Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfuktare i krypgrund - Bra idé?  (läst 99 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomasboyd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avfuktare i krypgrund - Bra idé?
« skrivet: 16 april 2024, 10:53:51 »
Min svärmors hus har ett krypgrund, det är ganska rent och har en sumppump som dränerar utanför. Det är typ fuktigt där nere, skulle det vara en dålig idé att koppla upp en avfuktare med en slang som rinner ner i sumppumpens hål? Det finns lampor i krypgrunden där jag skulle kunna koppla in den. Jag gör det i min mellanvästerkällare och det hjälper ganska mycket, tänkte att det skulle vara bra för henne också men jag har ingen erfarenhet av krypgrund. Utrymmet är lättillgängligt med några trappor och är cirka 4 fot högt (du kan typ gå runt i en squat/sumobrottare).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avfuktare i krypgrund - Bra idé?
« Svar #1 skrivet: 16 april 2024, 11:01:10 »
Hej!
Troligen, går det att se nån påväxt eller konstig lukt?
Om du sätter dit en avfuktare, se till att täta krypgrunden samtidigt så behöver den inte avfukta all luft som omsätts.
Har är ett litet diagram som är bra att ha i bakhuvet när man pysslar med avfuktning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!