frångår ju som bekant en hel del från carnot processen.

Hoppas det gav något


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 686
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!