Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: inställningar för VV pÃ¥ 16kw diplomat  (läst 27472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #60 skrivet: 01 augusti 2011, 23:46:10 »
Jag har bestämt minne av att ha läst information om kurvförändring men då främst i scenariot över tid. Alltså lite av det fuzzy logic du pratade om tidigare.

Jag har för mig exemplet var något i stil med att linken noterar att vid upprepade tillfällen så blir det för varmt i ett rum. I stället för att bara strypa över den radden hela tiden, samma visa varje gång, så förändrar den systemet utifrån sin kännedom om detta.

Exakt vad den kan göra i version 1 vet jag ännu inte för jag har inte fått den ännu :/

Vad vi vet är vilka parametrar från VP som är läsbara respektive skrivbara via gränssnittet (jag vet inte exakt men jag tror att alla är det, om man känner till vilka adresser värdena gömmer sig bakom). Förhoppningsvis är det en tidsfråga tills den utnyttjar dessa möjligheter fullt ut.


Men visst är det så att linken även jobbar mot termostaterna. Annars skulle ju bara CC vara en central avläsning av givarnas temperatur.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #61 skrivet: 01 augusti 2011, 23:52:19 »

På den bifogade bilden har körningen precis avslutats och därför står det inte längre 70 grader inom parantes på framledningen. Vid körningen är brine in 8 och brine ut 2. Diffen ligger hyfsat konstant på 7 grader på varma sidan under hela körningen. När den är klar ligger topptemp på ca 51-53 och bottentemp på 45-49c.


Är det inte stor tempdiff för din brine, men ni kanske har flödesjusterat, mätt och optimerat tryck för kompressorn så att det är rätt?

Nej alltså just nu är bara delar av systemet i gång. Installationen är inte helt klar än. Kör bara VV. Just nu är allt bara inkopplat och igångkört standard liksom. Inte ändrat något annat än det man kan ändra i styret på VPn.

Mest troligt kanske är som oraklet säger att det blir lite väl mycket effekt så här års. kanske hinner inte slingan avge värmen fort nog så pressostaten slår i från innan varmvattnet har nått önskad temp.

Jag trodde att det skulle bli någon skillnad när den inte längre slog av på värdet max retur (55grader). Men det visade ju sig att det var precis där som pressostaten slog i från ändå.

Om jag hade haft en lägre diff på kalla sidan hade det då resulterat i bättre gångscenario tror ni? Gissar att KB pumpen går max men jag har ju inte kollat detta.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #62 skrivet: 02 augusti 2011, 06:26:22 »
Skulle din diff varit mindre sÃ¥ skulle du fÃ¥tt ännu mer effekt ur maskinen.  *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #63 skrivet: 02 augusti 2011, 06:40:06 »
Om du har 6 graders diff pÃ¥ KB och cp-n inte stÃ¥r pÃ¥ max kan man ju tycka att installatören inte gjort det han ska. Fast Ã¥ andra sidan är ju inte installationen klar, sÃ¥ han kanske inte har gjort nÃ¥gra injusteringar alls ännu, det kanske bara är du som är klÃ¥fingrig! Och det kan jag förstÃ¥, själv var jag inne i servicemenyerna typ en minut efter att min snubbe hade Ã¥kt härifrÃ¥n!  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #64 skrivet: 02 augusti 2011, 08:45:56 »
6 graders differens på kalla sidan sommartid behöver inte vara fel. Köldbäraren är varm så pumpen ger hög effekt vilket betyder hög KB-differens. Det viktiga är att det är rätt differens vintertid när det stora antalet kWh produceras.

Sen tror jag inte riktigt på 8 grader på KBin. Är det två parallellkopplade borrhål av normaldjup (150 m eller så) verkar det lite för högt. Borde vara runt 7 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #65 skrivet: 02 augusti 2011, 10:35:20 »
Labold,

Korrekt, installationen inte klar här. Står öppna rör och tittar på mig etc. Men VV är igångsatt. Kan ju vara ett par veckor innan nästa fas i installationen och därför vill jag ju passa på att trimma in VV så gott det går :)

Roland,

Det är 250m borrhål i ett hål inget parallellt (än så länge). Maskinen har ju aldrig gått mer än 10-12 minuter i stöten. Kanske därför tempen är så hög? sedan installation i fredags har den kanske körts färre än 10 gånger. Låter det ändå för högt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #66 skrivet: 02 augusti 2011, 10:50:13 »
I Sumpan har jag sett 9 grader in  samma pÃ¥ östermalm där jag borrade(eller snarare den fima jag arbetade pÃ¥ dÃ¥) 350m    dem fick dessutom 6 grader in efter 3500 oavbrutna drifttimmar Thumbsup

Djupt verkar bra.   Kanske att man fÃ¥r byta KB CP om man har otur.  PÃ¥ Östermalm fick jag montera ett monster vid sidan av  som drog runt hÃ¥len. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #67 skrivet: 02 augusti 2011, 21:18:17 »
Är borrhålet 250 meter djupt är 8 grader rimligt. Jag gissade att det var två parallellkopplade hål men så var det alltså inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #68 skrivet: 02 augusti 2011, 22:06:06 »
Jag har ingen koll på vad tempen brukar ligga på. Jag tänkte att tempen kanske skulle vara lite kallare genom att hålet är ganska djupt. Men så här pass på säsongen kanske 8-9 är normalt.

Vet inte hur många liter per sekund (brine) som rasslar igenom när jag kör VV just nu men den har ju bara gått 2-3 timmar totalt på 4 dagar så kanske har brinet knappt hunnit snurra runt hela vägen? Som sagt 0 koll.

PÃ¥ 24 timmar har jag haft 2 starter. PÃ¥ 25 timmar har jag haft 3 :)
En dusch och lite disk.

vem vet kanske är det normalt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #69 skrivet: 02 augusti 2011, 22:14:12 »
Ju djupare hål, desto varmare köldbärare. Mitt borrhål (130 meter) låg på ca 7 grader när det var nytt.

Köldbäraren brukar snurra ett varv på 10-15 minuter, man märker när den har gått ett varv genom att KBin börjar sjunka hastigare då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #70 skrivet: 02 augusti 2011, 22:16:58 »
6 graders differens pÃ¥ kalla sidan sommartid behöver inte vara fel. Köldbäraren är varm sÃ¥ pumpen ger hög effekt vilket betyder hög KB-differens. Det viktiga är att det är rätt differens vintertid när det stora antalet kWh produceras.  

OK, min tidigare kommentar om stor tempdiff på KB var bara utifrån en känsla med jämförelse från mina värden.
Jag ser själv inte att det är så stor skillnad på tempdiff mellan föregående vinter och nuvarande sommar, mindre än 1gr. Jag hade KB in rund 0,5-0gr i vinter och 12gr nu i Juli.
När vi justerade in VP vid igÃ¥ngkörningen oktober 2010 justerades KB-flödet utifrÃ¥n hur trycket i VP svarade pÃ¥ varierat flöde och har därefter inte rört detta.      
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #71 skrivet: 02 augusti 2011, 22:19:45 »
Verkar vara normalt.  Skulle tippa pÃ¥ 0,56l/sek.  Du ska hämta upp 14,05kw vid 55 i kondensering.
kompressorn ska dra 5,16 kw och ha ett COP på 3,68 alltså i slutet av din cykel. Då chansar jag på att förångningen ligger på 2+

Sedan fÃ¥r du dra bort drivström pÃ¥ CP   Men det blir ändÃ¥ Thumbsup

Själv skulle jag fylla ungarnas pool förut och min VV termometer läste jag av pÃ¥ 47 grader  men det kom kallt vatten ur min kran huvuddunk

Piss dubbelmantling ;D  Och med 5,5 kw  kanske 7 nu med 14 in pÃ¥ KB sÃ¥ händer det inget och dubbelmanteln som förmodligen kalkat igen och rören pÃ¥ VV sidan likasÃ¥ hjälper ju inte till direkt :'(

 Kan jag börja jobba hos dig?  SÃ¥ jag ocksÃ¥ kan skaffa en Haubitzer studs

 *vinkar*  
« Senast ändrad: 02 augusti 2011, 22:21:46 av VP ORAKLET »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #72 skrivet: 02 augusti 2011, 22:36:10 »
Ju djupare hål, desto varmare köldbärare. Mitt borrhål (130 meter) låg på ca 7 grader när det var nytt.

Köldbäraren brukar snurra ett varv på 10-15 minuter, man märker när den har gått ett varv genom att KBin börjar sjunka hastigare då.

Jag trodde i min enfald att djupare hål var kallare på sommaren och varmare på vintern. I jämförelse med en grundare hål. Alltså att grunda hål fortare påverkades av värme likväl som kyla.

Kanske är det så i fall man ska gå på vad diesel säger som har 12 grader i sitt hål i juli. Medans jag har 8.

Gissningsvis, med 250m, skulle jag behöva köra mycket mer än 10-15 minuter för att börja se någon skillnad i KB in temp. Hittills har jag inte sett någon. Första minuten går den ner till 9 men stabiliserar sig på 8.


Hålet verkar, som ni alla säger, OK!


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #73 skrivet: 02 augusti 2011, 22:45:26 »
ouch. sambon tog en dusch så nu gick den en gång till.... är det normalt eller. Att den rasslar igång så fort någon duschar. Toppvärmen 54 grader och botten 48 efter senaste körning.

Sambon märke inget. det var varmt hela vägen.

Det måste jag säga är enda fördelen jag noterat med VV i VPn. Så länge den har typ 40 grader i tanken så kan man duscha hur länge man vill. VV körningarna tar ju bara 10 minuter oavsett om man duschar under tiden eller inte. Måste vara hisklig effekt helt enkelt?

Jag verkar inte kunna tämja den heller med de inställningar jag själv kan göra. Den går sina 10 minuter typ 3-4 gånger per dag och under den tiden blir det ungefär som oraklet säger den drar lite drygt 5kw.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #74 skrivet: 02 augusti 2011, 22:57:39 »
Klart det blir som jag säger.  Jag är ju ett orakel ;D

Du får tänka på att du har 3 ggr så mkt effekt som oss vanliga döda, då händer det grejer Thumbsup
Jag ska nog knäcka din VV produktion om det så är det sista jag gör ;D

en sak so kanske kan vara negativt för dig är nog att det med största sannolikhet sitter samma slinga i alla diplomater.  Din blir dÃ¥ den snÃ¥last dimensionerade av dem alla.  En 6kw kommer säkert fÃ¥ 60 grader i sluttemp.

Men detta är jag inte 100 pÃ¥.  Men MBH TWS köper man ju till till vilken Duo som helst  och dem har ju samma slinga. *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!