Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Octopus jordvärmepump av äldre slag - hur hitta dokumentation/kunskap?  (läst 1679 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henkebenke123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Nyinflyttade i ett hus som har en värmeanläggning som det helt saknas dokumentation om, och jag hittar ingenting på internet. Kan någon här bringa lite klarhet?
I pannrummet står en cirka 180cm hög sak som det står Octopus Pertinex AM 200 på. Den har två rattar för temp, en för vad jag antar är effektläge på elpatron, och en mätare av temperatur. Bredvid står en mörkblå sak cirka 70cm hög, som är en kompressor av något slag. Sen finns det tydligen rör/slang i gräsmattan, som är ett mellanting av jordvärme och bergvärme i det att det går mycket djupare än jordvärme men långt ifrån lika djupt som ett borrhål. Inne i pannrummet sitter även någon form av värmeväxlare (kanske), en liten sak kanske stor som en limpa bröd och helt täckt av svart isolerande material.
Huset har vattenburen värme i både radiatorer och golvvärme.

Huset såldes av dödsbo, så det finns ingen att fråga. Mer än säljande närstående familj som tyckt anläggningen funkat ”bra”. Äldre herre som bott där, säkert utan något större värmebehov. 

Vad är det för nåt vi kan tänkas ha? Octopus verkar ha varit någon svensk uppfinning, med ispinnen som mesta kändis. Detta är ju ingen sån. Men något annat från samma tillverkare? Vet någon här en firma som sysslar eller iaf sysslat med liknande anläggningar och som kan ge lite input?

Frågor jag har är tex om den går som den ska. Som det är nu startar den (med en hög smäll) cirka en gång i timmen och kör cirka 3 minuter. Då drar den runt 5kw konstant. Har man duschat två pers så går den någon minut längre, och väntar kanske 20 min innan den går igen. Sen är det tillbaka på cirka varje timme. Är detta normal drift? Än är ju inte husvärmen igång direkt mer än en radiator i vardagsrummet som jag senaste veckan låtit stå i öppet läge för att se vad som händer. Det blir ljummet, utan någon märkbar skillnad i driften på pumpen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
De grövsta delarna fungerar på samma sätt i alla värmepumpar, där kommer du inte bli utan kunskap och support.

Men styrsystemet och dess logik skiljer mellan alla tillverkare och systemtyper.

Låter som du har lite väl korta körtider.

Ger systemet både varmvatten och värme tror du? Efter "limpan" bör det sitta en ventil som förgrenar på något vis eller om det går in i en och samma tank som sedan delar ut värme och varmvatten.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Henkebenke123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret!

Nu har det blivit lite kallare ute och även husvärmen är igång. Körtiderna är ännu kortare nu lustigt nog. Och oftare.
Som det är nu körs 35c vatten ut på radiator/golvvärme-kretsen (manuell 4-vägs shunt), pannan står inställd på 55c, och kompressorn kör nu cirka varje kvart i 2 minuter. Elpatron går ej in.
Jag hade velat att den kör längre tider och mer sällan. Kan de korta körtiderna och deras frekvens bero på något fel i pannan? Har ju läst om läckage mellan tappvatten och husvärmeslingor, men då borde jag väl se ökat tryck i ffa husvärmeslingan? Och det gör jag ej.

Var ska jag börja leta efter något som skulle kunna vara inställningen för deltat mellan tillslag och frånslag på kompressorn? För som det är nu känns det som att det värdet är för lågt, typ några ynka grader. Och husvärmebehovet gör att värmen i pannan sjunker för fort i relation till när kompressorn är inställd på att gå igång igen. Eftersom ingenting är digitalt vet jag inte vad jag ska leta efter ens.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Funderar på om du ska mäta om lågtryckspressostaten löser så snart den startar? Den sitter på eller i anslutning till stora ledningen in i kompressorn.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Henkebenke123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Funderar på om du ska mäta om lågtryckspressostaten löser så snart den startar? Den sitter på eller i anslutning till stora ledningen in i kompressorn.
Denna rackaren? Hur mäter man det?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Jaha en sån. I den sitter både hög och lågtryck separat i samma kapsling. Öppna upp lådan så ser du två kablar till varje sida. Mät resistans över paret på lågtryckssidan (ohm). Båda bör leta i normalt tillstånd. Dvs stillastående och startat system. Försvinner låg resistans när pumpen startar så löser den på lågtryck. Då får man undersöka med manometerställ som nästa steg.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skriver att pannan är inställd på 55 grader.
Hur då?

Där finns troligen någon inställning för hur många grader kallare den får bli innan kompressorn skall starta igen.
Om inställningen bara är 55 grader med en fast diff på t.ex. 1 eller två grader så kommer anläggningen att gå lite som du beskriver det hela, med korta drifttider och tätt mellan starterna.
Det BORDE gå ställa in t.ex. kompressorstart vid 50 grader, och stopp vid 55 grader, eller när högtryckvakten stoppar kompressorn.
OM det bara går ställa önskad panntemp, och den stoppar på högtryckvakten så kanske du skall sänka börvärdet på panntemp, då får den några grader att jobba med innan den stoppar på högtrycksvakten.
Bilder på allt som skulle kunna vara justerbara saker vore önskvärt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henkebenke123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era svar! Här kommer två bilder som kanske hjälper.
I närbilden har jag antagit: Ratt#1 är elpatron i läge 0/1/2, Ratt#2 är vid vilken panntemp elpatron ska spetsa, röd grej är överhettningsskydd typ, Ratt#3 är panntemp som pumpen ska jobba mot, lampa som visar när pumpen går, mätare för aktuell panntemp.




Stora bilder: https://imgur.com/a/AgoWxTI

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har ingen aning, men de två termostaterna i mitten, som går över 50 grader borde kunna vara start-temp och stopptemp, prova justera ned den som står lägre idag och se om driften förändras.
Det man också vara så att den som står lägre triggar eltillskott om tempen skulle gå under, så du måste ha koll på vad som sker när du ändrar.
Ratten längst till vänster kan möjligen vara en ställare för om elpatron får gå in med 0, 50 eller 100% effekt, troligen i så fall 3 eller 6 kW.
Fast detta är rena spekulationer, inte heller jag kan hitta någon som helst info om den där acken, märkligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!